kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
olinen:
Hej 
Grabben har fått kvalster hos sina ödlor och vi sitter och kollar olika tips och tricks .
Läst om exner och har frågor på detta .
Är det bara att spraya i hela terrariet som det är eller ska man slänga allt som finns i det först ? 
Hur är det för ödlorna att duscha på dom ? 

Grabben är lite lätt uppgiven efter upptäckten av detta 
Tacksam för ala tips

Mvh

Håkan

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
olinen skrev:
Hej 
Grabben har fått kvalster hos sina ödlor och vi sitter och kollar olika tips och tricks .
Läst om exner och har frågor på detta .
Är det bara att spraya i hela terrariet som det är eller ska man slänga allt som finns i det först ? 
Hur är det för ödlorna att duscha på dom ? 

Grabben är lite lätt uppgiven efter upptäckten av detta 
Tacksam för ala tips

Mvh

Håkan


Vad är det för ödla vi pratar om? Och är ni säkra på att det just är "ormkvalster"? (Som jag gissar att du menar eftersom du nämner Exner)

Finns ju oerhört många olika kvalster, långt ifrån alla är farliga. Många kan tas bort genom att ändra lite i miljön.. Men pratar vi om just blodsugande ormkvalster så är behandlingen något mer omfattande. Jag har haft det i ormrummet, ett jäkla jobb tyvärr. Jag skulle först av allt rekommendera att tömma terrariet fullständigt, och ha djuret i annan behållare under några veckor medans man gör behandling. Finns många olika sätt.. 

Men här är jättebra läsning om dessa jobbiga kvalster.

www.terrariedjur.se/articles/42

3
0
olinen:
Hej 
ja det är han säker på , han har plockat bort bort en hel del och dom verkar bita mest i dom mjukare delarna typ "armhålorna " 
Det gäller en kinesisk vattendrake, en brun basilisk och en grön gräsödla ( tror jag den heter ) .
Tanken är att tömma allt idag men vi vet inte riktigt var vi ska ha dom under tiden .
mvh
håkan

3
0
olinen:
Tack för länken ????

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
olinen skrev:
Hej 
ja det är han säker på , han har plockat bort bort en hel del och dom verkar bita mest i dom mjukare delarna typ "armhålorna " 
Det gäller en kinesisk vattendrake, en brun basilisk och en grön gräsödla ( tror jag den heter ) .
Tanken är att tömma allt idag men vi vet inte riktigt var vi ska ha dom under tiden .
mvh
håkan


Jag kan tyvärr bara svara för hur jag gjorde med alla mina djur, men det är ormar. Och ormar är antagligen enklare att hålla i rena plastlådor med ventilation än ödlor en längre tid. Ödlor är något mer krävande än ormar i skötsel osv.. 

Men jag tömde alla terrarium (över 15 terrarium med mycket inredning) och la ormarna I varsin plastlåda med lock. Där hade jag dom nästan 2 månader under behandlingens gång. Jag kastade det mesta av inredningen, det var jobbigt! 

Kvalstren har olika cykler, så även om man inte ser några med ögat ska behandlingen fortsätta så eventuella ägg också tas bort. 

Det bästa skulle vara om någon som har behandlat ödlor svarade i tråden. Som sagt ormar klarar sig riktigt bra i en mörkare låda 1-2 månader (utan mat). Men kanske helt annat med ödlor : ) 

Jag önskar er stort lycka till och hoppas att det ordnar sig! 
Kvalster kommer man få nångång om man håller på mycket och länge med reptiler, gäller bara att lära sig läxan och vara försiktigare i framtiden  : ) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild