Vad får man ta med sig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
dexterkris:

Om man åker till Cypern och Grekland. 

Bara nyfiken men om man vill ta med dig typ gråsuggor och insekter som inte hör till någon art som är listad som hotad fåt man ta med sig det?
vad gäller om man vill ta med dig typ en murgecko eller annan väldigt vanlig reptil?
ingen hotad art med andra ord.

läst mycket på jordbruksverket men det står bara om hotade arter vad jag ser

Mrst nyfiken vad som gäller inom eu 


Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
dexterkris skrev:
Om man åker till Cypern och Grekland. 

Bara nyfiken men om man vill ta med dig typ gråsuggor och insekter som inte hör till någon art som är listad som hotad fåt man ta med sig det?
vad gäller om man vill ta med dig typ en murgecko eller annan väldigt vanlig reptil?
ingen hotad art med andra ord.

läst mycket på jordbruksverket men det står bara om hotade arter vad jag ser

Mrst nyfiken vad som gäller inom eu 



Arter behöver inte vara hotade för att det ska finnas regler eller förbud att fånga. Vet inte om EU har mycket att säga till om olika länders egna regler för deras djurliv. Det finns kanske gemensamma intresse mellan länder som EU driver? Här i Sverige är alla reptiler och groddjur fridlysta tex, medans det kanske inte är så i exempelvis Tyskland. (Osäker dock).

Mvh
Niklas



5099
3873
Tropfrog:
Det är Cyperns respektive Greklands lagar son styr detta. Om de är lagliga att samla in där så är de också lagliga att ta hem till Sverige eftersom det rör sig om EU länder.

Testa att kontakta respektive ambassad för reda ut de lokala lagarna.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Får man hålla vildfångade reptiler lagligt i Sverige? 
Oavsett hur och vart dom är fångade. Trodde man måste ha fångenskapsuppfödda reptiler, i vårat land.

Jag skulle rekommendera dig att ringa jordbruksverket. Då får du svart på vitt vad som gäller.

5099
3873
Tropfrog:
Jonas_ skrev:
Får man hålla vildfångade reptiler lagligt i Sverige? 
Oavsett hur och vart dom är fångade. Trodde man måste ha fångenskapsuppfödda reptiler, i vårat land.

Jag skulle rekommendera dig att ringa jordbruksverket. Då får du svart på vitt vad som gäller.


Det är korrekt att det är förbjudet att hålla viltfångade reptiler i sverige. Jag är helt säker på att du är precis lika säker på detsom jag. Det finns inga möjligheter till feltolkningar eller gråzoner. Men nu gällde frågan vilka djur som man får föra över gränsen, inte vilka djur man får hålla i fångenskap. En viss skillnad där. 

När jag läser frågan igen så inser jag att TS aldrig nämnt att fånga själv, eller ens viltfångat överhuvudtaget. Då blir svaret avsevärt mycket enklare. Man får ta med sig alla inom EU inhandlade djur över gränsen utan några restriktioner.

Mvh
Magnus 

49
25
Lurre213:
Han skrev därimot "ingen hotad art" vilket antyder, enligt min tolkning att det handlar om vildfångat. 

5099
3873
Tropfrog:
Lurre213 skrev:
Han skrev därimot "ingen hotad art" vilket antyder, enligt min tolkning att det handlar om vildfångat. 


Hmm.jo, det är förstås en möjlug tolkning. Tänkte inte på det.

När det gäller gråsuggor och insekter är det respektive EU land som bestämmer vad som får samlas in och under vilka förutsättningar. Då måste man vända sig till myndigheter i respektive land. Om de är lagliga att samla in är de också lagliga att ta med sig till Sverige enligt principen om en gemensam marknad. Men om du flyger kanske flygbolaget har regler som styr vad du får ta med dig på planet, värt att kolla upp.

Om det rör sig om reptiler är det enklare. Som redan påpekats är all hållning av viltfångade reptiler förbjudet i Sverige. Detta gäller även djur som infångats korrekt enligt annat lands lagar.

Mvh
Magnus 

663
345
Johnexotics:
Detta svaret fick jag men frågade om det fanns tillstånd samma till fiskar har 

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Johnexotics skrev:
Detta svaret fick jag men frågade om det fanns tillstånd samma till fiskar har 


Fiskar har totalt andra regler, går inte att jämföra på långa vägar : ) 
Det är vanligt med vildfångade fiskar i svenska akvarium. På i stort sett alla zoobutiker säljer dom vildfångade fiskar. Den största grossisten i landet (imazo) har fullt av vildfångade fiskar på sina listor, varje vecka. 
Jag vet att folk från Sverige reser till bla Sydamerika och fångar fisk och tar med dom hem till ett akvarium i Sverige. 

Reptiler har ett annat regelverk : ) 

663
345
Johnexotics:
Dock frågade jag om insekter & spindlar :p
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild