Värme matta eller keramisk värme lampa för natt värme?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
6
Webranger:
Åsikter? Det är till en BOLL python om ni undrar.

58
16
09an:
KUNGS pyton.

5104
3879
Tropfrog:
Nej kungspyton heter det. Vi särskriver inte artnamn på svenska. :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Jag stänger av all form av värme nattetid. Kolla om du verkligen behöver värme nattetid. 


Om du behöver skulle jag rekommendera keramisk värmelampa av dina alternativ. Den ger ju endast värme och inget ljus, och på natten vill man ha det mörkt. Men som sagt även i Afrika blir det kyligare nattetid. 

58
16
09an:
Tropfrog skrev:
Nej kungspyton heter det. Vi särskriver inte artnamn på svenska. :)

Mvh
Magnus 


Menade bara att förtydliga att det inte heter Boll utan Kungs

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

Jag är förespråkare för glödtrådslampor, typ halogen eller andra liknande värmelampor som avger synligt ljus som värmekälla under dagen. Dessa avger ett bredare och mer effektivt ljusspektrum än keramiska värmelampor och värmemattor. Placerar man stenar under lampan så värms dessa upp under dagen och blir ett naturligt värmeelement under natten. 

Om vivariumet står inomhus så räcker oftast rumstemperaturen nattetid. 20 grader eller strax under20 grader är oftast inga problem under natten så länge djuret kan värma sig på morgonen igen. Givetvis beror detta på arten i fråga.

Om värme absolut behövs under natten (jag har till min pyton för att skapa ett tydligare skifte mellan säsongerna) så rekommenderar jag kolfiberfilamentlampor typ Arcadia DHP framför keramisk värmelampa och värmematta då det är något mer effektiv än de andra produkterna. 


Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild