Dubia&zophobas odling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
0
PeppeEng:

Tänkte dra igång både zophobas och dubia odling här hemma, har läst på det mesta och vet hur jag ska göra 
men jag undrar (gärna från någon som odlar/har odlat)
hur stor är risken att de rymmer och hur stor är risken att de förökar sig i hemmet om de rymmer? 

de kommer bo i stora plastlådor


5190
3969
Tropfrog:
Dubia överlever inte i ett normalt svenskt hem. Men om du har fuktproblem och låter mat ligga framme, så skulle de teoretisk kunna bli ett problem.

Mvh
Magnus 

8
0
PeppeEng:
Tack de var de jag var mest orolig över! 
Fukt ska inte vara något problem då jag har avfuktare i hela krypgrunden och klimatvarnarnare inne
vet du hur rymningsbenägna de är? Misstänkter att sambon kommer avbryta mitt lilla projekt om hon så hittar en död haha 
har läst att de inte kan klättra på glas, men hur är det med plast?

Medlem i GHF
3106
1706
EmanuelKarl:
PeppeEng skrev:
Tänkte dra igång både zophobas och dubia odling här hemma, har läst på det mesta och vet hur jag ska göra 
men jag undrar (gärna från någon som odlar/har odlat)
hur stor är risken att de rymmer och hur stor är risken att de förökar sig i hemmet om de rymmer? 

de kommer bo i stora plastlådor


Hal plast kan de inte heller klättra på, så plastbackar är helt lugnt.

För att ha saken klar, dubior kan faktiskt överleva riktigt länge i svenska hem, då det tar extremt lång tid för dem att svälta ihjäl, men de kommer definitivt inte föröka sig (såvida inte en höggravid hona smiter, då kommer hon antagligen föda ungarna, men sannolikt kommer de inte växa så värst bra ändå) eller göra något annat som blir problem. De ligger i något hörn och trycker och bara vägrar dö ett tag. Dock hade du i princip behövt försöka för att ens få dem att smita till att börja med.

8
0
PeppeEng:

EmanuelKarl skrev:

Hal plast kan de inte heller klättra på, så plastbackar är helt lugnt.

För att ha saken klar, dubior kan faktiskt överleva riktigt länge i svenska hem, då det tar extremt lång tid för dem att svälta ihjäl, men de kommer definitivt inte föröka sig (såvida inte en höggravid hona smiter, då kommer hon antagligen föda ungarna, men sannolikt kommer de inte växa så värst bra ändå) eller göra något annat som blir problem. De ligger i något hörn och trycker och bara vägrar dö ett tag. Dock hade du i princip behövt försöka för att ens få dem att smita till att börja med.


ja det var mest dubian jag har orolig över då de är ju kackerlackor, zophobas larverna känns nästan för dumma för att ens hitta ut om de så hade en karta haha 
har dock inte sett hur baggarna beter sig men vore som sagt värre om dubian smet och förökade sig, stort tack för svar!


Medlem i GHF
3106
1706
EmanuelKarl:
PeppeEng skrev:


 

ja det var mest dubian jag har orolig över då de är ju kackerlackor, zophobas larverna känns nästan för dumma för att ens hitta ut om de så hade en karta haha 
har dock inte sett hur baggarna beter sig men vore som sagt värre om dubian smet och förökade sig, stort tack för svar!


Kackerlackor har ju väldigt dåligt rykte i folkmun, men av över 4000 arter är det bara ett par dussin som skulle kunna orsaka problem i svenska hem. Resten är nedbrytare som inte stör någon. Om du har trädgård kan jag nästan garantera att du har massa vilda skogskackerlackor där, och de stör oss inte mer än någon random gråsugga eller skalbagge. Just dubior må vara svåra att ha ihjäl, men de kommer knappast leva loppan i skafferiet och starta en koloni under köksbänken om de mot all förmodan skulle lyckas smita.

8
0
PeppeEng:

EmanuelKarl skrev:

Kackerlackor har ju väldigt dåligt rykte i folkmun, men av över 4000 arter är det bara ett par dussin som skulle kunna orsaka problem i svenska hem. Resten är nedbrytare som inte stör någon. Om du har trädgård kan jag nästan garantera att du har massa vilda skogskackerlackor där, och de stör oss inte mer än någon random gråsugga eller skalbagge. Just dubior må vara svåra att ha ihjäl, men de kommer knappast leva loppan i skafferiet och starta en koloni under köksbänken om de mot all förmodan skulle lyckas smita.


ja jag är verkligen inte insatt i kackerlackor men har efter att ha läst på lite förstått att de är väldigt missförstådda! 

stort tack för svar


13
4
Psthlm:
Vi föder upp dubior. 

Har en låda med vuxna där själva odlingen är, varannan vecka plockar jag över ungar till en nymf låda. Aldrig haft en vuxen som rymt men däremot så hittar jag ungar då och då inne i rummet där dom finns och det är till 99 procent säkert att dom kommit på villovägar pga att jag tappat när jag hanterar dom. Har flera ödlor som äter dubia varje dag och det är från nymf lådan då som jag rotar i dagligen

Oftast när jag upptäcker en dubia utanför i rummet är den redan död.

Vi har ungefär 100-150 dubia ungar som föds i veckan 

Medlem i SkHF
1009
1129
NellyNiklas:

Vi har en odling med Dubia i en IKEA plastlåda med nät i locket för ventilation. Alla går tillsammans, unga som vuxna. Jag får kanske börja plocka ut ungdjuren. 


Vi har även haft mjölmaskodling och Zophobasodling. Det gick bra ett tag tills vi fick mjölkvalser så tog sig in i båda odlingarna. Vi använde havregryn. Finns det bättre alternativ till havregryn?

Mvh
Niklas

 


49
25
Lurre213:
NellyNiklas skrev:
Vi har en odling med Dubia i en IKEA plastlåda med nät i locket för ventilation. Alla går tillsammans, unga som vuxna. Jag får kanske börja plocka ut ungdjuren. 


Vi har även haft mjölmaskodling och Zophobasodling. Det gick bra ett tag tills vi fick mjölkvalser så tog sig in i båda odlingarna. Vi använde havregryn. Finns det bättre alternativ till havregryn?

Mvh
Niklas

 



Ett tips är om du har något bioaktivt substrat som inte är allt för blött och stoppar in lite baggar där. Då klarar de sig där utan tillskott av mat i princip, baggarna dör av snabbt utan mat men hinner lägga ägg, maskarna äter ALLT även jorden samt de döda baggarna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild