Ladonia ska bli ett Sanctuary för sköldpaddor! Hjälp mig visionera!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
James_Och_Frank:

Hej! 


Det började med ett akvarie. Kanske 100 liter. Kanske pirayor. Som sen blev flera små utspridda i nya lägenheten. Som sen blev ett jättestort i nya lägenheten. 


Sen fick jag upp ögonen för James och Frank. Vi har hunnit umgås ett par gånger hos nuvarande ägare, och sist somnade James under T-shirten och Frank inburrad i skägget under hakan. Vi kommer trivas ihop, helt enkelt.


Hittills var det bara i tanken. Nu, med mindre än en månad kvar till inflyttning i Osby, står 540 liters akvariumet och väntar i garaget. Fiskar och växter odlas för fullt i två mindre akvarier i sovrummet, och snart kommer ett till, med svensk skog som tema. 


Och i nya lägenheten, som sagt så kommer akvariet att stå i en låda 4x4 meter (!) med sand, jord, kompost och annat. Sandlådan är upphöjd ett par dm från golvet för ventilation. Botten och upp längs sargen som går runt sandlådan är klädd med helt vattentät och rejäl plast, detta gör att om akvariet springer läck när jag ej är hemma så kommer jag hem till en kladdig sandlåda, inte en lägenhet som behöver golv- och tätskiktsbyte.. 

Över Ladonia är det spänt bågar, som en pergola. Utvändigt är det klätt med byggplast, insidan är täckt av olika hängväxter och klätterväxter. Utsidan har också mycket växter. 


Sköldpaddorna kommer kunna röra sig fritt i hela Ladonia. Det ska alltid vara lätt för dem att ta sig upp till kanten av stora akvariet, så de kan vara i och simma så mycket de vill, men vill de hellre vara i sanden så kan de gå ner och göra det. När jag fått igång lite blommor och så i växthuset/herbariet Ladonia kommer jag att flytta in några fjärilar...

Okej, det var inte allt, men en del! Fyll på med kommentarer om allt möjligt galet och fantastiskt jag kan göra med mitt Ladonia. Allt ska vara tänkt som fristad för sköldpaddor, och tanken är att låta sköldpaddor som inte kan tas om hand om längre söka sig hem till oss. 



och ja, självklart har jag redan designat två av sköldpaddornas vattenrutschkanor, både den brantare med hopp på slutet och den lite mildare. 



Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild