Omvänd osmos mot kalk i pumpen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

168
167
Imori:
Hallå!

Försöker hitta ett sätt att köra mistingsystem där pumpen besparas bördan av vårt hårda kranvatten här hemma. Har tittat på det kit som Dusk säljer med omvänd osmos och diafragmpump, dysor och slang, som ser prisvärt ut.

Efter en del googlande och youtubande förstår jag det som att pumpen ska installeras efter kol- och för-filtret men innan osmos-filtret. Klippet var dock på bräkande danska så frågar lite snällt härinne; stämmer detta?

Betyder inte det isf. att pumpen drar i sig det kalkrika kranvattnet och det renas först efter? Eller fastnar kalcium i för- eller kolfiltret?

Som tydligt är så är man inte alls insatt i detta med vattenrening, nån mer påläst får gärna förklara var man kan sätta pumpen vid ett RO-filter för att primärt undvika igenkalkad pump.

5102
3878
Tropfrog:
Osmosenheten skall inte överhuvudtaget kopplas ihop med mistsystemet.

Kan du länka till den brukande dansken? Jag är skåning med mycket god förståelse för danska.

Men för att stilla din nyfikenhet direkt så kopplar man osmos enheten direkt på kallvatten försörjningen i sitt hem. Den producerar då sakta renat vatten som du sen kan använda i ditt osmossystem. En 25 liters dunk tar 1-4 h att producera beroende på enhetens kapacitet, ålder och trycket i kallvattenförsörjningen.

Mvh
Magnus 

74
57
Mellowman:
Det sättet Imori frågar om, är det helt uteslutet som fungerade alternativ?. Har sett flera med den lösningen nämligen.

168
167
Imori:
Tropfrog skrev:
Osmosenheten skall inte överhuvudtaget kopplas ihop med mistsystemet.

Kan du länka till den brukande dansken? Jag är skåning med mycket god förståelse för danska.

Men för att stilla din nyfikenhet direkt så kopplar man osmos enheten direkt på kallvatten försörjningen i sitt hem. Den producerar då sakta renat vatten som du sen kan använda i ditt osmossystem. En 25 liters dunk tar 1-4 h att producera beroende på enhetens kapacitet, ålder och trycket i kallvattenförsörjningen.

Mvh
Magnus 


Tusan, nu var jag ju väldigt otydlig själv! Klippte, raderade, la till och klistrade lite för mycket i inlägget.
Tror inte dansken nämnde nåt om pumpen faktiskt. Han berättade mer om hur systemet sätts ihop, vad som är vad och vilken slang som ska vart, väldigt förvirrande och var menat till en helt annan fråga, som jag själv lyckades hitta svar på medan jag höll på att skapa tråden. Kommentaren om dansken blev dock kvar i all hast.

Att pumpen skulle sitta mellan filtrena fick jag för mig av kopplingsscheman och bilder jag hittade i mitt googlande. Bl.a. bilder från produktsidan som länkade till klippet med just dansken. Här är den:

rent-postevand.dk/shop/Omvendt-osmose/RO3EC100

Sista två bilderna, antog att det var där diafragmpumpen skulle sitta även i Dusks set.

Men om grundidén är att man ska koppla hela RO-filterenheten direkt på kran och sen fylla upp en dunk. Som man sedan matar in i mistingsystemet. Då har jag ju fått ett gott svar på hur man ska göra för att slippa kalk i pumpen, vilket var hela tanken med tråden. Får se om jag kan fixa till det.

Tackar så mycket!

5102
3878
Tropfrog:
Näst sista bilden visar en adapter som man kan använda vid inkoppling av osmosfilter på vattenledning. I Sverige anses inte plastkopplingar tillräckligt säkra för trycksatta system.

Sista bilden visar en möjlig inkoppling på pipen på en kran. Inte heller detta anses säkert i Sverige.

Varför skriver jag nu detta? Jo för OM olyckan är framme och något springer läck så riskerar du vattenskador som inte täcks av försäkringen. Om du är osäker på säker inkoppling så ta hjälp av fackman, då sitter du säker.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild