Betong

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
33
bufo_bufo:
Hej alla kunniga!

Jag har över några mindre markstenar i betong från uteplatsen som storleksmässigt skulle passa väldigt bra att använda som bas för en stenstruktur i mitt nya bygge.
Men hur är egentligen med betong? Ger det ifrån sig några irriterande ämnen? Och kan jag i så fall försegla stenarna med något?

Jättetacksam för svar! :)

5102
3878
Tropfrog:
Betong är alkaliskt under lång tid efter att det har bränt. Det kan ha negativa effekter på nedbrytningen i bioaktiva terrarium. Men jag antar att du inte  pratar biaktivt och inte heller om nytillverkade stenar?

Mvh
Magnus

61
33
bufo_bufo:
Tropfrog skrev:
Betong är alkaliskt under lång tid efter att det har bränt. Det kan ha negativa effekter på nedbrytningen i bioaktiva terrarium. Men jag antar att du inte  pratar biaktivt och inte heller om nytillverkade stenar?

Mvh
Magnus


Tack för initierat svar! Jo, jag har tänkt ha det bioaktivt, så det låter ju mindre bra med sådana effekter. Markstenarna har legat ute i trädgården i två år, så de är inte nya, men vill såklart vara på den säkra sidan. Tror du det går att försegla dem på något vis, eller bör jag tänka om?

Jag vill alltså inte ha dem för utseendets skull, utan tanken är att bygga upp en stabil struktur under substratet, så att ett par stora flata naturstenar kan vila ovanpå.

5102
3878
Tropfrog:
Om du skall ha bioaktivt så vill du ha så mycket substrat som möjligt inte fylla upp botten med stora betongstenar. Det går alldeles utmärkt att lägga inredninsstenar direkt på substratet. Om du tvunget vill stötta inredningsstenar så görs det med elrör som limmas i botten och undersidan av stenen. 

Försegling av betong görs med epotex akvarielack.

Mvh
Magnus 

61
33
bufo_bufo:
Tropfrog skrev:
Om du skall ha bioaktivt så vill du ha så mycket substrat som möjligt inte fylla upp botten med stora betongstenar. Det går alldeles utmärkt att lägga inredninsstenar direkt på substratet. Om du tvunget vill stötta inredningsstenar så görs det med elrör som limmas i botten och undersidan av stenen. 

Försegling av betong görs med epotex akvarielack.

Mvh
Magnus 


Jag vill gärna stötta stenarna pga rasrisk. De är rätt tunga, och mina paddor gräver gärna ner sig under stenar, så jag är rädd att de kan bli klämda om det vill sig illa. Tanken med betongstenarna var mest att jag gillar att få användning för sånt som annars bara blir liggande. :) Men jag är helt med på principen att ha så mycket substrat som möjligt, och där låter ju elrör som en mycket smartare lösning. Får jag fråga vad du rekommenderar för lim för att få dem att fästa på sten?

5102
3878
Tropfrog:
Superstrong fix and seal är min goto lösning för all limning av inredning till djur. Fäster på de flesta material och är giftfri.

Mvh
Magnus 

61
33
bufo_bufo:
Tropfrog skrev:
Superstrong fix and seal är min goto lösning för all limning av inredning till djur. Fäster på de flesta material och är giftfri.

Mvh
Magnus 


Tropfrog skrev:
Superstrong fix and seal är min goto lösning för all limning av inredning till djur. Fäster på de flesta material och är giftfri.

Mvh
Magnus 


Tusen tack för alla bra tips! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild