Döende bromelia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
2
TMatts26:
Hej. När jag först planterade mitt terrarium, så satte jag bland annat in två monsteror (som nog egentligen var för stora) och en bromelia. Några månader senare så gjorde jag stora förändringar till terrariumet, och behövde ta ut och plantera om allting. De flesta växterna verkade tåla det bra, men monsterorna har så småningom börjat ruttna. Kring de ruttnande delarna så har små vita "hår" börjat sprida sig som jag antar är en sorts mögel. Häromdan upptäckte jag att en del av monsteran hade kommit i kontakt med bromelian, och håren har spridit sig till växten. Jag märkte även att bromelian själv ser lite trött ut. Finns det någonting jag kan göra för att rädda bromelian?

68
17
shpongel:
ta bort det skadade bladet

5099
3873
Tropfrog:
Jag tror att du kanske behöver mer luftcirkulation i ditt terrarium.

Mch
Magnus 

11
2
TMatts26:
shpongel skrev:
ta bort det skadade bladet

Jag kan göra det, men "håren" täcker en stor andel av de andra bladen också.

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Nu hjälper inte detta mot vitt hår på växter. Ett tips för de som har bromelior och bakgrund i fogskum. Om du lämnar en lång bit av stjälken/stammen så kan du använda denna som spett och sticka in bromelian in i bakgrunden. Sitter väldigt bra. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild