ExoTerra lock - byta ut nätet till akrylplast

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

32
11
Papriika:
Tropfrog skrev:
Om du använder akryl så skulle jag titta på någon form av plastlim. Det är en djungel eftersom plastlim smälter ihop ytorna. Olika plaster olika lim.

Jo, jag har sett exoterras marknadsföring. Sälja terrarium med helt gallertak med bilder på regnskogsmiljöer. Gillat inte den typen av lurendrejeri.

Mvh
Magnus  


Jisses, det verkar vara mer komplicerat än vad jag trodde. Det såg så simpelt ut i videorna jag såg. Där använde flera av dom silikon oavsätt om det var glas eller akryl, sen läste jag att silikon inte fäster så bra på plast och locket/ramen är ju av plast. Jag undrar hur dom tänkte isf. 
Men om jag väljer glas då, funkar det limmer du nämnde då? Kan en glasmästare borra små hål i glas? 

Jag tyckte det var lite knepig men tänkte att det skulle vara lätt att fixa. Kanske dom menar att sälja till dom som själva bor i regnskogsmiljö. 

5116
3883
Tropfrog:
Papriika skrev:


Jisses, det verkar vara mer komplicerat än vad jag trodde. Det såg så simpelt ut i videorna jag såg. Där använde flera av dom silikon oavsätt om det var glas eller akryl, sen läste jag att silikon inte fäster så bra på plast och locket/ramen är ju av plast. Jag undrar hur dom tänkte isf. 
Men om jag väljer glas då, funkar det limmer du nämnde då? Kan en glasmästare borra små hål i glas? 

Jag tyckte det var lite knepig men tänkte att det skulle vara lätt att fixa. Kanske dom menar att sälja till dom som själva bor i regnskogsmiljö. 



Inte bara ramen är av plast, Akryl är också en plast :).

Fix and seal är troligtvis det bästa att använda om man inte vet exakt vilken plast det rör sig om. 

Ja, en glasmästare kan borra hål i glas. Det går också bra att göra själv, men det är lite läskigt första gångerna.

Mvh
Magnus 

32
11
Papriika:
Tropfrog skrev:



Inte bara ramen är av plast, Akryl är också en plast :).

Fix and seal är troligtvis det bästa att använda om man inte vet exakt vilken plast det rör sig om. 

Ja, en glasmästare kan borra hål i glas. Det går också bra att göra själv, men det är lite läskigt första gångerna.

Mvh
Magnus 


Att akryl är plast har jag koll på ^^
Jag vet inte vilken sorts plast som locket/ramen är gjort av, så får köra på fix and seal i så fall.

Åh prefekt, då kanske glas vore ett alternativ ändå. Skulle absolut inte våga borra själv, har ändå inte verktyg för det.
Om jag skulle välja glas, går det ens att fästa säkert på plastramen då, tänker eftersom silikon inte fäster på plast?

317
283
panterophis:
Slänger in ett förslag bara, har du kollat på hålplåt? Om du bara ska byta ut en del av gallret så kan du ju ha armaturen över det gallret som är kvar.

32
11
Papriika:
panterophis skrev:
Slänger in ett förslag bara, har du kollat på hålplåt? Om du bara ska byta ut en del av gallret så kan du ju ha armaturen över det gallret som är kvar.


Jag behöver byta ut hela nätet. Snäckorna kan inte fästa så bra på nätet och det är stor risk att dom trillar ner och skadar sig när dom försöker.
Tack ändå för förslaget :) 

5116
3883
Tropfrog:
Papriika skrev:


Att akryl är plast har jag koll på ^^
Jag vet inte vilken sorts plast som locket/ramen är gjort av, så får köra på fix and seal i så fall.

Åh prefekt, då kanske glas vore ett alternativ ändå. Skulle absolut inte våga borra själv, har ändå inte verktyg för det.
Om jag skulle välja glas, går det ens att fästa säkert på plastramen då, tänker eftersom silikon inte fäster på plast?


Jag ger inga garantier. Men det är troligtvis den starkaste lösningen. Tror fortfarande att det finns en läpp som glaset lutar emot som gör det omöjligt för en glasskiva att ramla ner.

Sen tycker jag att du skall ta föregåendes inlägg i beaktning igen. Hålplåt är både billigare och bättre lösning än att borra i glas.

Mvh
Magnus 

32
11
Papriika:
Tropfrog skrev:


Jag ger inga garantier. Men det är troligtvis den starkaste lösningen. Tror fortfarande att det finns en läpp som glaset lutar emot som gör det omöjligt för en glasskiva att ramla ner.

Sen tycker jag att du skall ta föregåendes inlägg i beaktning igen. Hålplåt är både billigare och bättre lösning än att borra i glas.

Mvh
Magnus 


Det finns ju tyvärr ingen kant som glaset kan ligga på och hindra det från att ramlar ner :( det är om man lägger locket upp och ner men det blir ju inte så bra. 


Här är ovansidan på locket, finns ingen kant att lägga en skiva på. 



Och här är undersidan. Kanten som man kan limma fast skivan på är precis vid mitt pekfinger. Nätet är fastspänt över den kanten med hjälp av en gummilist. 

Jag provar nog med akrylskiva, vill även kunna se igenom uppifrån :)

5116
3883
Tropfrog:
Papriika skrev:


Jag provar nog med akrylskiva, vill även kunna se igenom uppifrån :)


Jo, det är så klart, tänkte inte på att det inte går att se igenom glas :)

Mvh
Magnus 

32
11
Papriika:
Tropfrog skrev:


Jo, det är så klart, tänkte inte på att det inte går att se igenom glas :)

Mvh
Magnus 


Jag syftade på förslaget om hålplåt, vill kunna se igenom uppifrån :) 
Tror kör på akryl, känns enklast så och det väger inte lika mycket som glas heller. 

Tack så mycket för dina tips :)

11
10
Aelic:
På mina Exo terra så bytte jag hela toppen till en Polykarbonatskiva från biltema, 3d printa några öpphöjningar så låsen funka igen men skulle kunnat andvända lock från PET flaskor.
Det var dock tidskrävande att göra alla hålen med att preppa så det blir minimalt med misstag. skrev ut A4 paper med 5mm rutnät som jag limma med limsticka/papperslim och förmärkte alla hålpunkterna. Har andvänt både spik och körnare.
Föredrar själv Polykarbonat för det spricker inte lika lätt som akryl
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild