Silikona ihop glasskivor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

61
33
bufo_bufo:
Hej på er!

Jag planerar att fixa en vattendel i mina paddors nya terrarium (som är gjort av trä). Har kommit fram till att det enklaste vore att ställa in ett litet, lågt akvarium i ena hörnet, men jag hittar inget med mått som riktigt passar. Fick då tanken att köpa tillskuret glas hos en glasmästare och sätt ihop med silikon, så jag får precis de mått jag vill ha.

Eftersom jag inte är van att jobba med glas tänkte jag höra om någon av er vet: Är det svårt att sätta ihop glasskivor själv, så att det blir helt tätt? Behållaren ska bara vara 20 cm djup, 60 lång och 20 bred, så det är inga jätteskivor vi talar om. :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag personligen tycker inte det är särskilt svårt att limma fast glas med silikon. Det borde du greja : ) Men alla är vi olika händiga såklart. 

Istället för att hålla på med glas.. du kan inte ställa in en transparent plastlåda och gräva ner den? Det känns ju mycket enklare. Då kan man dessutom lyfta ur lådan enkelt och göra rent. Eller bara en grop med typ en bit presenning, dammduk eller plastpåse och fylla med vatten? Då kan du få en mer naturligt form på dammen och inte ha den helt rektangulär eller fyrkantig. En smaksak såklart! 

61
33
bufo_bufo:
Tack, då hoppas jag att jag ska fixa det. :) Är ganska händig men har aldrig hållit på med just glas.

Och tack för bra ytterligare förslag! Plast har jag haft tidigare, men jag tycker det blir repigt fort och svårt att hålla rent. Plus att det är svårt att hitta något i den form och storlek jag vill ha. Dammduk har jag också funderat på. Jag har använt det utomhus till en minidamm, men känns som att det kanske passar bättre i större fördjupningar. Det blev rätt knöligt med den tjocka duken i hörnen, och tänker att det lätt samlas smuts då.

5102
3878
Tropfrog:
Det viktiga när man limmar akvarium som ju detta är, är att glasskivorna får under inga omständigheter vidröra varandra. Det måste finnas en distans av silikon emellan annars riskerar det att spricka pga spänningar. Fogen emellan glasen eliminerar den risken.

Mvh
Magnus 

61
33
bufo_bufo:
Tropfrog skrev:
Det viktiga när man limmar akvarium som ju detta är, är att glasskivorna får under inga omständigheter vidröra varandra. Det måste finnas en distans av silikon emellan annars riskerar det att spricka pga spänningar. Fogen emellan glasen eliminerar den risken.

Mvh
Magnus 


Tack för bra tips! :) Du råkar inte ha någon bra länk med pålitliga instruktioner att rekommendera?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
bufo_bufo skrev:
Hej på er!

Jag planerar att fixa en vattendel i mina paddors nya terrarium (som är gjort av trä). Har kommit fram till att det enklaste vore att ställa in ett litet, lågt akvarium i ena hörnet, men jag hittar inget med mått som riktigt passar. Fick då tanken att köpa tillskuret glas hos en glasmästare och sätt ihop med silikon, så jag får precis de mått jag vill ha.

Eftersom jag inte är van att jobba med glas tänkte jag höra om någon av er vet: Är det svårt att sätta ihop glasskivor själv, så att det blir helt tätt? Behållaren ska bara vara 20 cm djup, 60 lång och 20 bred, så det är inga jätteskivor vi talar om. :)

Att limma ihop glas är inte så värst svårt. När du limmat kan du enkelt se från sidan om det finns några ställen där det inte finns något silikon mellan glasen. Jag har limmat 3 terrarium, och alla har varit vattentäta på första försöket efter att jag fogat ihop glasbitarna (och därefter har jag dragit en ytterligare silikonsträng mellan glasen på insidan av terrariet, för att göra det dubbelsäkert)

Se till att få glasbitarna ordentligt slipade i kanterna om du ska ha amfibier med ömtålig hud (visserligen har ju paddor lite tåligare hud än grodor, men ändå) som kan röra sidorna av glasbitarna. 

61
33
bufo_bufo:
EmanuelKarl skrev:

Att limma ihop glas är inte så värst svårt. När du limmat kan du enkelt se från sidan om det finns några ställen där det inte finns något silikon mellan glasen. Jag har limmat 3 terrarium, och alla har varit vattentäta på första försöket efter att jag fogat ihop glasbitarna (och därefter har jag dragit en ytterligare silikonsträng mellan glasen på insidan av terrariet, för att göra det dubbelsäkert)

Se till att få glasbitarna ordentligt slipade i kanterna om du ska ha amfibier med ömtålig hud (visserligen har ju paddor lite tåligare hud än grodor, men ändå) som kan röra sidorna av glasbitarna. 


Tusen tack för dessa tips! "Inte så värst svårt" låter betryggande. :)

Jag undrar, hur rekommenderar du att man gör med bottenskivan? Tänker att det finns två sätt att ställa dit väggarna: antingen kan man låta dem vila ovanpå botten på högkant, eller så ställer man dem bredvid runtom, så att de liksom omsluter botten, om du förstår hur jag menar?

Sedan det här med att skivorna inte ska nudda varandra utan ha en silikonsträng emellan: bör man använda någon slags distans för att få till det, lite som när man kaklar? Och ungefär hur brett bör glappet vara?

Supertacksam för all hjälp! :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag har använt tändstickor som distans mellan glasskivorna. 

61
33
bufo_bufo:
Jonas_ skrev:
Jag har använt tändstickor som distans mellan glasskivorna. 


Smart, tack för tipset! :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
bufo_bufo skrev:


Tusen tack för dessa tips! "Inte så värst svårt" låter betryggande. :)

Jag undrar, hur rekommenderar du att man gör med bottenskivan? Tänker att det finns två sätt att ställa dit väggarna: antingen kan man låta dem vila ovanpå botten på högkant, eller så ställer man dem bredvid runtom, så att de liksom omsluter botten, om du förstår hur jag menar?

Sedan det här med att skivorna inte ska nudda varandra utan ha en silikonsträng emellan: bör man använda någon slags distans för att få till det, lite som när man kaklar? Och ungefär hur brett bör glappet vara?

Supertacksam för all hjälp! :)

Menar du distans medan glasskivorna i den färdiga glaskonstruktionen? Jag har inget mellan glasskivorna och misstänker att det inte skulle bli särskilt stabilt om man hade någon betydande distans mellan t.ex. bottenglas och sidoglas (mer än den millimetern som blir naturligt när man har en silikonsträng emellan). Så länge du har någorlunda jämnt utskurna glasbitar så tror jag det är väldigt svårt att få glasbitarna att röra vid varandra med direktkontakt, så länge du inte verkligen trycker dem mot varandraför kung och fosterland (vilket låter dumt och onödigt).

I mina hemmabyggen har jag satt sidoglasen runt bottenskivan istället för att ställa sidoglasen på bottenskivan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild