Grottbakgrundsbygge till amblypygid (en bildtråd)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

73
143
Eremit3n:

Jag kände att min Damon medius förtjänade ett bättre terrarium med en egen bakgrund.

En bild på damen i fråga:

 

Här kommer jag lägga upp bilder från bygget. Terrariet är 80x30x40cm (längd/bredd/höjd) och öppnas upptill. 

Bakgrundens material består av:

*Frigolit och smältlim

*Kakelfix från Biltema

*Akrylfärg från Panduro

 

1. Jag använde smältlim för att skapa min grund. Rätt slarvigt vid detta stadiet.

2. Mer frigolit.

3. Sen gick jag in med lödkolv för att skapa en mjukare yta med många gömställen. Efter denna bild slet jag bort en bit från vänster hörna för att lämna plats åt kommande rötter.

4. Nu till kakelfixen. Jag blandade den väldigt tjock och smetade på ett enda lager. Detta för att testa om det gick utan att få sprickor, helt enkelt. 

5. Bakgrunden står och härdar i 24 timmar.

6. Eftersom materialet är basiskt tänkte jag att det borde täckas med akrylfärg. Första försöket blev inte så bra. Materialet är väldigt poröst och jag missade många utrymmen.

7. Försök nummer två gick bättre. All yta är täckt i flera lager akryl, och sedan torrborstat i en ljusare nyans. 

8. Närbilder på textur och färg.

 

Vidare uppdateringar sker löpande i kommentarsfältet.


74
79
c0rr1z:
Riktigt intressant tråd & fint bygge. Har en Euphrynichus bacillifer som jag tänkt göra något liknande till. Lycka till!

73
143
Eremit3n:

Nästa del i bygget är träd och rötter. Allt kommer täckas i kakelfix precis som bakgrunden.

Materialen som användes var helt enkelt det som fanns hemma. Jag vill gärna hålla byggets totalpris lågt och får därför improvisera.


 

Jag täcker alla ytor med återvunna icapåsar, detta eftersom kakelfixen senare ska ha något att greppa tag i.

 

Nästa steg är att täcka träden i kakelfix, sedan flera lager matt akrylfärg. Jag funderar också på att göra några konstgjorda tickor som dekoration. Vi får se hur det blir sen.


73
143
Eremit3n:

Stenar skapades med folie och papperstejp. Svamparna dränktes också i cementmixen som ett test. 


Första lagret kakelfix. Jag tror att det behövs ett lager till.

 

Eftersom vi har katt och jag saknar ett utrymme åt detta projekt fick jag improvisera. Det sista jag vill är att katterna får cement i pälsen eller att jag får katthår på ytan på inredningen.


73
143
Eremit3n:

Idag målade jag allt :) 

 


73
143
Eremit3n:

Färdigt :) 

Jag tänkte plantera sparsamt. Några små ormbunkar och mossa kanske.


73
143
Eremit3n:

Efter många om och men målade jag om träden. De var lite tråkiga tyckte jag. Riktig mossa och målad lav piffade upp barken.


73
143
Eremit3n:

Då är projektet färdigt :) 

Köpte en 5 meters RGB LED-slinga på Kjell & company, och skarvkopplingar från biltema. Lite pill och eltejp senare så har vi rött ljus, skymning och gryning via en app i mobilen. Mycket smidigt.

Murderpuppy har flyttat in och sprang rakt in i en grotta det första hon gjorde. Hoppas hon ska trivas.


73
143
Eremit3n:
youtu.be/fggSmMVhOoU?si=rWMamAdZY7zlRL8y
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild