Sökes

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6
1
Hellyh:
Jag har fått till mej av veterinären att mina ryssar inte behöver dvala. :/

80
78
testudo_H:
Hellyh skrev:
Jag har fått till mej av veterinären att mina ryssar inte behöver dvala. :/

Pga sjukdom eller varför skulle de inte behöva dvala? Ryssar är ju den art som dvalar längst av landsköldpaddor i naturen så tyvärr finns veterinärer som ej är kunniga på skötsel av landsköldpaddor. Enda gången man avråder från att dvala sina sköldpaddor är om de har eller haft någon speciell sjukdom eller kanske varit misskötta och växt fel.
En frisk och aktiv ryss mår bara bra av en dvala något som tillgodogör deras naturliga beteende och ger "systemet" en paus. Samt det bidrar till att de inte får för mycket mat för många månader per år.

6
1
Hellyh:
Det gavs ingen djupare förklaring utan hon sa bara att de inte behövde det, så vi har utgått från det. :(

232
224
Formula76:

Hellyh skrev:
Jag har fått till mej av veterinären att mina ryssar inte behöver dvala. :/


Behöver o behöver...på kort sikt händer ingenting, de blir inte sjuka o dör om de inte får dvala. Många dvalar aldrig sina sköldpaddor.

Men sen blir nog inte de djuren så gamla som de ska bli heller, De blir 20 år när de ska bli 80-100. Stubinen brinner i båda ändarna så att säga.

Dessa arter av sköldpaddor har gått i dvala miljontals år, det sitter i deras ryggmärg att de ska ligga i vintervila.

Så ska dom leva korrekt så ska dom dvalas, sen vad som händer om dom INTE gör det vet jag inte om det finns några korrekta studier på.

 

Det kan kännas rätt läskigt att dvala sina djur första gången, men där finns många man kan rådfråga.

Enklaste tycker jag (iaf om man bor i södra Sverige) är att låta dom dvala i ett växhus, då sköter dom det själv, dom gräver ner sig till dom känner att det är bra och stabil temperatur, och tittar upp igen när våren kommer.


5116
3883
Tropfrog:
Formula76 skrev:

Enklaste tycker jag (iaf om man bor i södra Sverige) är att låta dom dvala i ett växhus, då sköter dom det själv, dom gräver ner sig till dom känner att det är bra och stabil temperatur, och tittar upp igen när våren kommer.



Jag har tänkt den tanken själv. Vore ju kul med några paddor i familjen också. De är ju trots allt ifrån hyggligt kalla platser i Ryssland och khasakstan. Men när man läser de flesta skötselanvisningarna så nämns ofta 5 grader som lägsta temperatur. I vissa sällsynta fall minus 5 grader. Det blir ju kallare än så även i ett växthus i södra Sverige. Jag bor kustnära i Göteborg och har haft ända ner till minus 18 grader i växthuset riktigt kalla vinyrar. Men det är torrt, helt snustorrt på vintern. Och det finns 50 cm djupa jordbäddar att gräva ner sig i. Där kanske det inte är lika kallt?

Hur vanligt är det att man övervintrar ryssar i växthus och finns det risk att misslyckas?

Mvh
Magnus 

232
224
Formula76:
Namnet är lite missvisande, de finns faktiskt inte Ryssland vad jag vet. De kommer från -stan länderna i Centralasien.
Enligt legenden så kommer namnet från Ryska soldater tog hem dom som souvenirer från Afghanistan på 80-talet och sen spreds de ut i hobbyn från Ryssland (eller Sovjet rättare sagt).
Men hur som helst så blir det smällkallt där på vintrarna, typiskt inlandsklimat. Väldigt kalla vintrar och heta somrar.

Ska jag vara helt ärlig har jag inte mycket erfarenhet av arten. Men alla sköldpaddor jag har är ute året om, en del i växthus.
Mina Carolinaboxsköldpaddor dvalar jag i växthuset, de gräver ner sig i jorden, åtminstone 20-30cm ner, sen lägger jag på lika tjockt lager löv ovanpå. 
Och de justerar själv hur långt ner de måste gräva för att komma undan kylan. Och de flyttar runt lite under vintern.
Växthuset tar udden av kylan, och där blir ingen tjäle.
Tror garanterat ''Ryssar'' hade klarat det galant!

Själva vintertemperaturen känner jag inte är något problem när det gäller att sköldpaddor utomhus eller växthus. 
Däremot är vintern möjligtvis i längsta laget, och inte sällan är våren sen och ostadig. 
Men själv har jag aldrig haft några dödsfall eller bekymmer här i södra Skåne.

5116
3883
Tropfrog:
Jag gör allt för att korta vintern i växthuset av andra anledningar. Värmer till 10 grader så länge det är ekonomiskt försvarbart. I år har jag inte slutat ännu. Växthuset är i full söderläge, så fort solen börjar att titta fram i slutet av februari så sticker det snabbt över 20 grader dagtid, då måste jag hålla 10 som minst igen. Så en typisk vinter är ca 3 månader lång men kan ju bli ända upp till 5 månader en riktigt jävlig vinter.

Men det är nog mest en dröm som jag nog realiseras förrän jag går i pension.

Mvh
Magnus 

232
224
Formula76:
Du kan passa på redan nu att logga temperaturen i växthuset en bit ner i jorden nu över vintern. Speciellt om ni har haft en köldknäpp och det varit sämsta tänkbara förhållande.

Och sen är det kul att följa tempen i deras naturliga utbredningsområde och jämföra det med hos sig själv.

Då jag mest har nordamerikanska sköldpaddor så sneglar jag lite på deras temp. Vintrarna i inlandet, alla präriestaterna från södra Kanada ända ner till Texas är långt mycket kallare än här. 20 - 30 minus är inget konstigt. Men också när April- Maj kommer så smäller det till och sen har de 35grader fram till halva september och det är väl det som är skillnaden som gör att de inte kan föröka sig här, sommaren är för sval och kort för att äggen att kläckas.

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:


Jag har tänkt den tanken själv. Vore ju kul med några paddor i familjen också. De är ju trots allt ifrån hyggligt kalla platser i Ryssland och khasakstan. Men när man läser de flesta skötselanvisningarna så nämns ofta 5 grader som lägsta temperatur. I vissa sällsynta fall minus 5 grader. Det blir ju kallare än så även i ett växthus i södra Sverige. Jag bor kustnära i Göteborg och har haft ända ner till minus 18 grader i växthuset riktigt kalla vinyrar. Men det är torrt, helt snustorrt på vintern. Och det finns 50 cm djupa jordbäddar att gräva ner sig i. Där kanske det inte är lika kallt?

Hur vanligt är det att man övervintrar ryssar i växthus och finns det risk att misslyckas?

Mvh
Magnus 


Vi planerar att flytta ut vår grekiska landsköldpadda på vår inglasade balkong i söderläge permanent. Vi har mycket växter och ett värmeelement med fläkt som ska hålla temperaturen runt 7 C+. Vi är mer oroliga över sommaren än vintern, men det finns säkert  lösningar.

Mvh
Niklas


3
0
Laura_tortoise:
Hej!
Vi skaffade en Testudo Hermanni, en grekisk landsköldpadda, när dottern var 8år. Maken är mycket intresserad och tog hand om det mesta - kost, terrarium mm.
Det var en trevlig gemenskap. Nu har dottern flyttat och vi söker ett nytt bra hem för Skalet.
Hälsningar
Laura 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild