Frågor om neon daggeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
4
Nathalie23:

Hej, jag har tänkt skaffa neon daggeckos (phelsuma klemmeri). Jag har läst på mycket, men jag har några frågor som jag inte hittat svar på och några med oklara svar.

Hanar kan inte vara med hanar har jag läst. Så om det blir en hane skaffar jag bara en tänker jag. Honor har jag läst kan vara flera i samma terrarium, stämmer det? Kan man i så fall ha 2-3 stycken honor i ett terrarium på 30x30x60? Lägger honor ägg utan en hane? 

Överallt har jag läst att de ska ha en värmelampa, men när jag läser om arten här på TD så står det att de inte ska ha någon annan värmekälla än "rören" som jag uppfattar som belysningsrören? Men kanske jag som fattat fel? De ska väll ändå ha en värmelampa som de kan "sola" på? Har koll på UVB, UVA och belysningsrör.

Ni som har neon daggeckos får gärna skicka bild på deras terrarium för inspiration :)


5104
3879
Tropfrog:
30*30 är alldeles för litet.

Mvh
Magnus 

10
4
Nathalie23:

Tropfrog skrev:
30*30 är alldeles för litet.

Mvh
Magnus 


vilka mått passar bättre? Här på terrariedjur står det att 30x30x50 är minimum.


5104
3879
Tropfrog:
Nathalie23 skrev:


 

vilka mått passar bättre? Här på terrariedjur står det att 30x30x50 är minimum.



Minimum handlar om lagkrav. Detta är en relativt aktiv ödla och det är också viktigt att du själv tycker att terrariet är trevligt att titta på.

Jag har jungfrgeckos, samma storlek och samma aktivitetsnivå i 40*60*60. Tror att ödlorna är nöjda, men hade önskat större själv.

Mvh
Magnus 

84
67
Nina_Fiji:
Jag har min grupp på tre honor och en hene i ett 60x45x90 terrarium. Jag skulle inte rekommendera mindre en så. Dom behöver en hane om man vill att äggen ska vara befruktade. Temperaturen kan regleras på många sätt. Jag har lampor och en liten värme matta på sidan som komplement. Det viktigaste är att man kan erbjuda en solplats med rätt temperatur. 

665
346
Johnexotics:
Nathalie23 skrev:


 

vilka mått passar bättre? Här på terrariedjur står det att 30x30x50 är minimum.




Blir svårt till reptiler eller groddjur. Jag har ett 35x35x75 satt med samma funderingar. Men blev ändrade planer :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild