Tips på regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
4
Nathalie23:
Hej! Jag letar efter ett regnsystem och tar gärna emot tips på vart man kan köpa ett som är lite billigare. Jag har kollat på de från exo terra, men de är ju lite dyra. Har läst att vissa använder dushsystem, hur fungerar det? och vart kan man köpa en sån? Jag letar helt enkelt efter ett billigare regnsystem, om ni vet något så skriv gärna! 

665
346
Johnexotics:
Dusk burkar folk rekommenderar 

5104
3879
Tropfrog:
Jag tror bestämt att dushsystem och regnsystem är exakt samma sak. Den senare är en mer rättvisande benämning eftersom vi vill efterlikna en naturlig miljö där det faktiskt regnar, men inte finns några duschar:).

Jag har sett en hel del olika system. Exoterra och liknande "kompletta" system är alla skräp. Om en delfunktion går sönder så måste allt skrotas. Att bygga in elektronik i en apparat som hanterar vatten är inte alltid lätt eller en bra idé. Nej, satsa på lösa delar. Pump, sekundtimer, lite slang och några dysor.

Jag är mycket nöjd med dusks stora system. Då den är lite overkill till mina tre dysor så skaffade jag minionen istället. Den tycker jag inte ger tillräckligt med tryck så den hamnade i lådan med grejor som skall säljas så småningom.

Dusk är kanske inte den billigaste lösningen, men det är kvalitet som håller. Pumpen kan du säkert hitta billigare om du är villig att ha en maskin som låter som ett tröskverk när den brummar igång. Annars är det I princip samma prisklass på alla tysta alternativ.

När det gäller sekundtimern ifrån dusk är det nog den billigaste jag sett, så här finns ingen anledning att leta alternativ. Den funkar ju bra.

Dysorna från dusk är i princip överlägsna. Lite dyra, men man får vad man betalar för.

Dendroshop.de har också bra grejor i dusk klass. Jag är inte helt säker på att det blir billigare för likvärdiga delar just nu med den svaga kronan. Men vill du spara några kronor kan det vara värt att jämföra delarna. Bland annat har de en lite mindre pump som är billigare än dusk stora och bättre än minionen.

youtu.be/pOR5_ENrusc

youtu.be/C10D2lrxgLs

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

Nathalie23 skrev:
Hej! Jag letar efter ett regnsystem och tar gärna emot tips på vart man kan köpa ett som är lite billigare. Jag har kollat på de från exo terra, men de är ju lite dyra. Har läst att vissa använder dushsystem, hur fungerar det? och vart kan man köpa en sån? Jag letar helt enkelt efter ett billigare regnsystem, om ni vet något så skriv gärna! 


Vad är der egentligen som du eftersöker? Söker du större regndroppar likt regn, eller en lätt dimma?

Det vanligaste är det senare och är det som övriga i tråden lyft fram. En behållare med intern eller extern pump kopplad till den, med pneumatisk slang och munstycke. ExoTerras system som Magnus nämner funkar. Vi har 2 "Monsoon"-system som fortfarande fungerar efter 6 år av oavbruten drift (3-4 cykler/dag). Det som jag hade bytt ut omedelbart är munstyckena, precis som Magnus nämner. Det som vi har behövt åtgärda är infästningen mellan slangar och pumpens in och utgångar då de spricker efter en tid pga utmattning. Ett annat tips med detta system är att ha hela behållaren i en plastlåda för att bespara golvet när väl slangen spricker. Munstycke som inkluderas i Monsoon-kitet har inte samma spridning eller täta dimma som munstycke från Dusk. Utbudet från Dusk håller en helt annan nivå av kvalitet. För att förlänga livslängden rekommenderar jag enbart destillerat eller  RO-vatten. ExoTerra kittet kommer med 2 munstycke. Jag har bytt ut de mot 3 ur Dusk's sortiment. Jag upplever personligen att ett fjärde munstycke påverkar funktionen negativt trots att systemet ska stödja upp emot 6 munstycken (om jag minns instruktionerna korrekt).
ExoTerra Monsoon är allt annat än ljudlöst, viket är att tänka på. Systemet känns också "billigt" trots summan.

Det finns en rad olika alternativ till ExoTerra. Dusk är ett. MistKing, StockholmReptiles saluför andra alternativ.


Är det dock större droppar som du eftersöker, som påminner mer om regn än dimma, så behöver du nog vara lite mer kreativ och bygga eget. Det finns säkert färdiga kit även här men jag kan inte minnas att jag sett något sådant. Det närmsta jag kan komma att tänka på i skrivande stund är sk. "drippers" som ibland säljes som vattenkälla till kameleont. 

I övrigt är det liknande ingående komponenter i ett sk. "Misting system" (dimm-system/dusch-system) och ett regn-system med större droppar.

(Jag har bara dagar sedan kompletterat mitt 6 år gamla "Monsoon" misting system med ett egenbyggt regnsystem i mitt Vivarium som huserar 1.3 Polypedates otilophus).

Så, är det en lätt dimma du önskar eller mer regn och stora droppar?
Hur stort är ditt Vivarium?
Vilket/vilka djur bor däri?

Mvh
Niklas


5104
3879
Tropfrog:
Det som hänt historiskt med exoterra är att vatten kryper in i styrkretsen och gör den obrukbar. Det finns massor av trådar om det. Vad jag minns finns det ingen som fått det ersatt på garanti eller goodwill. Om exoterra fått rätt på problemet vet jag inte.

Mistking är väldigt stora i USA där de började. Trots att styrenheten är helt separat så har det varit väldigt vanligt med att även denna rasar. Mistking har utan vidare bytt ut dem och har därför på något sätt byggt upp ett rykte om att vara väldigt bra grejor. Det är förstås helt felaktigt, det rör sig om bra eftermarknad på en i övrigt ganska så dålig produkt. Hur den eftermarknads lösningen funkar på andra sidan Atlanten vet jag inte men kan tänka att det tar några dagar. Eftersom styrenheten är en billig Kina OEM produkt har de i vilket fall ingen möjlighet att lösa problemet utan att designa en egen inhouse produkt.

Det finns tusentals billiga diaphragmpumpar på de kinesiska handelsplatserna. Så det är egentligen bara att definiera hur högt tryck och hur mycket flöde man behöver och beställa därifrån. Då finns det pengar att spara. Dock har jag själv inte sett en enda som är tystgående. Därför valde jag dusk som knappt hörs. Nu 6 år senare visade det sig vara ett bra val. Jag sprejar 6 ggr dagligen. Det blir över 13000 cykler fran till nu. Att den kostar en 500 lapp mer än billigare system känns inte på något sätt orimligt. Det är ju bara 4 öre per sprejning för att inte hoppa till i stolen varje gång den går igång fram tills nu, men jag är säker på att den siffran minskar de kommande åren.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Det som hänt historiskt med exoterra är att vatten kryper in i styrkretsen och gör den obrukbar. Det finns massor av trådar om det. Vad jag minns finns det ingen som fått det ersatt på garanti eller goodwill. Om exoterra fått rätt på problemet vet jag inte.

Mistking är väldigt stora i USA där de började. Trots att styrenheten är helt separat så har det varit väldigt vanligt med att även denna rasar. Mistking har utan vidare bytt ut dem och har därför på något sätt byggt upp ett rykte om att vara väldigt bra grejor. Det är förstås helt felaktigt, det rör sig om bra eftermarknad på en i övrigt ganska så dålig produkt. Hur den eftermarknads lösningen funkar på andra sidan Atlanten vet jag inte men kan tänka att det tar några dagar. Eftersom styrenheten är en billig Kina OEM produkt har de i vilket fall ingen möjlighet att lösa problemet utan att designa en egen inhouse produkt.

Det finns tusentals billiga diaphragmpumpar på de kinesiska handelsplatserna. Så det är egentligen bara att definiera hur högt tryck och hur mycket flöde man behöver och beställa därifrån. Då finns det pengar att spara. Dock har jag själv inte sett en enda som är tystgående. Därför valde jag dusk som knappt hörs. Nu 6 år senare visade det sig vara ett bra val. Jag sprejar 6 ggr dagligen. Det blir över 13000 cykler fran till nu. Att den kostar en 500 lapp mer än billigare system känns inte på något sätt orimligt. Det är ju bara 4 öre per sprejning för att inte hoppa till i stolen varje gång den går igång fram tills nu, men jag är säker på att den siffran minskar de kommande åren.

Mvh
Magnus 


Ok. Intressant. Våra 2 ExoTerra Monsoon har funkat som de ska vad gäller styrkretsar och vatten. Så där kan vi inte klaga, än. Däremot har vi, som jag skrev tidigare, fått åtgärda slangen när den lossnat från pumpen, och det gjordes för något år sedan på båda enheterna. 

(På våra enheter sitter kretskortet monterat i "taket", i locket och bör inte kunna bli dränkt i vatten, då det finns småhål på baksidan som eventuellt vatten leds ut genom. Möjligt det monterades annorlunda förr. Däremot hamnar vatten i samma utrymme som kretskorten, vilket i sig är en dålig lösning från början.)

Oavsett vilket, så hade jag personligen satsat på Dusk, vilket vi kommer göra också när våra befintliga ExoTerra packar ihop permanent. Speciellt nu när vi har investerat i ett RO-system också. 

Frågan kvarstår dock för TS att besvara om det är spray/mist som önskas eller större droppregn.

Mvh
Niklas


5104
3879
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:


 

Ok. Intressant. Våra 2 ExoTerra Monsoon har funkat som de ska vad gäller styrkretsar och vatten. Så där kan vi inte klaga, än. Däremot har vi, som jag skrev tidigare, fått åtgärda slangen när den lossnat från pumpen, och det gjordes för något år sedan på båda enheterna. 

(På våra enheter sitter kretskortet monterat i "taket", i locket och bör inte kunna bli dränkt i vatten, då det finns småhål på baksidan som eventuellt vatten leds ut genom. Möjligt det monterades annorlunda förr. Däremot hamnar vatten i samma utrymme som kretskorten, vilket i sig är en dålig lösning från början.)



Det är knappast så att alla enheter av en dålig produkt får samma problem. Då hade den inte varit långvarig på marknaden. Du har ju trots allt bara två. Men jag har sett alldeles för många med just det problemet för att våga lägga så mycket pengar på den.

Vad jag vet sitter kretskortet fortfarande i toppen. Kan inte se var de skulle kunna placera den istället. Om de löst problemet med tätning eller på annat sätt vet jag inte. Vad jag tycker är lite irriterande är att de saknar en ordentlig eftermarknad som kan hjälpa kunderna som får problem. Det finns Vad jag vet inte en enda reservdel eller serviceavdelning att lösa problemet. Så kunder som råkar ut för det hänvisas helt enkelt till att köpa en ny.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild