Tips på bottensubstrat till bioaktivt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

45
12
Lehning:
Tänkte sätta upp två bioaktiva burkar till ögonfransgeckos med växter, städare mm

men försöker lösa gåtan med jord-blandning? Ni som kör bioaktivt med regnskogstema, hur ser era mixar ut till bottensubstrat, dvs hur MKT blandar ni av varje och VAD använder ni för olika produkter?

Tänkte annars köpa Arcadia Earth Mix som ska vara ett komplett substrat?

ös på med tips! :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag kör ca. 60% bark (reptilbark brukar vara billigast, men orkidébark från blomsteraffärer fungerar också), 30% pimpsten och 10% biokol.  Att blanda själv är i princip alltid billigare än att köpa färdigblandat.

5100
3875
Tropfrog:
Jag använder i fallande ordning Coco husk, bark, kol, vitved, torkade magnolialöv och sphagnum. Inte helt säker på exakta procent, men blandar tills mixen känns tillräckligt genomsläpplig och fukthållande.

youtu.be/eGLicVwQ9TE

Mvh
Magnus 

45
12
Lehning:
Tropfrog skrev:
Jag använder i fallande ordning Coco husk, bark, kol, vitved, torkade magnolialöv och sphagnum. Inte helt säker på exakta procent, men blandar tills mixen känns tillräckligt genomsläpplig och fukthållande.

youtu.be/eGLicVwQ9TE

Mvh
Magnus 

Behöver det vara bioaktivt kol eller funkar krossat grillkol?

5100
3875
Tropfrog:
Lehning skrev:

Behöver det vara bioaktivt kol eller funkar krossat grillkol?


Jag har aldrig hört talas om bioaktivt kol innan. Det finns något som heter aktivt kol.som används i hembränning. I princip pellets av träkoldamm. Jag tror inte att det blir bra i en konstant fuktig miljö. Nej kör du med helt träkol som alla andra. Allt träkol är aktivt. I lumpen lär man sig att rena vatten med kol ifrån lägerelden.

Mvh
Magnus 

45
12
Lehning:
Tropfrog skrev:


Jag har aldrig hört talas om bioaktivt kol innan. Det finns något som heter aktivt kol.som används i hembränning. I princip pellets av träkoldamm. Jag tror inte att det blir bra i en konstant fuktig miljö. Nej kör du med helt träkol som alla andra. Allt träkol är aktivt. I lumpen lär man sig att rena vatten med kol ifrån lägerelden.

Mvh
Magnus 

Låter bra det :) (får skylla på att jag aldrig fick göra värnplikt (trots att jag ville))

5100
3875
Tropfrog:
Lehning skrev:

Låter bra det :) (får skylla på att jag aldrig fick göra värnplikt (trots att jag ville))


:). Där fick jag mig att framstå som att jag gjort lumpen vilket inte var min mening. Jag har inte heller gjort det  Men vi hade den goda överlevnadsexperten Jonny "mc donald" från armen som lärde oss detta på en överlevnadskurs på scouterna. :):):)

/M

45
12
Lehning:
Tropfrog skrev:


:). Där fick jag mig att framstå som att jag gjort lumpen vilket inte var min mening. Jag har inte heller gjort det  Men vi hade den goda överlevnadsexperten Jonny "mc donald" från armen som lärde oss detta på en överlevnadskurs på scouterna. :):):)

/M

Haha okej då ;) då är jag ej ensam

273
209
AndreasB:
Lehning skrev:
Tänkte sätta upp två bioaktiva burkar till ögonfransgeckos med växter, städare mm

men försöker lösa gåtan med jord-blandning? Ni som kör bioaktivt med regnskogstema, hur ser era mixar ut till bottensubstrat, dvs hur MKT blandar ni av varje och VAD använder ni för olika produkter?

Tänkte annars köpa Arcadia Earth Mix som ska vara ett komplett substrat?

ös på med tips! :)


Granngården:
Biokol
Pimpsten
Odlingssand
Naturtorv (eller Kokosfiber från reptilbutik)

Plantagen/Blomsterlandet/Reptilbutik:
Sphagnum mossa

Blomsterfamiljen:
Bark i småbitar (finns i reptilbutiker, växtbutiker också - men i större bitar då)
Xaxim (om man vill slå på stort - rätt dyrt)

5100
3875
Tropfrog:
Naturtorv och cocofiber har jag slutat med. Hela tanken med bioaktivt är att det  skall fungera som en kompost och bryta ner kväverik avföring I ett kolrik substrat. Torven är ju redan fullständigt nedbruten, så därför går den bort.

Slutprodukten i nedbrytningen är en tät syrefri jord. När man nått den punkten är det dags att byta. Med både torv och cocofibrer går detta fortare eftersom det redan är väldigt täta material. Skall man använda Cocos produkter så föreslår jag att använda Coco husk, de grövre bitarna som tar längre tid att bryta ner.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild