Flugsäkert

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

316
283
panterophis:

Tjena!

Hur har ni gjort för att flugsäkra era terrarier till djur som är väldigt små eller käkar väldigt smått? Släng gärna upp bilder och länkar till produkterna ni har använt


Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
Använder just nu giljotin terrarium till mina pilgiftsgrodor, och tycker det funkar bra, borrat ett 35 mm hål i toppglaset för att kunna slänga i dom små flugorna.

316
283
panterophis:
Kenneth58 skrev:
Använder just nu giljotin terrarium till mina pilgiftsgrodor, och tycker det funkar bra, borrat ett 35 mm hål i toppglaset för att kunna slänga i dom små flugorna.


Okej! Har du provat att flugsäkra ett terrarium med skjutglas?

Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
panterophis skrev:


Okej! Har du provat att flugsäkra ett terrarium med skjutglas?



Ja och det funkar otroligt bra, har just nu 4 st giljotin terrarium, till vintern skall jag bygga några större
Dessa jag har nu har jag köpt på mässan i Malmö, tror det var ormar och sånt, men är inte riktigt säker, bara att borra ett hål i taket för matning och i med en gummi/silicon plugg som används på labb.

Skönt att slippa ha flugor i hela vardagsrummet.

316
283
panterophis:
Kenneth58: Jag har ett gäng helglasterrarium med skjutglas som måste flugsäkras så jag behöver alla tips jag kan få. Har du bilder så hade det varit super

5100
3876
Tropfrog:
Jag har vanligt skjutglasterrarium där 2 glas skjuts horisontellt. Jag antar att det är sånt du menar? Bygga om till giliotin kanske inte är aktuellt?

Jag köpte silikonlister att sätta mellan skjutglasdörrarna och rostfritt finmaskigt nät att täcka ventilationsplåten med. Det funkar ok, men en och annan fluga lyckas allt smita. 100% flugtätt tror jag är mycket svårt eller kanske rentav omöjligt?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
Giljotin terrarium är i stort sett flugsäkra, bara framrutan som ej är limmad, hålls fast av 2 aluminiumlister, fungerar precis som giljotinen från förr där man fostrade div folk.
Största rymmningar av flugor nu är vid hantering för att fixa nya flugor


316
283
panterophis:

Vart får man tag på flugsäkert nät?

 

Jag beställde dessa men nätet rör på sig så det skapas stora luckor som knappast är flugsäkra

www.amazon.com/Round-Open-Screen-Vent-Style/dp/B01ED6161S/ref=sr_1_5?crid=3JZBWZFEJ2GX3&keywords=screen+vent+1%22&qid=1689758111&sprefix=screen+vent+1+%2Caps%2C285&sr=8-5

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild