Västlig trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
TovaViklundt:

Hejsan.

det är inte så många i Sverige som har Trynsnok och då är det lite svårt att få tag på info. 

min lille Trynsnok som fyllde 1 år i april gick in i "blue" eller "zombiemode" som vissa kallar det, ca 1 vecka sedan. Hon var välldigt arg och så och matvägrade som dom flesta ormar brukar göra när dom ska ömsa. För typ 2 dagar sedan så gick hon ur "zombiemodet" och jag hittar inget öms någon stans, hon har gått utan mat i 2,5 vecka nu för hon har matvägrat men precis så testade jag ge henne en liten fryst pinky så tog hon den utan något problem. Har ingen aning hur hennes skin har "försvunnit" eller om hon ens har ömsat.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Med största sannolikhet har ormen inte ömsat. När dom blå ögonen och den grå dassiga färgen lagt sig kan det dröja uppemot en vecka innan ormen ömsar. Det varierar såklart mellan arter och individer, men generellt kan man säga ungefär en vecka. Efter att ögonen varit blå/dassiga alltså. 

Utan mat i 15-20 dagar är ingenting för en orm skulle jag vilja påstå. Även för snokar. Dom allra flesta får alldeles för mycket mat i fångenskap. 

Skinn försvinner inte : ) avvakta några dagar så kommer den säkert vara nyömsad någon morgon.

Angående "vanlighet" på trynsnok så ligger den definitivt på topp 10, möjligen topp 3 på vanligaste ormarna i fångenskap, i Sverige. Sista åren har ju arten nästan exploderat i popularitet. Lite konstigt med tanke på att den är baktandsgiftig, finns ju hundratals helt ogiftiga ormar : ) Men förstår att "trynet" gjort dom populära bl.a. 

Jag skulle vilja säga att majsorm, kungspyton och trynsnok är dom vanligaste ormarna för nybörjare. Möjligen kungsboa också..

Nästan 400 människor på detta forum har arten västlig trynsnok, det säger en del om hur vanliga dom är.

5101
3878
Tropfrog:
Jag skulle gissa på att det är bland annat baktandsgiftighet som gjort dem så populära.  Ty det finns mäniskor som tycker att just själva giftigheten är coolt och tufft. Att då kunna säga att ormen är giftig samtidigt som man vet att den är nästan helt ofarlig skulle kunna vara en bonus.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
192
361
Thinning:

Tropfrog skrev:
Jag skulle gissa på att det är bland annat baktandsgiftighet som gjort dem så populära.  Ty det finns mäniskor som tycker att just själva giftigheten är coolt och tufft. Att då kunna säga att ormen är giftig samtidigt som man vet att den är nästan helt ofarlig skulle kunna vara en bonus.

Mvh
Magnus 


Jag tror och anser att du har helt fel på den punkten.

Tre viktiga anledningar till att den västliga trynsnoken (Heterodon nasicus) blivit så populär tror jag är:

1. Utseendet med sitt lilla "tryne".
2. Storleken, att den blir betydligt mindre än tex en majskorn.
3. Färg- och teckningsvarianter, idag finns det ett brett utbud av olika utseenden på trynsnokar som man kan få tag på.

Självklart finns det många andra faktorer som har gjort denna art så pass populär, jag tror inte att deras gift är något som många väljer dom för.

Med vänlig hälsning, Björn, lycklig trynsnoksägare


5101
3878
Tropfrog:
Nja, jag sa inte att det var primärt giftigheten som gjort dem populära bara att det är en bidragande orsak.  Har inget att invända mot dina tre punkter överhuvudtaget. Varken tror eller anser att du har fel, bara att du har dina anledningar och andra har sina.

Mvh
Magnus 
Thinning skrev:


 

Jag tror och anser att du har helt fel på den punkten.

Tre viktiga anledningar till att den västliga trynsnoken (Heterodon nasicus) blivit så populär tror jag är:

1. Utseendet med sitt lilla "tryne".
2. Storleken, att den blir betydligt mindre än tex en majskorn.
3. Färg- och teckningsvarianter, idag finns det ett brett utbud av olika utseenden på trynsnokar som man kan få tag på.

Självklart finns det många andra faktorer som har gjort denna art så pass populär, jag tror inte att deras gift är något som många väljer dom för.

Med vänlig hälsning, Björn, lycklig trynsnoksägare




Nja, jag sa inte att det var primärt giftigheten som gjort dem populära bara att det är en bidragande orsak. Har inget att invända mot dina tre punkter överhuvudtaget. Varken tror eller anser att du har fel, bara att du har dina anledningar och andra har sina.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
45
35
Baboon:
Tropfrog skrev:
Jag skulle gissa på att det är bland annat baktandsgiftighet som gjort dem så populära.  Ty det finns mäniskor som tycker att just själva giftigheten är coolt och tufft. Att då kunna säga att ormen är giftig samtidigt som man vet att den är nästan helt ofarlig skulle kunna vara en bonus.

Mvh
Magnus 

Den korrekta termen är bakgifttandad eller opistoglyf.  

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Gifttandsbakad eller Tandbakgiftad heter det väl? ;)

5101
3878
Tropfrog:
Giftbaktandad!

Mvh
Magnus 

1
0
lillamattis01:
Hej! Jag har haft min lilla kille i typ 6 månader, han är min första reptil någonsin, han har alltid ätit bra fram tills nu. Nu har han inte ätit på en månad, han verkar intresserad men vill ändå inte ta, han ömsade i mitten av Maj, borde jag vara orolig? Finns det något annat sätt att mata honom på?

5101
3878
Tropfrog:
Det finns aldrig någon anledning att bli orolig, det tjänar ingenting till och löser inga problem. Om du ändå känner oro så rekommenderar jag ett veterinärbesök.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild