Anläggning kajman

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
DonEkstrom:

Hej, 

Kort förklaring, jag har länge lekt med tanken att införskaffa en dvärg kajman och nu har det äntligen blivit dags att göra slag i saken. Har avsatt en yta på tomten för 20kvm vattenyta samt 15kvm landyta, en god bekant som arbetar med att anlägga dammar kommer hjälpa mig med detta för att få till en anläggning med ordentlig filtrering och värme. 


Men, frågan som uppkommit nu är hur man bäst utformar denna yta? Skulle därför gärna vila höra alla tips innan vi börjar utforma anläggningen. Kanske finns det någon här som har kajmaner där man kan få titta förbi? 


Tacksam för all hjälp jag kan få. 


36
31
snakeside:
Bor du i Sverige skulle jag börja med att söka bygglov för huset allt ska vara i. Du kan inte ha en kajman utomhus i Svenskt klimat. Bor du i ett land som har ett klimat där det går att ha en kajman utomhus har du troligen lättare att hitta personer som bor nära om du söker i lokala grupper.

Medlem i SkHF
983
1103
NellyNiklas:

Prata med Tropikariet i Hbg. Du kan även prata med personen i Vinslöv som fram till nyligen hade 5-6 Mississippi alligatorer i ett utrymme på tomten. Du får googla lite då jag inte minns namnet på personen. 

Mvh
Niklas


229
224
Formula76:
Att anlägga en damm är inga konstigheter.
Men tar för givet att det är inomhus du menar? Det är ju som bekant svårt att få till tropisk värme utomhus i Sverige.
Om du ska anlägga en så stor damm inomhus är det nog väldigt mycket att tänka på. 
Hur ska den värmas upp?
Ventilation?
Och med allt det kommer ekonomiska bekymmer.

Mja...har du tänkt igenom det hela vägen?

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Vi är många på forumet som gärna skulle velat äga och husera en kajman eller annat krokodildjur. Men ytterst tveksam att några om ens någon? har möjligheten fullt ut : ) när man börjar tänka på alla detaljer så blir det nästan övermäktigt projekt för privatpersoner, då har jag inte ens funderat på kostnader för projektet och driften av anläggningen. 

Men... om någon är seriöst intresserad av att ge det ett försök skulle jag rekommenderat att höra runt hos flera offentliga anläggningar som håller kajmaner/krokodiler. Alternativt större anläggningar med tropiska fiskar, typ tropicarium (Kolmården), furuviks exotiska avdelning och liknande ställen runt om i landet, finns ett flertal bra ställen. Dom kan säkert ge bra tips vad man måste tänka på från början och när djuren är på plats. För du måste nog tänka "offentligt tropikhus" när du bygger och anlägger hela projektet kajman. Även om det såklart blir i mindre skala för en privatperson : ) 

Jag har sett kajmaner några enstaka gånger under min tid i hobbyn. Tyvärr har alla sålt djuret när det vuxit ur akvariet, som många ofta startar med.. Aldrig sett någon yta för större kajman hemma hos någon. 

Men ett av drömdjuren att kunna äga.. för mig kommer det antagligen förbli en dröm, på gott och ont. 

Önskar dig verkligen lycka till om du tänkt igenom det här och får för dig att köra igång : ) 

Mvh 

2
1
DonEkstrom:

Tack för alla tips!

Gällande bygglov så är tanken att bygga en liknande anläggning som min vän har för sina fiskar (han har dock 500kvm damm och håller minst 18'C året om) min byggnad blir 25kvm för att undvika bygglov. Sedermera kommer det inte vara mer än 2m takhöjd samt välisolerat för att kunna bevara både värme och luftfuktighet. 


Min uppfattning är även att dessa djur lever i norra delen av Sydamerika där det tropiska klimatet är allt att än 30'C året om, dvs skiftar man deras klimat på sommaren mot vår vinter behöver man förmodligen inte hålla mer än 12-15'C under några månader för att imitera deras naturliga klimat. Men jag kan självklar tänka fel? 


5102
3878
Tropfrog:
Ta gärna med dig kameran till din kompis nästa gång. 500kvm vatten som håller minst 18 c året om. Det vill man ju se.

Välisolerat är förstås en god idé. Men nu skall du ju ha hög luftfuktighet innanför väggarna. Då blir utmaningen lite annorlunda. Var hamnar daggpunkten under dessa förutsättningar? Om den hamnar mitt i väggen kan det bli illa. Riktigt illa. Finns experter som kan göra beräkningar, men det har inte hindrat att så gott som alla simhallar i Sverige dras med mögelproblem. Jag tror den enda lösningen som verkligen fungerar är relaterad till ventilation. Men att ventilera ut varm luft är dyrt. Satsa på en bra anläggning med värmeåtervinning.

Det där med att skifta sommar mot vinter förstod jag nog inte riktigt. Bäst måste väl ändå vara att det är varmare på sommaren än på vintern? Om det nu ens är aplicerbart på ett djur som spenderar den mesta tiden i vatten. Hur varierar vattentemperaturen i deras habitat över året?

Mvh
Magnus 

58
16
09an:
DonEkstrom skrev:
Tack för alla tips!

Gällande bygglov så är tanken att bygga en liknande anläggning som min vän har för sina fiskar (han har dock 500kvm damm och håller minst 18'C året om)


jo den anläggningen vore kul att få se iaf på bild!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild