Mata ormarna på olika dagar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
LittleEmerald:
Hej! Jag ska skaffa en till majsorm nästa vecka. Jag har redan en och dom ska få bo i samma terrarie. Måste man mata dom på samma dag eller kan man mata dom på olika dagar?
Jag tänker att man kan greja med den ena medan den andra smälter maten. Eller är det bäst att mata dom på samma dag?

67
39
Tonyikalmar:
Båda kommer reagera när det luktar mat oavsett vem bytet är tänkt till. Personligen tyckte jag det var lättare att mata båda för dom får sån matrespons samtidigt.
När intresset för mat har väckts, men bara den ena har fått så finns en risk att den hungriga ormen biter den mätta som fortfarande luktar av det som den nyss åt. Det är enklare att samköra och då kan man oxå passa på att rengöra terrariet lite extra när invånarna är någon annan stans en stund. Förutsatt att man matar utanför terrariet. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Som Tony skriver, båda/alla kommer reagera när det luktar mat. Så det enklaste är ju att mata alla samma dag, om det är möjligt. Olika individer äter ju olika också trots att dom tillhör samma art, mycket som spelar in. 

Sen vill jag verkligen tillägga en sak. Jag vet att detta inte var frågan och att jag säkert låter skittråkig, men det kan jag leva med : ) 
Ska man verkligen husera flera ormar i samma terrarium så bör åtminstone alla individer vara honor. Så var noga med det. Hanar kan bråka eller i värsta fall slåss fysiskt. Olika kön vill såklart göra fler ormar... Så honor fungerar bäst om man måste hålla dom tillsammans. Det (kan) fungerar att hålla ormar ihop, även om det inte är rekommenderat. Dom trivs klart bäst ensamma. Enklare med matning osv också. Då har jag tjatat lite mer om ensamhållning sen gör du precis som du vill och som du känner är det bästa för dina husdjur  : ) 

5101
3878
Tropfrog:
Jonas_ skrev:
Då har jag tjatat lite mer om ensamhållning sen gör du precis som du vill och som du känner är det bästa för dina husdjur  : ) 


Det där är bara en tam överslätning av ett väldigt viktigt ämne för att stryka TS medhårs. Jag förstår varför du gör det och klandrar dig inte.

Men defacto handlar det inte om vad TS vill och känner för överhuvudtaget. Det handlar om vad djuren vill och känner för. Solitära djur är solitära djur. De vill och känner för att vara ensamma. Nu är inte alla ormar helt solitära, men om jag förstått saken rätt så är majsorm det.

Visst, man skaffar djur i fångenskap för ens egen skull. Men skötseln skall alltid fokusera på djurens bästa. Då håller man inte solitära djur tillsammans.

Mvh
Magnus  

58
16
09an:
jag har inte 100% koll på sånt här men om man är tvungen att ha två ormar tsm så ska dom väll iaf va samma sort. Eller jag tänker att en hane av en sort och en hona av en annan sort kan bli rörigt och två ormar av olika sort med storleksskillnad kan väll bli farligt för den mindre. 
Oavsätt så är det väll riktigt onödigt och oansvarigt att ha två ormar tillsammans?

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jag kan svara ungefär såhär. Det gäller att uttrycka sig rätt försiktigt och försöka informera före att kritisera om man vill nå fram till okända människor på ett forum. Jag har haft ormar i fångenskap ganska många år nu och lärt mig jättemycket om både djur och människor under resans gång : ) samtidigt som man utvecklas känns det ibland som hobbyn står kvar på ruta ett. Även om mycket är annorlunda än det var många år tillbaka. 

Jag rekommenderar definitivt alla (speciellt dom nya i hobbyn med mindre än 10 års erfarenhet..) att hålla sina ormar ensamma i terrariet. En orm per terrarium. Inga undantag annat än vid parning och eventuellt dvala/vintervila. Annars ska eller bör ormar leva ensamma, själva, helt solo. Det mår dom bäst av. Det blir dessutom mycket mycket enklare att hålla koll på just den individen, med matning, med allt! Du slipper många bekymmer genom att hålla din orm som den solitära varelse den är. Punkt. Ungefär så : ) tack. 

36
31
snakeside:
Jag tycker att du ska tänka både en och två gånger till innan du sätter ihop ormar som inte levt tidigare i ett gemensamt terrarium. För ormarnas skull.

För att svara på frågan, om jag hade ormar i samma terrarium skulle jag separera dem för matning och välja att mata i en separat behållare. Definitivt i början för att minska risken för konflikt mellan ormarna. Vår majsorm är oerhört matglad och att ha två av henne i samma terrarium under matning hade inte gått om man inte är två personer med två tänger. Med bara en råtta hade båda ormarna slängt sig efter första råttan som kommit in och skador på ena eller båda ormarna hade varit ett faktum. Nu kanske inte alla är lika galna som henne men jag tror hon är rätt typisk för sin art. Hon hade dessutom inte haft någon som helst uppfattning om att hon åt igår utan hon hade gladeligen slängt sig efter en råtta dagen efter också. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild