Avel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
1
Geckokurt:
Hej, har två crested geckos i olika terrarium och de är nu redo för avel. Har kollat hur mycket info som helst och förstår det mesta men är första gången.

Min fråga är helt enkelt om jag "kan" ta honan och lägga i hanens terrarium? Vissa råder om det omvända, eller en helt ny burk. Men terrariumet är stort och det jag helst använder åt dem, så finns det någon med erfarenhet som kan svara på om detta är acceptabelt att testa sig på?
Förstår att det alltid finns risker när man parar ihop dem och att ansvaret ligger på mig. 

5104
3879
Tropfrog:
Innan du funderar över något annat överhuvudtaget bör du fundera på var du skall göra av avkomman. Finns det några bra hem för dem kvar där ute? Om svaret är nej, så är det ingen bra idé. Marknaden är helt övermättad på de flesta morpher. Bara ett fåtal är efterfrågade av entusiaster. Resten säljs till vrakpris för att locka en större marknad. De hamnar hos barnfamiljer utan varken vilja eller kunskap och till folk som behöver dem som foder. 

Om avkomman inte har utsikter att få ett bra liv så låt bli.att avla på djuren.

Mvh
Magnus 

14
10
Karma_nn:
Om du ska avla på dem så kan du ta vilken som men jag rekommenderar att det är hanen du flyttar på. Du får tänka på att hans jobb är att följa runt och bita henne, vilket är extremt stressigt för honan. Du vill ha så lite stress för henne som möjligt, så det är bäst om du flyttar hanen till henne istället och låter henne vara kvar där hon känner igen sig. :)

8
1
Geckokurt:
Karma_nn skrev:
Om du ska avla på dem så kan du ta vilken som men jag rekommenderar att det är hanen du flyttar på. Du får tänka på att hans jobb är att följa runt och bita henne, vilket är extremt stressigt för honan. Du vill ha så lite stress för henne som möjligt, så det är bäst om du flyttar hanen till henne istället och låter henne vara kvar där hon känner igen sig. :)


Tackar! Om jag lämnar dem ihop sedan, hur ofta är det ok att se en parning och "vänjer" sig honan med tiden och slutar må dåligt av det eller bör jag flytta hanen direkt efter parning? (Tänker i hälsosyfte för honan)

Tropfrog skrev:
Innan du funderar över något annat överhuvudtaget bör du fundera på var du skall göra av avkomman. Finns det några bra hem för dem kvar där ute? Om svaret är nej, så är det ingen bra idé. Marknaden är helt övermättad på de flesta morpher. Bara ett fåtal är efterfrågade av entusiaster. Resten säljs till vrakpris för att locka en större marknad. De hamnar hos barnfamiljer utan varken vilja eller kunskap och till folk som behöver dem som foder. 

Om avkomman inte har utsikter att få ett bra liv så låt bli.att avla på djuren.

Mvh
Magnus 


Är fullt medveten om detta, ser många djur på marknaden och är villig att behålla ungarna och ge dem ett värdigt liv ifall jag inte får dem sålda. Planen är inte att fortsätta producera obegränsat utan att testa avel pga av intresse.

14
10
Karma_nn:
Geckokurt skrev:


Tackar! Om jag lämnar dem ihop sedan, hur ofta är det ok att se en parning och "vänjer" sig honan med tiden och slutar må dåligt av det eller bör jag flytta hanen direkt efter parning? (Tänker i hälsosyfte för honan)



Skulle säga att det beror på från gecko till gecko. Det finns uppfödare som lämnar dem ihop fulltid i grupper, och så finns det de som separerar dem efteråt. Själv skulle jag separera efter du sett att dem har 'låst ihop', eller låta dem vara några dagar till en vecka innan du tar bort hanen. Du kan låta dem köra några gånger om du vill, men det borde bli bra ägg efter en omgång. Jag rekommenderar att du kollar på båda djuren för att kolla om de har några större skador du borde oroa dig om eller inte, och att du väger dem både innan och efter.

Som sagt var så kan du nog ha dem tillsammans längre men hanen kommer att fortsätta att försöka para med honan, även efter hon redan har ägg på gång/inte längre är redo. Har märkt också att ofta så ignorerar hanarna mat helt om det finns en hona, vilket är varför jag nämnde att väga båda två innan och efter så att de inte får en krash.

8
1
Geckokurt:
Karma_nn skrev:


Skulle säga att det beror på från gecko till gecko. Det finns uppfödare som lämnar dem ihop fulltid i grupper, och så finns det de som separerar dem efteråt. Själv skulle jag separera efter du sett att dem har 'låst ihop', eller låta dem vara några dagar till en vecka innan du tar bort hanen. Du kan låta dem köra några gånger om du vill, men det borde bli bra ägg efter en omgång. Jag rekommenderar att du kollar på båda djuren för att kolla om de har några större skador du borde oroa dig om eller inte, och att du väger dem både innan och efter.

Som sagt var så kan du nog ha dem tillsammans längre men hanen kommer att fortsätta att försöka para med honan, även efter hon redan har ägg på gång/inte längre är redo. Har märkt också att ofta så ignorerar hanarna mat helt om det finns en hona, vilket är varför jag nämnde att väga båda två innan och efter så att de inte får en krash.


Okej tack för tipsen! Blir att se en fulländad parning då sen separerar jag dem om de inte verkar komma överdrivet bra överrens.  

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Ett annat jättebra tips är att det är nattaktiva djur, vilket du och alla andra såklart redan vet. Så allting händer nattetid vilket gör det extra knepigt att hålla koll på eventuella parningar, bråk osv. Bara en liten påminnelse om vilken tid på dygnet aktiviteter händer : ) 

Mitt andra tips är att släppa ihop dom i ett rejält stort terrarium med jättemycket gömställen, växtlighet, korkrör m.m så honan har en seriös chans att komma undan vid behov. Det kommer gå hårdhänt till, var beredd på det. Ödlor är brutala när det kommer till uppvaktning av partner och avel. Ormar går mer försiktigt fram, ödlor begår typ övergrepp generellt  : ) 

8
1
Geckokurt:
Hej, skulle gärna ha lite snabba svar från någon erfaren. Honan är dominant och biter tillbaka på hanen. Och fått han att "fly" några gånger, varpå hon följer efter honom. Är säker på kön. Han försöker dock fortfarande. Håller stenkoll så de inte biter ihjäl varandra det är liksom av och på nu men som sagt honan verkar vara rätt dominant. Är det normalt eller bör jag sära?

8
1
Geckokurt:
Hon har hållit honom i ett grepp nu i typ 5 min och de har "frysit" där. Ser inte skadligt ut så låter dem göra sin grej. Men trodde som sagt det skulle va hanen och inte honan som våldför sig lol. Hanen är dessutom typ 2 år äldre

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Det är svårt att svara på när man inte ser allt som sker.. Men det är absolut normalt att det kan gå riktigt vilt, ibland våldsamt, till när ödlor introducerats eller ska paras med varandra. Skador är inte helt ovanligt i samband med parning på många ödlor. 

Men låter spontant som honan försvarar sitt territorium från okänd inkräktare. Hon kanske inte är redo? Inte för att hanen brukar bry sig om det men låt dom bekanta sig ett tag, avvakta. Men du måste själv ta beslutet. Du kanske kan kolla på filmer från hur andra gjort och hur ödlorna betedde sig första timmarna, dygnet/dygnen med ny partner? Vissa par går jättebra ihop, harmoniskt och lugnt. Andra ska absolut inte hållas tillsammans. Men man måste ju prova för att få veta såklart  :) därför är det bra att ha erfarenhet och känna sina djur och kunna läsa av deras kroppsspråk osv. 

Hoppas det går bra. Ska säga att jag personligen aldrig parat just ögonfransar. Dock flera andra geckos och ödlor och haft vänner i hobbyn med ödlor. Så mina svar är lite svävande och generella kring ihopsläpp och avel av ödlor. Lycka till. Mvh.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild