Nattlampa till ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
3
doohan:
Jag undrar vad ni använder för nattlampa för att kika på era ögonfransar ?

58
16
09an:
vad är en nattlampa för något?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
En "nattlampa" brukar ha blått eller rött ljus, så jag gissar att det är det som menas.. var populärt när jag började med reptiler och även sett det på senare år. Jag personligen tycker dock man ska ha ljust på dagen och mörkt på natten, alltså ingen belysning eller värme nattetid. Men är säkert en smaksak som mycket annat i hobbyn. Jag tycker all form av belysning på dygnets mörka delar är onödigt : ) 

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:
Ingen belysning är att rekommendera under de mörka timmarna på dygnet, varken blått eller rött. Absolut inte rött. Reptiler ser i färg och in i de ultravioletta spektrat, vilket innebär ett konstant ljus vilket sabbar dygnsrytmen. 

Det som våra ögon uppfattar som "låg ljusintentisitet" är allt annat än låg ljusintensitet för våra nattaktiva djur.

Det bästa jag kan rekommendera, om du vill se dina nattaktiva djur, är en kamera som ser i infrarött. Detta avger inget visuellt ljus som är störande för djuren.

Mvh
Niklas 

14
10
Karma_nn:
Hej, att ha nattlampor kan störa deras natt/dagcykel och stressa ut djuren. Om du vill kika på djuren kan du ha en nattkamera som Niklas nämnde, jag använder en ganska billig Tapo kamera som fungerar väldigt bra att se dem med. :)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Ett annat bra tips om du inte vill köpa nattkamera är att släcka terrariet tidigare på kvällen och tända tidigare på morgonen.. då blir det natt för djuret på din kväll. Om du förstår vad jag menar? 

Många djur har rutiner och brukar röra på sig ungefär samma tid på nätterna. 

10
2
TovaViklundt:

doohan skrev:
Jag undrar vad ni använder för nattlampa för att kika på era ögonfransar ?


Man ska absolut inte använda någon natt lampa till någon reptil. Du ska ha Uvb på dagen och om du skulle använda en natt lampa kan reptilens natt och dag cykel förstöras.


42
3
doohan:
TovaViklundt skrev:


 

Man ska absolut inte använda någon natt lampa till någon reptil. Du ska ha Uvb på dagen och om du skulle använda en natt lampa kan reptilens natt och dag cykel förstöras.


Det står att ögonfransgeckon inte behöver uvb.

14
10
Karma_nn:
doohan skrev:

Det står att ögonfransgeckon inte behöver uvb.

Är inte ett måste, men det kan vara bra för dem ibland. Även nattlevande djur kan komma fram och sola lite när de känner att de behöver uvb, men som sagt var det är inte ett måste för just ögonfransgeckos då de är nattlevande och får sina vitaminer från deras CGD (sålänge det är ett bra märke). 

10
2
TovaViklundt:
doohan skrev:

Det står att ögonfransgeckon inte behöver uvb.


det tycker jag är helt fel, alla reptiler ska ha uvb och en dag och natt cykel.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild