Tunn majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

99
86
murbo:

Hej!

Jag hjälpte en vän som är ny på ormar med att inreda hans terrarium då han just skaffat en majsorm.

Den var mycket tunn och mindre än den borde vara som fullvuxen (8 år tror jag den var). Den var en omplaceringsorm som han fick ta över från en kompis brorsa. Den fd. ägaren hade sagt att den skulle ha en 15-20g mus var 3-4 vecka :/ (och den hade bott i ett 60 cm exo)

Nu till min fråga, hur kan man bäst göda upp ormen?

Alltså hur mycket och hur ofta vågar man mata på den? Och vad är bäst foder i gå upp i vikt syfte?


Känner mig helt ställd då jag inte varit i denna situation tidigare. 

 

Alla tips tas tacksamt emot. Han köpte ett 150 cm terra dan efetr han fick hem den så han kommer def att göra allt som krävs. Ormen har iallafall hamnat hos någon som bryr sig och som är villig att göra det som krävs. 

 

//Malin


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Tänk på att majoriteten av alla ormar i fångenskap är alldeles för kraftiga för sitt eget bästa. Så den kanske inte är så tunn som du tror? : ) Men det har jag såklart ingen aning om utan att ha sett ormen vi pratar om. 

Men att få en orm att öka i vikt är mycket enkelt. Bara att mata med större byten eller att mata oftare än den normalt brukar äta. Låt det ta tid! Inte bra att försöka lägga på vikt för snabbt. 

Men har den ätit var 3e eller var 4e vecka så börja mata den varannan vecka med 2 bytesdjur. Eller ett rejält stort om ormen vill äta på det viset. En del vuxna ormar är svårt att byta mat till... jag skulle rekommendera gnagare då fågel är smalare mat eller vad man ska säga. Gör det enkelt för dig, kör möss eller råttor. Eller liknande som du har stadig tillgång till.

Lycka till. 

36
31
snakeside:
Lycka till med ormen och kom ihåg att eftersom den nu är hos någon som bryr sig så kommer det troligen gå alldeles utmärkt. Om ormen lever och äter så kommer de klara sig med rätt skötsel. Det är dessutom en majsorm, de brukar inte vara kända för vara svåra att mata, snarare tvärt om. 

Jag tror råden du fått ovan låter rimliga. Ge mat lite oftare och/eller större byte. Jag skulle vara försiktig med att ge för mycket mat för snabbt, viktuppgång bör ske långsamt, även för djur som är ordentligt undernärda. Gå inte in för att mata så mycket du kan, det kommer bara skada ormen. 

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Bild på djuret i fråga hade varit intressant. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild