Skäggagam är grå en längre period

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Sveabruno:
Hej! jag har undrat detta ett tag nu men nu vill jag ett svar på varför min skäggagam ser grå ut, han är en orange skäggis men nu börjar det gråa ta över, när jag läser på står det mest att de ömsar men nu har han varit såhär i mer än ett år
har någon av er någon aning om varför detta sker? 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Svårt att svara på utan bra bilder eller mer information. Men min gissning är att den ömsar skinn. En ödla kan ju ömsa lite hela tiden, missförstå mig rätt. En orm kryper ur sitt skinn direkt. Men många ödlor ömsar nästan som hela tiden i olika omgångar på kroppen, speciellt om dom är i tillväxtfas. 

Men kan ju hända att generna i din ödla gör att den blir gråare med åldern? Kolla på föräldradjuren och syskon osv.. jag vet egentligen inte vad en orange skäggagam är men gissar på någon morf? Men bara för att det står orange på uppfödarbeviset är säkert färgteckningen på vuxna individer vitt skilda? Där kan jag ha fel ska tilläggas : ) Men brukar vara så med många framtagna färgvarianter på reptiler överlag. 

Har du möjlighet att bifoga bra tydliga bilder hjälper säkert det att svara mer korrekt. 

Mvh Jonas 

2
0
Sveabruno:
här är en bild på honom, han har heller inte ömsat så mycket av sin kropp på länge men det kan väl ha med generna, ville bara fråga så det inte skulle vara något farligt men tack för hjälpen! ( det finns olika typer av färger på skäggagam t.ex röd, orange och den vanliga, inget speciellt)

17
0
nightnea:
Är långt ifrån en expert men just det där ser ut som vanlig färgskiftning alternativt om skäggisen har sand/jordbotten/det var länge sedan det erbjöds så kan det vara en idé att erbjuda den ett bad :) 
vet att min fröken kan bli ordentligt skitig och brukar tillika uppskatta ett vattenbad om jag erbjuder henne ett bad i terrariet (under uppsikt såklart och bör vara ganska varmt och så de kan stå bekvämt samt röra på sig/komma upp själv etc :) ) utöver hennes dricksvatten :)

5104
3879
Tropfrog:
Jo, det där med att bada ökenlevande djur igen. En seglivad myt som inte ens går att få slut på med vanlig logik och sunt förnuft. Men här kommer det i vilket fall. Artens naturliga utbredningsområde erbjuder absolut inga möjligheter till bad. Inga sjöar bäckar eller hav. Det som definierar en öken är just avsaknaden av vatten.

Att "erbjuda" ett bad brukar handla om att tvinga djuret att göra det mot sin egen vilja. Om man skulle sätta in en balja med vatten kommer den sannolikt inte att krypa ner där självmant eftersom det är helt emot deras natur.

Mvh
Magnus 

17
0
nightnea:

Tropfrog: myt? Nja, skulle jag skriva till det påståendet. Det är sant att det är ont om hav, bäck och sjö, men även i deras naturliga miljö erbjuds tillfällen att vada/bada då det händer att det regnar och då bildas säkert en del pölar med olika djup som de behöver ta sig igenom på ett eller annat sätt. Så, jag tycker inte att det är något fel med att erbjuda liknande tillfällen under uppsikt, utan är något som underlättar vid deras ömsning. 

Och din sannolikhetsteori ( nu kommer min text låta väldigt gnällig, men har själv svårt för att skriva följande på ett okej sätt utan pekfinger) men! Då kan jag ju meddela dig att om du ställer in en lagom låg skål/ modifierad samla låda (etc) som ger skäggagamen svängrum att vända på sig samt ger skäggagamen val att dels ta sig runt sagda låda med vatten och delsbåde ta sigi och ur - då lär du finna att det finns de skäggagamer som faktiskt uppskattar möjligheten.
Men det är absolut inte hela tiden,hon har fler möjligheter att totalt neka att inte utnyttja tillfället. Men vill du fortsätta diskussionen så är det bara att skicka mess här så trådstartare återfår sin tråd :) 


Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Jo, det där med att bada ökenlevande djur igen. En seglivad myt som inte ens går att få slut på med vanlig logik och sunt förnuft. Men här kommer det i vilket fall. Artens naturliga utbredningsområde erbjuder absolut inga möjligheter till bad. Inga sjöar bäckar eller hav. Det som definierar en öken är just avsaknaden av vatten.

Att "erbjuda" ett bad brukar handla om att tvinga djuret att göra det mot sin egen vilja. Om man skulle sätta in en balja med vatten kommer den sannolikt inte att krypa ner där självmant eftersom det är helt emot deras natur.

Mvh
Magnus 



Lite OT men ämnet "vatten i öken", i detta fallet med skäggagamer, behöver rättas up något.

Myten är nog den omvända, att tro att det inte finns vatten i Australiens torrare delar. Det finns ett nätverk av vattendrag även i där, mitt i P. Vitticeps utbredningsområde. Några är givetvis indre permanenta vattenkällor än andra.
Dessa fylls på i genomsnitt årligen, givetvis beroende på nederbörd under regnperioden som kan vara allt mellan 2 dagar och några månader. När det väl regnar som kan det komma mycket och extremfallet måste nästan vara när Uluru, som vanligtvis föreställs som den största torraste stenen i det torraste och sandigaste området i landet, förvandlas till ett vattenfall. Så nog finns det vatten periodvis.






Något som jag känner till men som jag öppet erkänner att jag inte tänkt på tidigare, är den grundvattenansamling som finns i undefär samma område. Världens största. Så det dyker upp som "pölar" lite här och var verkar det som, samtidigt som bönderna med slaktdjur (kor) pumpar upp grundvatten i dammar. 





Innebär detta att det kan badas? Kanske, kanske inte, det överlämnar jag till ägarnas bedömning och ansvar. Personligen väljer jag att duscha mina djur framför att bada dem. En ordentlig dusch. Inte så att det flyter vatten, men tillräckligt för att det ska bli tillfälligt blött och fuktigt. Jag tror det är en lämpligare väg. Det ska givetvis in ske allt för ofta heller, då det troligtvis blir problem med mögel och annat otrevligt. 

Nu måste jag kila till jobb. Men hoppas att detta kan ge lite vidare kunskap.


Mvh
Niklas

5104
3879
Tropfrog:
Jo, jag har varit i queenslands outback och upplevt regn där och vet hur det är. Klumpigt uttryckt av mig där, det får jag ta på mig.

Men komentaren rörde egentligen inte hur mycket det regnar eller inte eller om vatten ansamlas i "creeks" eller inte. Det rör sig om frågan hurvida ödlorna badar i naturen eller inte. Här vill jag bestämt hävda nej om det inte är absolut oundvikligt. Om de inte badar i naturen så bör de inte badas i fångenskap menar jag på. Detta är en helt och hållet landlevande ödla. Att spreja terrariet ibland och då även ödlan ser jag dock inga problem med.

Fast egentligen är det bara ett stickspår helt OT. :)

Mvh
Magnus 

17
0
nightnea:

Kudos till både Niklas och tropfrog! Detta jag gillar med detta forum, en uppsjö av kunskap och tankesätt. Skrev sedan tidigare med min ringa erfarehet kring Skäggagamer (ie., en hona som HATAR att bli duschad - hon springer konstant och gömmer sig så fort som möjligt. Kan säga att jag ej vet hur detta beteende är inlärt då jag adopterade henne när hon var runt 1 år :) 

Mwn, till min ståndpunkt och tillika OT, skrev så som jag skrev då jag erbjuder - hon har dricksavatten men märkt att hon mer än gärna badar om jag ställer in en låda med ljummet/varmt vatten. Har såklart inte något tvång, men har märkt att det hjälper henne när hon ömsar (vilket TS var inne på, så därför skrev jag tipset :) ) och hon väljer själv om hon vill eller inte vill ta sig i badet som jag ställer in under någon timme. Och ser såklart till att ha någon form av övervakning, då jag inte vill riskera att hon drunknar -  MEN märkt av att hon verkar föredra detta framför dusch då hon har annat kroppsspråk vid denna form av bad vs dusch :) Vill inte stressa henne i ondan så väljer det alternativ hon är mest bekväm med (Fast halvt onödig kommentar/önskemål från min sida är att hon kan kanske skulle kunna välja att inte skita i sagda vattnet ....skulle kanske underlätta vid rengöringen efteråt och min näsa XD )

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild