Intressant info.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

459
138
Pakke:
Vad jag ser andra repitler trivs bra och fått fin färgad på kropp trots deras konstiga hanteringen?

 Och hur de fått mat det varierar om. Men det är viktigast av alla att de trivs bra.

Jag har sett mycket av fb och instagram. Kan medge de skött reptiler dåligt på sättet när de var inte bra skick i hälsa. Håller helt med.

Men finns andra som skött väldigt bra ändå fått kritiken? Inkulvise mig. Jag har skött rullsvansleguaner och de har väldigt starka tillit till.mig men speciellt hona. Hanen är skygg. Det är deeas personlighet. Alla ödlor kan inte ha samma personlighet. Det är indvidier.

Men utomöands och amerika verkar ha bra och reptiler är välmående ändåxni kristierar dom. Fattar ej?

Men om de skött och reptiler får må dålig då är det rätt att kristiera. Men delvis har skött bra ändå ni ger kritiken?

Inget att bråka om men fattar inte varför svenskar gör så?

Intressant diskussion bara.

För övrigt, mina rullsvansleguaner tris bra och har tillit på mig. Har inga emot att hantera och de äter gärna ur min hand eller de står på min hand vilket betyder inte stress.

Ödlor kan tänka själv med hjärn och löser problemet. Det är alla olika personlighet. Likadant med leopardgecko, vanliga ödlor, tokayer o.s.v....

Må väl till er allihopa

5100
3876
Tropfrog:
Nej, jag fattar inte heller.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Nu va texten väldigt svår att läsa. 

Men av vad jag sätt så är väldigt många reptiler missskötta i Sverige, sure jag har bara sätt en bråkdel av alla men när jag i 8 fall av 11 när jag varit hem till folk för att kolla på ett djur/produkt så är det horribla förhållanden djuren lever i. 

Sen varför personer som sköter sina djur får kritik så handlar det nog bara om idioter på internet, och dom finns det massvis av tyvärr och är bara att ignorera mer eller mindre, ingen idé att ta diskutionen med dom då man ändå inte kommer komma nånvart. 

5100
3876
Tropfrog:
Det är inte så att det finns fler idioter på internet än ute i verkliga livet. När folk träffas F2F så tenderar de flesta idioter att vara incognito. Det är på nätet, med viss anonymitet som idiotin blommar upp på allvar :)

Mvh
Magnus 

121
69
Mirpa:
Sen väcker väl djur starka känslor och det gör att folk i bästa välmening reagerar. Det är lättare att säga till en främling på internet än ta striden öga mot öga. 

Det är väl heller inte ovanligt att många anser det sätt de gör på är det enda rätta och tror att alla andra sätt är djurplågeri och reagerar därefter. 

5100
3876
Tropfrog:
Varför skall man ens säga till? Vad finns det för mekanismer som gör att folk känner att de måste berätta för folk vad de gör för fel? Och varför är det ok att göra det online men inte F2F. Vem tror ens att det kommer att ändra något överhuvudtaget? Detta beteende kommer alltid till att leda till konflikt. En konflikt har alltid mindre utsikt att ändra ett beteende än en konstruktiv dialog.

Mvh
Magnus 

121
69
Mirpa:
Tropfrog skrev:
Varför skall man ens säga till? Vad finns det för mekanismer som gör att folk känner att de måste berätta för folk vad de gör för fel? Och varför är det ok att göra det online men inte F2F. Vem tror ens att det kommer att ändra något överhuvudtaget? Detta beteende kommer alltid till att leda till konflikt. En konflikt har alltid mindre utsikt att ändra ett beteende än en konstruktiv dialog.

Mvh
Magnus 


Menar du att om man ser ett djur fara illa ska vara tyst? 
Jag tror att folk inte säger till för att skapa konflikt utan för att förbättra livskvaliteten för ett djur. 
Sedan hur berättigat detta är i många situationer kan man ju fråga sig...
Jag tycker inte att det är mer eller mindre ok online, bara lättare vilket gör det vanligare. 

5100
3876
Tropfrog:
Mirpa skrev:


Menar du att om man ser ett djur fara illa ska vara tyst? 


Nej, jag anser inte att man skall vara tyst. 

Mirpa skrev:


Jag tror att folk inte säger till för att skapa konflikt utan för att förbättra livskvaliteten för ett djur. 
 


Jag tror som du att det I grunden handlar om omsorg om djuret. Men om det skapar konflikt så är chansen avsevärt lägre att det gör någon skillnad. 

Jag tänker att omsorg om ett djur i fångenskap kanske bör gå genom respekt för ägaren. Om sådan saknas så kommer ingenting att ändras. Så fort personen upplever det som personliga påhopp så är situationen låst.

Problematiken är vanlig inom alla hobbys, men jag upplever att inom reptilhobbyn ligger ligger personliga påhopp som metod mycket närmre till hands än inom andra hobbys. 

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
980
1101
NellyNiklas:

Anledning till konflikter är flerfaldiga och speglade. I mångt och mycket kretsar det kring ny vs. gammal information/kunskap och HUR folk förmedlar den informationen/kunskapen.

Somliga med mycket kunskap, oavsett om de är pålästa eller praktisk erfarna, kan få en känsla av att tillhöra "eliten" och de ägarna som inte når upp till den standarden får ofta höra det i form av nedsättande kritik eller rent av personliga påhopp. Någon förtanke om det är en veteran inom hobby eller en nykomling till hobbyn finns inte. Det är helt enkelt en känsla av rättighet, som många gillar att visa utåt, på det sämsta av sett. Jag ser det dagligen och det blir allt mer vanligt, tyvärr. Där ligger ett av de större problemen.
Dock är det minst lika många "anti X" som klankar ner på "pro X" och vice versa.

Några välkända exempel: Rack/Tubs, UVB till varaner och ormar (börjar vända lite), KP hållning i låga vs. höga vivarium, belysning och värmekällor i största allmänhet, storlekar på vivarium... 

"Varför ska man ens säga till?"
Varför inte. Ser man något som verkar fel, knas, eller rent av helt åt helvete så har man all rätt att säga något. Men det finns bättre och sämre sätt att gå tillväga. Dessvärre är folk lata i sin natur och då blir det lättats att gå tillväga med den sämre metoden. Man går till full attack "Du är kass...", Detta är fel..." osv.. Snabbt och enkelt men fullkomligt ineffektivt. Som mottagare har man redan låst sig och går på defensiven. Resultatet blir konflikt.

Varför inte inleda en normal och öppen konversation med personen? Du noterade en sak i bilden/texten som du gör annorlunda. Förklara varför, vart du läst det och dina erfarenheter. Som mottagare är du forfarande öppen, mottaglig och känner dig inte tvungen till något men kanske nyfiken att undersöka den nya informationen. Dock behöver du som mottagare OCH delgivare vara öppen till förändring, kunskapsutbyte mm. 
Denna metod kräver dock investering och tid, och det är något många inte tycks ha idag, det är uppenbart. 

Precis som Tropfrog skrev tidigare. Konstruktiv dialog. Detta borde vara det enklaste i hela världen, iom att våra munlädret fladdrar dagligen. 


5100
3876
Tropfrog:
Utmärkt sätt att förklara vad jag menar av Niklas. Vill ni ha bra exempel så kan ni gå tillbaka till i princip alla inlägg som han gjort. Alltid hjälpsam, respektfull och vänlig. Aldrig någon som någonsin kännt sig trampad på tårna. Så har han också lyckats hjälpa många som omedvetet har gjort fel. Att kritisera folk för deras djurhållning kan omöjligt hjälpa så många, varken djur eller mäniskor.

Nu vet jag inte ens om vi är on eller off topic. Hade väldigt svårt att förstå första inlägget. Men det blev i vilket fall en mycket bra diskussion.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild