Första egna orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
2
ToweM:
Hej!
Jag ska köpa min första egna orm och jag har lite funderingar. Jag har gjort mycket research och väger för och nackdelar hos olika arter. Den är som jag fastnat allra mest för är Trynsnoken. De verkar vara en fantastisk liten orm med många härliga morphs. Men! Jag har läst och hört att de kanske inte är den bästa arten som första orm, eller första reptil faktiskt. 
Nu vill jag veta vad ni tycker. Ge mig fördelar och nackdelar. Har ni tips på andra ormar som kanske lämpar sig bättre som första orm? Jag är öppen för allt. 
Tack!

84
67
Nina_Fiji:
Jag tycker absolut det är en jätte bra första orm. Den är dagaktiv, nyfiken, bra storlek och har mycket personlighet. Jag har inget negativt att säga om dom. Jag älskar min trynsnok. En favorit här hemma helt klart. 

9
2
ToweM:
Härligt att höra! Hur är det med mat? Har läst att de kan vara lite kinkiga ibland. 

9
2
ToweM:
Nina_Fiji skrev:
Jag tycker absolut det är en jätte bra första orm. Den är dagaktiv, nyfiken, bra storlek och har mycket personlighet. Jag har inget negativt att säga om dom. Jag älskar min trynsnok. En favorit här hemma helt klart. 

Härligt att höra! Hur är det med mat? Har läst att de kan vara lite kinkiga ibland. 

14
4
Nibbon:
Kul att du ska skaffa din första orm! :)

Trynsnok är en superbra första orm, det var min första och helt underbar. Var alltid framme och hade väldigt mycket personlighet, aldrig några problem med mat, så fort det vankades mat så kom lillen fram och åt utan problem. 

121
69
Mirpa:
Jag har också trynsnok som första orm, jättefina och personliga :) Min tjej äter utan bekymmer medan makens snok matvägrar, vilket klart är oroligt för oss som inte är vana men snoken har än så länge gott hull. 

9
2
ToweM:
Nibbon skrev:
Kul att du ska skaffa din första orm! :)

Trynsnok är en superbra första orm, det var min första och helt underbar. Var alltid framme och hade väldigt mycket personlighet, aldrig några problem med mat, så fort det vankades mat så kom lillen fram och åt utan problem. 

Åh vad kul att höra! Har verkligen fastnat för arten! 

9
2
ToweM:
Mirpa skrev:
Jag har också trynsnok som första orm, jättefina och personliga :) Min tjej äter utan bekymmer medan makens snok matvägrar, vilket klart är oroligt för oss som inte är vana men snoken har än så länge gott hull. 

Ja jag har hört att de kan vara lite kinkiga! Hur får ni din makes orm att äta?

209
109
Norrby89:
Värt att tänka på att Trynsnoken är en giftig orm dvs du måste ha tillstånd från kommunen och beroende på vilken kommun du bor i så kan det vara gratis (va det i Västerås för några år sen iallafall) medans vissa kommuner kan debitera en ganska saftig summa på några tusenlappar för att hantera ärendet.

Edit: värt att notera att beroende på kommun så kan du även behöva tillstånd för icke giftiga ormar. 

9
2
ToweM:
Norrby89 skrev:
Värt att tänka på att Trynsnoken är en giftig orm dvs du måste ha tillstånd från kommunen och beroende på vilken kommun du bor i så kan det vara gratis (va det i Västerås för några år sen iallafall) medans vissa kommuner kan debitera en ganska saftig summa på några tusenlappar för att hantera ärendet.

Edit: värt att notera att beroende på kommun så kan du även behöva tillstånd för icke giftiga ormar. 

Tack för tipset! Här är det fritt fram med ormar verkar det som!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild