Varaner

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

661
344
Johnexotics:
Hej! Ni som har Dvärg Varaner skulle ni vilja dela med er om era djur. :) funderar på införskaffa. Tanken köra 400x100x70/80 dessa mått på terrarium

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Johnexotics skrev:
Hej! Ni som har Dvärg Varaner skulle ni vilja dela med er om era djur. :) funderar på införskaffa. Tanken köra 400x100x70/80 dessa mått på terrarium


Vilken/vilka arter har du tänkt dig?
Odatria är ändå en ganska omfattande grupp varaner, där ~2 av arterna anses som marklevande medans övriga anses som semi eller helt klipp- och trädlevande.

Det har en påverkan på terrariets dimensioner. Om "70/80" avser höjd så är du per default låst till de ~2 marklevande arterna. 

Något att fundera på kanske? 

Jag är själv överförtjust i V.gilleni, V.glauerti och V.pilbarensis, där den sista ligger högst på min "önskelista". Pratade med "Paul" från "Paul's Monitors" i England senast igår faktiskt om just detta med lämpliga första varaner. 

Pauls personliga erfarenheter är att V.gilleni är "bulletproof" nybörjarnivå, V.glauerti är i medelnivå då de kräver bra koll på luftfuktigheten. Det är tyvärr vanligt att de blir av med tår och svansspetsar. V.pilbarensis har jag märkt på de säljesannonser jag sett, lider ofta av samma sak. Vissa menar på att de är väldigt skygga av sig också.

Mvh
Niklas


661
344
Johnexotics:
Varanus glauerti har jag kollat på. Fundera lite på en art man kan har ett par av. Men inget som är hugget i sten. Höjden kan självklart ändras om det skulle komma nån att som är mer intressant :). Har rätt dålig koll på vilka arter vi kan få tag på här i Sverige. Ska kolla lite på V.gilleni med :)

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Johnexotics skrev:
Varanus glauerti har jag kollat på. Fundera lite på en art man kan har ett par av. Men inget som är hugget i sten. Höjden kan självklart ändras om det skulle komma nån att som är mer intressant :). Har rätt dålig koll på vilka arter vi kan få tag på här i Sverige. Ska kolla lite på V.gilleni med :)


V.gilleni ser jag här på köp/sälj lite då och då från en av medlemmarna som bor i Blekinge.

V.glauerti (ungar) har jag aldrig sett till salu i Sverige. 

I Hamm har jag sett båda. 

Personligen hade jag dragit ner längden och ökat höjd och djup på terrarieförslaget. 250x150x150cm. Möjligtvis 120x150x100 för en grupp V.gilleni. L80 ger möjligheten att ha avsevärt mindre, men större är alltid häftigare (och dyrare) men det är det värt.


661
344
Johnexotics:
NellyNiklas skrev:


V.gilleni ser jag här på köp/sälj lite då och då från en av medlemmarna som bor i Blekinge.

V.glauerti (ungar) har jag aldrig sett till salu i Sverige. 

 

I Hamm har jag sett båda. 

Personligen hade jag dragit ner längden och ökat höjd och djup på terrarieförslaget. 250x150x150cm. Möjligtvis 120x150x100 för en grupp V.gilleni. L80 ger möjligheten att ha avsevärt mindre, men större är alltid häftigare (och dyrare) men det är det värt.


Intressant. Frågan är om jag har 150 på djupet med visst kan nog möblera om lite :).

Men nu är jag kass på matte när det kommer till V.gilleni i 120x150x100 hur många kan man har där i ?

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Johnexotics skrev:

Intressant. Frågan är om jag har 150 på djupet med visst kan nog möblera om lite :).

Men nu är jag kass på matte när det kommer till V.gilleni i 120x150x100 hur många kan man har där i ?


V.gilleni blir inte stora. I storleksordningen "modern smarttelefon".

Däremot tror jag inte att volymen/ytan/L80 är den begränsande faktorn på hur många du kan ha, utan det är med största sannolikhet gruppdynamiken som avgör. 

1.2 (1 hane till 2 honor) verkar vara en ganska vanlig uppsättning när jag tittat via Australienska källor.
Jag rekommenderar dock att du studera vidare på egen hand. 

Mvh
Niklas


661
344
Johnexotics:
NellyNiklas skrev:


 

V.gilleni blir inte stora. I storleksordningen "modern smarttelefon".

Däremot tror jag inte att volymen/ytan/L80 är den begränsande faktorn på hur många du kan ha, utan det är med största sannolikhet gruppdynamiken som avgör. 

1.2 (1 hane till 2 honor) verkar vara en ganska vanlig uppsättning när jag tittat via Australienska källor.
Jag rekommenderar dock att du studera vidare på egen hand. 

Mvh
Niklas




Tack för alla svar :) kommer självklart kolla upp mer själv men alltid bra bolla runt lite :)

Medlem i SHF
87
67
do_it:
Mkt handlar sen hur mkt man vill lägga för djuren, glauertis och pilbarensis verkar just nu ligga på 6-7000 sek styck för okönat, jag har ägg i kläckaren på glauerti men ngn månad kvar. Jag håller 1.2 utan problem, pilbarensis har jag 1.1 men haft 1.2 utan problem oxå men viktigt att se till så alla får mat o värme oxh kunna separera vid behov.
men googla runt lite och köp i Sverige om möjligheten finns.. finns gilleni och ackisar oxå .

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

do_it skrev:
Mkt handlar sen hur mkt man vill lägga för djuren, glauertis och pilbarensis verkar just nu ligga på 6-7000 sek styck för okönat, jag har ägg i kläckaren på glauerti men ngn månad kvar. Jag håller 1.2 utan problem, pilbarensis har jag 1.1 men haft 1.2 utan problem oxå men viktigt att se till så alla får mat o värme oxh kunna separera vid behov.
men googla runt lite och köp i Sverige om möjligheten finns.. finns gilleni och ackisar oxå .


Hur stora terrarium har du åt dina pilbarensis och glauerti? 


Medlem i SHF
87
67
do_it:
Ca 160bx80x80 typ om jag minns rättt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild