Hur går ni till väga när ni åker på resa för att se djur i det vilda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
29
Moroten89:
Jag skulle gärna vilja besöka Indien och se på djur där, men som jag förstått det som så måste man arrangera och planera för väldigt mycket saker själv, så jag vill veta hur ni andra gjort när ni åkt på sådana resor?

För min del tänker jag att Desert National Park, Rajasthan Indien skulle vara häftigt (vill främst se leopardgeckos) men när jag kikade snabbt så uppstod bara fler frågetecken, så därför vill jag veta hur ni gjort.

En resa på 50 mil i bil i Indien skulle kunna ta mer än dubbelt så lång tid som i Sverige pga infrastrukturen, förstod det som att man måste boka chaufför och guider och sedan kan man inte räkna med att bo på lyxhotell med all inclusive och pool precis i buschen i Indien.

5099
3873
Tropfrog:
Nu har jag inte tittat på djur i Indien, men väl på andra ställen i andra utvecklingsländer.

Jag gör precis som du. Kollar upp ett ställe jag ville åka till och gör upp en plan. Efter det är det bara att ge sig iväg och spola planen. Ingenting blir som man förväntat sig ändå och det är lite av charmen. Vid varje givet tilfälle ställs man inför nya beslut utan att egentligen veta vad utfallet blir.

En av mina bästa resor var när jag tog mig från Malaysia till Indonesien för att titta på haj och val. Denna resa slutade i inlandet treckande efter gibboner och orangutanger istället  Detta I typisk strandutrustning. Korta byxor och flip flops. Fenorna blev aldrig använda. Jag var lika glad för det, men gladast var nog ändå blodiglarna. Allt detta för att inbördeskriget i Acheh hade intensifieras under tiden jag satt på båten till sumatra.

Man kan förstås boka paketresor i Sverige. Det minskar antalet överraskningar och lämnar andra att lösa eventuella problem. Men det brukar bli väldigt dyrt.

Mvh
Magnus 

28
29
Moroten89:
Tropfrog skrev:
Nu har jag inte tittat på djur i Indien, men väl på andra ställen i andra utvecklingsländer.

Jag gör precis som du. Kollar upp ett ställe jag ville åka till och gör upp en plan. Efter det är det bara att ge sig iväg och spola planen. Ingenting blir som man förväntat sig ändå och det är lite av charmen. Vid varje givet tilfälle ställs man inför nya beslut utan att egentligen veta vad utfallet blir.

En av mina bästa resor var när jag tog mig från Malaysia till Indonesien för att titta på haj och val. Denna resa slutade i inlandet treckande efter gibboner och orangutanger istället  Detta I typisk strandutrustning. Korta byxor och flip flops. Fenorna blev aldrig använda. Jag var lika glad för det, men gladast var nog ändå blodiglarna. Allt detta för att inbördeskriget i Acheh hade intensifieras under tiden jag satt på båten till sumatra.

Man kan förstås boka paketresor i Sverige. Det minskar antalet överraskningar och lämnar andra att lösa eventuella problem. Men det brukar bli väldigt dyrt.

Mvh
Magnus 


Ja, paketresor brukar jag försöka undvika just därför. 
En annan grej som är väldigt svårt är att jag vet verkligen inte hur och vart man ska vända sig för att hitta guide, tolk, chaufför och dylikt.
Ta en sådan sak som att man skulle resa från New Delhi till Bikaner, 45 mil, 9 timmars resa med bil, ska man boka en chaufför som är med under resan, eller boka taxi? Jag vet verkligen inte och det är sådana saker som gör att jag blir lite avskräckt.

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:

Jag hade turen att jag kände någon som redan kände pålitliga guider nere i Ghana (med okej beteende mot kvinnor) och gav mig deras kontaktuppgifter. Kruxet blir när man inte känner någon där och ingen man vet känner någon där heller. Man skulle kunna försöka vända sig till herpetologiska föreningar i landet för att få tips, eller se om man kan hitta någon enskild individ från området som lägger upp naturbilder konsekvent.

Tyvärr innebär inte att någon har reptilintresse att de automatiskt är pålitliga, så det kan vara en bra idé att höra med andra som gått på upptäcktsfärd med denne person för att se hur denne beter sig. Särskilt viktigt att höra hur personen beter sig mot kvinnor, så att det inte visar sig vara någon som beter sig normalt mot män men är ett äckel mot mig när jag beger mig dit.


5099
3873
Tropfrog:
Moroten89 skrev:


Ja, paketresor brukar jag försöka undvika just därför. 
En annan grej som är väldigt svårt är att jag vet verkligen inte hur och vart man ska vända sig för att hitta guide, tolk, chaufför och dylikt.
Ta en sådan sak som att man skulle resa från New Delhi till Bikaner, 45 mil, 9 timmars resa med bil, ska man boka en chaufför som är med under resan, eller boka taxi? Jag vet verkligen inte och det är sådana saker som gör att jag blir lite avskräckt.


Såna detaljer ordnar jag på plats. Checka in på ett boende i New Delhi och spendera ett par dagar där. Fråga i receptionen, fråga en taxi på stan, besök en station och kolla vilka publika transportmedel som finns.

Tolk har jag aldrig använt mig av. Guide har jag aldrig fixat hemifrån. Hur kan man veta att det är en kunnig guide som man trivs med? Det måste absolut ordnas på plats enligt min mening. Det görs på samma sätt som med transport. Fråga sig fram.

För vissa är sånt stressande, men jag tycker att det är spännande.

Om man är en av de som tycker att det är stressande finns alltid paketresor.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild