Sätta ihop crested geckos?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
4
Crestie:

Hej alla reptil intresserade! Jag är ganska ny inom reptil världen och har fastnat för crested geckos och har för tillfället tre stycken här hemma, en vuxen hane och två juveniler ca 6 månader gamla. De bor just nu var för sig, men eftersom jag har ett stort terrarium som står tomt så min fråga är om jag kan samman föra två i detta, kön på juvenilerna vet jag inte än. Och har läst till mig att två vuxna hanar inte går att sammanföra, då de slåss över revir. Men hur är det med juveniler? kan jag föra ihop dem? och om det visar sig vara två hanar, kommer de börja slåss när de blivit äldre, eller de håller sams? om de inte träffar någon hona?

Tanken på att sammanföra den vuxna med en av juvenilerna har jag inte lagt mycket energi på, då jag antar att det finns risk för att den vuxna skadar/dödar/äter upp juvenilen, eller har jag fel?

Är riskerna för stora så får de bo var för sig tills jag vet om de är hanar eller honor =) Men tacksam för svar för att öka mitt "vetande" om mina reptiler. Har nämligen inte hittat något i de böcker jag köpt om just detta.


424
32
samthe0ne:

Två vuxna hanar slåss alltid över revir när det gäller den här arten, Juveniler bör gå ha ihop tills de blir könsmogna, är de kullsyskon så bör inte hane och hona vara ihop, och är det två hanar slåss de återigen. Det bästa är att ha flera separata terrarier om du har plats eller bygga nån speciallösning som jag planerar att göra (se 2i1-terrarie tråden här i forumet) och sätter du ihop en hane och hona får du räkna med att hanen är på honan och vill para sig med henne oavsett vikt egentligen (reckomendationen är att du väntar med att para dem tills honan iaf har nåt en matchvikt på över 35 gram) . Mitt råd är helt enkelt att hålla isär dem tills du säkert vet kön och vet att du har möjlighet att ta hand om och till slut sälja de ungar som kommer att produceras.

MVH Samuel

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild