Fråga angående "dvalning"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
3
Koffa:
Hejsan, ny här och gick med för att få lite mera kött på benen.

Har sugit länge på karamellen gällande om jag ska skaffa en orm och kom för ett tag sedan fram till att jag vill göra just detta.
Har läst igenom skötselråden för Majsormar (som är arten jag tänkt mig) och har frågor angående dvalningen.
Har jag förstått rätt att Majsormar måste gå i dvala?

Hur går man tillväga med detta när man bor i lägenhet och i princip inte kan få ner temperaturen så lågt? Vill gärna inte använda kylskåpet, har förmodligen inte heller plats där.

Behöver jag kanske fundera på en annan art eller finns det något sätt?

Tack på förhand 

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Koffa skrev:
Hejsan, ny här och gick med för att få lite mera kött på benen.

Har sugit länge på karamellen gällande om jag ska skaffa en orm och kom för ett tag sedan fram till att jag vill göra just detta.
Har läst igenom skötselråden för Majsormar (som är arten jag tänkt mig) och har frågor angående dvalningen.
Har jag förstått rätt att Majsormar måste gå i dvala?

Hur går man tillväga med detta när man bor i lägenhet och i princip inte kan få ner temperaturen så lågt? Vill gärna inte använda kylskåpet, har förmodligen inte heller plats där.

Behöver jag kanske fundera på en annan art eller finns det något sätt?

Tack på förhand 


Välkommen! 

Har du möjligtvis balkong till lägenheten, kanske t.o.m. inglasad sådan? 

Alternativt åtkomst till ett garage eller källare (genom en god vän eller familj)?

Jag och min fru har en grekisk landsköldpadda i vår lägenhet. Inför  dvalning framåt hösten (Okt-Nov) tar vi ut honom på balkongen (inglasad) på kvällen, så får han vara där under nätterna, i en något mindre låda än ordinarie. Vi tar in honom på morgonen om det blir för varmt på balkongen under dagen. Så småningom så kan han vara där ute hela dagar och nätter och inom kort gräver han ner sig och då lägger vi honom i kylen. (Vi har många växter på balkongen och ett värmeelement på under natten så temperaturen inte stiger under 7 grader på natten.)

Vår Antaresia (Australiensk art av pytonorm) dvalade jag första gången i lägenheten. Jag sänkte natt tempen 1 grad/veckan till jag nådde rumstemperatur och till sist stängde jag av alla lampor och värme under natten. På dagen hade jag ordinarie temperatur. 


14
3
Koffa:
NellyNiklas skrev:


 

Välkommen! 

Har du möjligtvis balkong till lägenheten, kanske t.o.m. inglasad sådan? 

Alternativt åtkomst till ett garage eller källare (genom en god vän eller familj)?

Jag och min fru har en grekisk landsköldpadda i vår lägenhet. Inför  dvalning framåt hösten (Okt-Nov) tar vi ut honom på balkongen (inglasad) på kvällen, så får han vara där under nätterna, i en något mindre låda än ordinarie. Vi tar in honom på morgonen om det blir för varmt på balkongen under dagen. Så småningom så kan han vara där ute hela dagar och nätter och inom kort gräver han ner sig och då lägger vi honom i kylen. (Vi har många växter på balkongen och ett värmeelement på under natten så temperaturen inte stiger under 7 grader på natten.)

Vår Antaresia (Australiensk art av pytonorm) dvalade jag första gången i lägenheten. Jag sänkte natt tempen 1 grad/veckan till jag nådde rumstemperatur och till sist stängde jag av alla lampor och värme under natten. På dagen hade jag ordinarie temperatur. 


Tackar

Har bara kallgarage och ett väldigt litet/trångt sådant, osäker på temp där. Får undersöka detta. Min faster har visserligen inglasad balkong men de låter ju tämligen bökigt att ta ut o in i början/slutet.
Är det möjligt att dvala i lägenheten även fast man inte får ner temp till 15 grader?

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Koffa skrev:

Tackar

Har bara kallgarage och ett väldigt litet/trångt sådant, osäker på temp där. Får undersöka detta. Min faster har visserligen inglasad balkong men de låter ju tämligen bökigt att ta ut o in i början/slutet.
Är det möjligt att dvala i lägenheten även fast man inte får ner temp till 15 grader?


Beror nog väldigt mycket på ormens "kriterier/krav" för att hemförsäkring en ordentlig dvala. Jag skulle vilja ha ner min Antaresia under rumstemperatur, säg 18-20 grader, men i vår lägenhet kommer vi knappt under 22. Inte ens om vi stänger av elementen. 

Du får undersöka lite i din lägenhet. Leta upp ditt kallaste hörn på det kallaste golvet mot en yttervägg under ett fönster (Viktigt är dock att det inte blir något kallras längs golvet och in i terrariet). 


Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
"... för att ormen ska få en ordentlig dvalning" skulle det stå. Ibland går det för fort 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild