Vad försöker min skäggagam ”säga”?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
osthyve31:

Jag och min flickvän skaffade för snart två veckor sedan en skäggagam på 3 år, jag har tidigare erfarenhet av dvärgskäggagsmer men detta är min första skäggagam. Han äter, ömsar och skiter som han ska men har väldigt frekvent svart skägg och nickar med huvudet mot allt och alla.

När vi hanterar honom vid matning, badning osv är han hellugn, inget svart skägg eller tecken på aggression eller liknande, men ofta när vi har hanterat honom eller bara är i rummet men inte interagerar med honom får han svart skägg, springer runt i terrariet och nickar mot saker i terrariet eller oss. Detta sker alltså väldigt frekvent men det blir aldrig så att han gapar samtidigt eller puffar ut skägget helt. Vi försöker lämna honom ifred under dessa stunder såklart.

Är medveten om att svart skägg och huvudnickningar antingen sker när de ska para sig, visar dominans eller markerar territorium alternativt inte mår bra eller något är fel med terrariet eller kommunicerar. Men försöker lista ut vilket det är och blir förvirrad då detta aldrig sker vid hantering.

Terrariet har alla krav jag hittar uppfyllda, två gömställen, möjlighet att klättra, stor vattenskål samt rätt temperaturer och luftfuktighet. 

Har någon skäggagam med samma beteenden? Bör jag vara orolig? Någon idé om vad jag kan testa? Är det bara så att han fortfarande vänjer sig vid sitt nya hem? Jätte tacksam för svar

mvh orolig/förvirrad skäggisförälder


5116
3883
Tropfrog:
Jag tror att han säger "detta är mitt territorium nu. Jag tillhör det och det tillhör mig. Jag vill stanna här och bevaka det enda stället jag får vara för mig själv på. Rör mig inte, ta inte ut mig och framförallt sluta att bada mig!"

Ni har haft ödlan i två veckor och det låter som om ni inte ger honom den ensamtid som alla solitära djur behöver. En månad är ingen orimlig tid att låta den vänja sig vid sin miljö utan hantering. Matning kan utan problem ske i terrariet och badning är helt onaturligt för ökenlevande djur, så det kan ni sluta med helt och hållet.

Mvh
Magnus 

2
0
osthyve31:

Tropfrog skrev:
Jag tror att han säger "detta är mitt territorium nu. Jag tillhör det och det tillhör mig. Jag vill stanna här och bevaka det enda stället jag får vara för mig själv på. Rör mig inte, ta inte ut mig och framförallt sluta att bada mig!"

Ni har haft ödlan i två veckor och det låter som om ni inte ger honom den ensamtid som alla solitära djur behöver. En månad är ingen orimlig tid att låta den vänja sig vid sin miljö utan hantering. Matning kan utan problem ske i terrariet och badning är helt onaturligt för ökenlevande djur, så det kan ni sluta med helt och hållet.

Mvh
Magnus 


Tack för svar! Det låter väldigt. Har läst flera källor som anser att badningen är bra både för hygienen men framförallt för att han ska få i sig vätska, vilket vi tyckte lät bra då han inte verkar använda sig av sin vattenskål mycket alls, rekommenderar du att istället "mista" honom med vatten eller istället helt och hållet låte honom vara och fylla på med nytt vatten varje dag och anta att han vid behov börjar använda vattenskålen?


5116
3883
Tropfrog:
Djur som är ifrån torra miljöer är evolutionärt väldigt duktiga på att både hitta vatten och att hushålla med det de får. Den mesta vätskan får de i sig via maten. Skulle de behöva mer och det finns en vattenskål tillgänglig så dricker de. Om de inte får i sig tillräckligt med vätska trots vattenskål så är det ett problem som veterinär bör titta på och uttala sig om.

Mista är förstås ett alternativ, men jag skulle inte göra det oftare än vad det regnar i deras naturliga miljö. Risken om man mistar för ofta är att luftfuktigheten blir för hög och det kan leda till olika svampangrepp.

För sakens skull bör jag säga att jag har ingen egen erfarenhet av arten. Bara väldigt nyfiken, intresserad och läser mycket. Troligtvis kommer det någon med hands on erfarenhet och bekräftar eller dementerar.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:
Kan det vara så att han ser sin egen reflektion i glaset? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild