emot att dumpa priser!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

61
38
skialp:

Gissar att det är mig och Fluffis du menar saknar vett?! I min värld är det du som har vänt på resonemangen. Det är uppfödarna som har skapat den situation som är nu. Så om du tycker det är så förskräckligt skulle jag uppmana dig till att inte ta fram ungar på dina djur. Det är det enda sätt som du kan hjälpa till och ändra på trend.

 


356
177
krypet:

Jag som säljer billiga djur, för det brukar insekter vara, råkar inte ut för så mycket prutande. Däremot gäller det att alltid ha koll på hur mycket djur jag föder upp, för har jag för många kommer jag inte lyckas sälja dem hur billiga de än är. Det gäller att rensa bort ägg i tid. Hellre föda upp färre djur, ha tid med dem och sälja snygga pinnar som ömsat bra, än att plötsligt ha massvis med fyr- eller fembenta pinnar i överfulla terrarier!

Visst kan det hända att det prutas någon gång, när någon köper många arter. Ibland prutar jag mina egna djur själv, när det är barn som ska köpa vandrande pinnar eller skalbaggar för egna pengar. Då kan det exempelvis hända att det åker med ett extra djur eller två. Jag vill inte att ett barn ska ha oturen att ena djuret dör och så plötsligt så blev det inga ungar. Maten kan de fixa gratis, så det är inte svårt att ha råd med djuren senare. Så för just dessa djur behöver det inte vara några ekonomiska problem när djur + terrarium väl är inköpt.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att det vilar på mig att inte föda upp fler djur än att jag har de djur jag vill behålla + lite extra om något går snett. Går allt väl har jag djur kvar att sälja, och inte fler än jag kan bli av med. Det är dessutom bästa sättet att dra in en liten slant på hobbyn. Många pinnar  äter mycket mer mat än få pinnar helt enkelt, och eftersom jag köper mat under vinterhalvåret ska jag ju helst inte ha för många djur då.


163
34
Danne:

Djungel, vissa liv är inte mer eller mindre värda än andras (tycker jag iaf) men vissa morfer och gener är mer värda än andra. Att mäta "liv" i pengar överhuvudtaget är dumt tycker jag. Självklart så skulle jag sälja en normal kungspyton för mindre än en clown t.ex., inte för att dennas "liv" är mindre värt, utan för att dennas gener är mindre värda än en clowns. Det skulle på ett sätt vara väldigt trist om man kunde köpa ovanliga ormar och morfer för samma peng som man köper vanliga normala ormar och morfer.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Eftersom priserna skiljer sig såpass mycket, mellan morfer och annat så blir det nog så att många är rädda för att bli lurade. Det känns som man gör en dålig deal om man köper för utgångspriset. 
Prutar man så intalar man sig själv att man tjänade på köpet, och man blir betydligt mer nöjd.

Skambud är ju tråkigt det med, men man bestämmer ju själv hur lågt man vill gå och framförallt till vem man vill sälja till.

Att priserna sjunkit kan bero på flera saker, men största anledningen är förmodligen för att tillgången på kungsboor är större än efterfrågan.

Vi svenskar är nog överlag dåliga på att ta betalt, och många små uppfödare vill vara schyssta och är även rädda för att ta överpris.

Vill man få upp priset, så ligger förmodligen ansvaret på uppfödarna. Mindre tillgång får upp priserna, och då gäller det även att våga ta mer betalt.

 

Det är väl dock en balansgång till när det snarare stjälper än hjälper djuren för att priset är högt. Eftersom om priserna är höga, så kommer det finnas personer som ser sin chans och försöker få sina djur att pumpa ut så mycket ungar som möjligt för att tjäna pengar.


95
43
JAReptiles:

jag funderar på att föda upp kungsboa och jag tycker att de är nog dyrt med terrarie o alla tillbehör jag skulle sälja för max 800


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

jeppeboi_14 : Jag är bara nyfiken :) varför vill du börja föda upp just Kungsboor av alla ormar? För att citera anders i inlägget ovanför "Att priserna sjunkit kan bero på flera saker, men största anledningen är förmodligen för att tillgången på kungsboor är större än efterfrågan."

Något att tänka på kanske...


33
13
Tyrredum:

Säger som jonas att kungsboor finns det fler än vad som efterfrågas, speciellt om det handlar om bcc ssp. Är det nå snygga underarter du har så finns det säkert en större efterfrågan


953
1840
peter54:

Prisdumpning är trist och skadar hobbyn, men som flera varit inne på finns en direkt koppling mellan prisdumpning och för stor produktion av juveniler. Det innebär per automatik att vi som bedriver avel inom terrariehobbyn själva är grunden till prisdumpningen.

Den enkla lösningen är att sluta att avla på arter som det redan finns för många av i förhållande till efterfrågan. Som uppfödare märker jag direkt när marknaden är mättad på en viss art och då får jag ta konsekvensen av det - sluta avla på arten, åtminstone under några år, alternativt byta helt och avla en annan art som efterfrågan är större än tillgången på.

Exempelvis slutade jag avla på kaliforniska kungssnokar 2010 när jag märkte att det kunde ta ända upp till 1 år att bli av med alla juvenilerna ur en säsongskull. Om två år, när det gått 5 år, tänker jag prova att ta kull på  arten igen och se om det är bättre marknadsförhållanden då.

En annan vanlig variant av prisdumpning är när långväga handlare kommer till mässor och inte vill ta med djur hem igen. Jag upplevde en sån situation själv en gång på en mässa där juveniler av en art såldes för 750 kr, men halvtimmen före stängning av mässan dumpades de till 150 kr/st.

Du som funderar på att börja avla reptiler - välj inte normalfärgade leopardgecko eller Boa cc, vildfärgade majsormar och/eller kungspyton, det finns ingen efterfrågan och det enda vettiga är att mata kobror med överskottet.


95
43
JAReptiles:

ja de är ju att tänka på men jag gillar kungsboa mycket så jag fundra på att skaffa någon kull med kungsboor 


953
1840
peter54:

jeppeboi_14

Då är det läge att planera väl, välja en underart/morf som är efterfrågad, annars gör du både dig själv och terrariehobbyn en otjänst och du riskerar att tvingas behålla hela kullen själv.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild