Dvärg Skäggagam eller leopard gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
rcboy95:
Hej jag undrar vilken jag ska ha 


terariet är 120.45.50 inermåt 
terarium numr2 är 120.30.30 
det stora kommer att stå på ett vanligt kontors bänk och det andra kopplas i hop med toppen av det stora o botten av det lilla teraiet. Så tror att det räcker för leopard gecko eller dvärg skägagam 

så jag undrar vad ni tycker 

jag är 15år o vil skaffa en bra ödla som är nybörjare vänlig

11
0
rcboy95:


84
67
Nina_Fiji:
120x45x50 tycker jag jag är ett bra mått. Så stort som möjligt är alltid bäst. Jag har min leopard gecko i ett 120x70x50 och hon utnyttjar varje centimeter. 

Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
En är dagaktiv och en nattaktiv.

11
0
rcboy95:
men vad tror ni pasar bra
så här ser det ut 


11
0
rcboy95:
behöver tips på vilken man ska välja

10
6
Linkan92:
Tänker vara en party pooper men jag tycker inte du ska ha nått. Du är ett barn, hur länge kommer du tycka det är roligt? 1 år? 2? Vill du verkligen sitta fast med en ödla fram tills att du åtminstone är 30 år? 
Tänk efter innan, sen är det där ett beslut dina föräldrar borde ta vilket djur dom vill ha då ett barn aldrig kan ansvara över ett djur.
Oavsett om det är en ödla, eller hund så har man ett ansvar. Det är ingen leksak man sen gör sig av med när det blir tråkigt.

11
0
rcboy95:
ja det vill jag jag förstår vad du menar

28
29
Moroten89:
Du har visst skapat två identiska trådar ser jag.

Det blev visst lite diskussion kring att du är 15 år, så jag ger min syn på saken och hur det är att ha en leopardgecko, så kan du få lite mer grund till ditt beslut.

Som någon tidigare sade, så bör du naturligtvis kolla om dina föräldrar accepterar att du skaffar ett djur.
Jag är lite kluven, å ena sidan tycker jag att det är självklart att du ska ha en ödla om det är det du vill, men samtidigt så finns det saker du måste tänka på.

Jag rekommenderar en leopardgecko, precis som i andra tråden, så jag får inte in närmare på varför igen.
Som också tidigare nämnts, när du skaffar ett djur så måste du ha inställningen att djuret stannar hos dig livet ut. Visst, alternativet finns ju att sälja (jag förespråkar att adoptera bort djur snarare), men det är samtidigt något man inte gör såvida man inte är illa tvungen. Andrahandsmarknaden är svår, det är lätt att hitta leosar billigt av den enkla anledningen att så många köpt och ångrat sig och det är svårt att sälja eftersom marknaden är mättad.

Kan beskriva hur det kommer kännas.
I början är det hur kul som helst, du inreder terrariet, ser på den nya ödlan medan den utforskar första dagarna, men sedan kommer den ligga stilla mycket och gömma sig. De är olika individer, vissa är mer än gärna ute, andra inte, vissa gillar att krypa upp i din hand, andra inte osv.
Efter en vecka eller två kommer du vänja dig, det är inte lika spännande längre och nu sitter du förmodligen inte längre som klistras och tittar på minsta rörelse den gör.
Du kommer få hållas med att ha levande insekter hemma, de luktar illa varje gång du öppnar lådan, syrsor börjar spela när de är vuxna, kackerlackor låter och någon kommer råka rymma någon gång ibland.

Du matar ödlan regelbundet, med tiden slutar även det vara spännande och om ett par månader blir det bara fasta rutiner med att plocka bajs, fukta någon gång ibland, fylla på vatten och mata i ett till synes tomt terrarium. Du kanske bara ser ödlan 20 minuter per dag och den bara ligger stilla på en sten. Det är lite halvmeckigt att fixa levande insekter, jag t.ex har den goda turen att jag kan gå till min lokala butik, annars hade jag fått föda upp själv.
Sedan kommer det motgångar. Oj, varför är bajset löst? Varför äter den inte just nu? Frågetecken som kan vara antingen inte hela världen, eller så kan det vara allvarligt. Du studerar ödlan för att se om den är sjuk eller inte, kanske måste du uppsöka en veterinär?
Du kanske får en individ som har problem med ömsning, du måste hjälpa till varje gång att få bort skinn från tårna, så den inte riskerar att tappa dem och detta händer givetvis när det är tacofredag och du bara vill göra något roligare.
Efter ett halvår måste du byta ut UV-lampan för 3-400 kr, värmemattan kanske har slutat funka och du måste vara beredd på att fixa det omgående.
Det här är sakerna som ofta gör att folk tröttnar och helt plötsligt säljer hela rubbet, som man kanske lagt 5.000 kr på, för 1.000 kr på Blocket, men nästan ingen är intresserad av att köpa.
Jag själv har fyra ödlor.

Frågor som kommer bli aktuella senare när du flyttar hemifrån:
Du kanske studerar och har ont om pengar, du har precis köpt en ny mikro eftersom den gamla pajat, kommande tre veckor kommer du ha ont om pengar och då helt plötsligt pajar värmemattan, eller kanske ödlan måste till veterinären?
Du kanske vill åka på semester, men behöver ha någon som kan rå om ödlan lite, vill du vara beroende av det?

Samtidigt så kanske du tycker att fördelarna väger över nackdelarna?
Du köpte en ödla, från början var det bara en liten gul sak som verkade roligt, men med tiden lär du känna den. Du småskrattar när den tittar ut med huvudet genom grottan efter att du råkat slå i tån i något, du ser att den gillar att klättra och du vill ge den mer prylar som berikning och du finner glädje i att ta hand om ett djur. 

Leopardgeckon är ganska tacksam på så sätt att den är relativt lättskött och inte tar upp så fruktansvärt stort utrymme, det finns djur som är betydligt jobbigare och därför är det viktigt att du läser på om hur stora de blir, hur stort utrymme de behöver o.s.v.
Ta de tråkiga bitarna jag beskrivit på allvar, om du tänker "shit, det lät som att det sög" då ska du vänta med att köpa, om du däremot känner att du har självdisciplin och är redo att dras med djuret ända till du blir 35 och kanske har barn, ja då kan du ju ge det ett försök, alldeles oavsett bör du tänka mycket noga.

28
29
Moroten89:
Jo visst ja, räkna inte med att ödlan kommer samarbeta om du hjälper till att ta bort skinn från tårna. Du badar den, sitter med en tops och den försöker bara springa iväg ur din hand. Efter en timme KANSKE du är klar och sedan tar det inte mer än 10 dagar så är det dags igen.
Jag tycker inte det är skitkul efter en hård arbetsdag att spendera kvällen med sådant, men visste samtidigt att hon hade problem med detta när jag adopterade henne och valde ändå att ta hem henne.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild