Bioaktivt, vad är detta för insekt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
6
Detroit:
Hej!

Haft igång ett bioaktivt terrarium nu sedan 2019. Idag såg jag en insekt som jag inte sett förrut. Någon som har en idé vad det är för någon? Den städar ser jag men vet inte om det är bra eller illa att den finns där i tillsammans med gråsuggor och hoppstjärtar.


167
163
Imori:
Hej!
Det där ser ut som en kackerlacka.

De äter varken hoppstjärt eller isopod men kan nog få terrariet att lukta illa om de förökar sig och städarna inte hänger med.

17
6
Detroit:
lukta illa pga deras avföring eller pga deras "närvaro"? Kanske dum fråga men inte alls kunnig när det gäller insekter.

25
17
CrossroadReptiles:
Ser ut att kunna vara en nymf av Pycnoscelus nigra. Den har säkert följt med i någon av startkulturerna av gråsuggor eller hoppstjärtar. Nyfödda nymfer är väldigt små och arten älskar att gräva ned sig. Borde inte orsaka några större problem utanför terrariet eftersom de är ganska fuktkrävande. Fungerar säkert bra som städare i terrariet så länge inte populationen blir alltför stor.

17
6
Detroit:
CrossroadReptiles skrev:
Ser ut att kunna vara en nymf av Pycnoscelus nigra. Den har säkert följt med i någon av startkulturerna av gråsuggor eller hoppstjärtar. Nyfödda nymfer är väldigt små och arten älskar att gräva ned sig. Borde inte orsaka några större problem utanför terrariet eftersom de är ganska fuktkrävande. Fungerar säkert bra som städare i terrariet så länge inte populationen blir alltför stor.


Hur gör jag om populationen blir för stor? Måste jag städa ur allt eller finns det något bra sätt att hålla det ok på?

25
17
CrossroadReptiles:
Detroit skrev:


Hur gör jag om populationen blir för stor? Måste jag städa ur allt eller finns det något bra sätt att hålla det ok på?

Vad har du för reptil eller amfibie i terrariet? Jag tänker att djuret/djuren som bor där borde kunna hålla kackerlackorna under kontroll så länge det rör sig om en insektsätande art. Annars borde det fungera att lägga en bit åtråvärt foder som en morotsbit eller lite hundfoder i en glasskål eller plastkopp som vittjas då och då (gärna när lampan är släkt för att maximera schanserna för att det finns kackerlackor där).

17
6
Detroit:

CrossroadReptiles skrev:

Vad har du för reptil eller amfibie i terrariet? Jag tänker att djuret/djuren som bor där borde kunna hålla kackerlackorna under kontroll så länge det rör sig om en insektsätande art. Annars borde det fungera att lägga en bit åtråvärt foder som en morotsbit eller lite hundfoder i en glasskål eller plastkopp som vittjas då och då (gärna när lampan är släkt för att maximera schanserna för att det finns kackerlackor där).


Orm, så den lär ju inte hjälpa till här. 

kan inte kackerlackor klättra på glas eller plast? Tänker på om jag ska få ner dem där då kan de väl ta sig därifrån också? 


25
17
CrossroadReptiles:
Detroit skrev:


 

Orm, så den lär ju inte hjälpa till här. 

kan inte kackerlackor klättra på glas eller plast? Tänker på om jag ska få ner dem där då kan de väl ta sig därifrån också? 


Ja, tyvärr kan Pycnoscelus nigra (om det är den arten) klättra på glas och plast. Om du täcker över burken med en korkbarkbit eller liknande (som de ändå kan komma under) så är ändå sannolikheten ganska stor att det kan finnas ett gäng kackerlackor kvar där på morgonkvisten mumsandes på hundmaten när du lyfter upp burken (kan vara bra att välja en burk med ett lock som man snabbt kan sätta dit).

17
6
Detroit:
Om det finns någon i Helsingborgsområdet som vill ha dessa så är det bara att komma och hämta. Jag har lite insektsfobi så kan tyvärr inte hjälpa till att leta upp/plocka upp dem ????

skicka PM om någon är intresserad 

167
163
Imori:
Detroit skrev:
lukta illa pga deras avföring eller pga deras "närvaro"? Kanske dum fråga men inte alls kunnig när det gäller insekter.


Stämmer, lukten som kan uppstå är från avföring och sekret.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild