Lärdomar från terrariebygge - En amatörs första bygge.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
11
theo111:

Efter att ha inhandlat alldeles för mycket frigolit så började jag limma fast bitar och "karva" ut en bakgrund, jag gick mycket på känsla eftersom jag inte hade någon klar bild i huvudet över hur det skulle bli. Fogskummade även fast grenar och en rot jag hittade i skogen, fick i efterhand veta att fogskum släpper mycket giftiga ångor, vilket man kanske borde kollat upp innan.

Kaoset i lägenheten var även totalt, frigolit och skräp täckte vardagsrummet i över två veckor. Här ställde jag sedan det upp för att se hur ljuset föll i terrariet, det var här paniken började växa. Det visade sig att min "design" var helt åt skogen när det gällde ljuset! Ljuset blockerades nästan direkt av grenen på toppen vilket lämnade resten av terrariet i skugga. Jag tröstade mig dock med att när glasdörrarna gick på så skulle de reflektera lite av ljuset tillbaka på terrariet iom den snäva vinkeln lampan satt på relativt till glaset. Detta var dock en klen tröst och jag började ångra hela projektet, men jag var påtok för långt investerad både ekonomiskt och tidsmässigt för att ge upp nu.

 


16
11
theo111:

Morgonen därpå bestämde jag mig för att något drastiskt måste göras, efter att först försökt dra loss grenarna vilket visade sig vara omöjligt utan att riva ut hela skiten så hämtade jag en såg och började såga av de grenar som blockerade ljuset. Efter att ha fogskummat tillbaka grenarna på nya ställen började ångesten över ljuset lägga sig då ljuset nu nådde bra mycket längre ner i terrariet. Satte även dit de bitar jag sågat bort innan, tanken var att ha flera grenar på olika djup skulle skapa en illusion av att terrariet är djupare än vad det är. Tveksam till om effekten lyckades.



Nu var det dags för det monotona arbetet av att smeta på betong. Värt att nämna är att både frigolit och fogskum är vattenavstötande, något jag lärde mig den hårda vägen. Detta gjorde täckningen av frigoliten nästan omöjlig, och flera lager fick användas.



Ett "ljustest" vilket var en stor förbättring.


16
11
theo111:

När betongen var torkad var det dags att täcka resterande frigolit i silikon och kokosfiber. Betongen målades för att efterlikna sten, vilket var en lärdom i sig då sten målat endast i gråskala inte ser speciellt realistiskt ut. Tricket upptäckte jag var att använda mig av mycket bruna/röda/gula toner för att skapa en mer realistisk bergvägg. Tanken var att det som var "under" den stora trästocken skulle vara "marken" alltså jordigt, och det över skulle se ut som en berghäll eller något liknande.



Jag köpte sedan lite "Robinson-rep" som sedan skulle täckas i silikon och rullas i kokosfiber för att skapa lianer.

 


16
11
theo111:

Steget efter detta blev dokumentationen lite dålig, men det jag gjorde var att fästa lianerna jag gjort. Sedan fäste jag all mossa jag samlat i skogen genom att bara klämma in den i ställen där den passade. Jag räknar med att mycket mossa kommer dö men tanken är att ta mer av den mossan som överlever för att ersätta ev död mossa. Sedan köpte jag lite olika växter och tryckte in i terrariet.

 



Tillsist så bestämde jag mig för att installera två extra växtlampor för att ljusa upp det lite och ge växterna där nere lite extra ljus. Nu är det väll bara att vänta och se hur växterna tar sig och se hur det utvecklar sig. Ödlorna verkar trivas bra, dock använder de bara översta 1/3 av terrariet. Jag gissar att de är lite försiktiga av sig när de är unga. Jag slängde även in lite gråsuggor och hoppstjärtar.

 

Summa summarum: det blev så inniskogen dyrt och var ett mycket ångestladdat projekt där jag "tappade modet" flertal gånger och förbannad e min dåiga impulskontroll. Dock blev jag nöjd med slutresultatet och njuter av att se mina ödlor klättra omkring där. Blev även sugen nu i efterhand att skaffa dabbagamer och bygga ett "öken" terrarium. Detta får dock vara långt i framtiden för nu är jag pank!

 

Hoppas ni fick ut något av läsningen!

 






5104
3879
Tropfrog:
Det ser väldigt bra ut! Hoppas att ljuset räcker för bottenvegetationen och att det inte bränner växterna längst upp. Svår balans i höga terrarium.

Jag ser gärna uppdateringar framöver.

.vv
Magnus 

16
11
theo111:

Tropfrog skrev:
Det ser väldigt bra ut! Hoppas att ljuset räcker för bottenvegetationen och att det inte bränner växterna längst upp. Svår balans i höga terrarium.

Jag ser gärna uppdateringar framöver.

.vv
Magnus 


Tack, ja jag hoppas det också, jag märker att mer ljus än man kan tro reflekteras av glassdörrarna tillbaks in i terrariet, men sen hur "starka" detta ljus är vet jag inte. Man får helt enkelt se! Ja precis, jag håller tummarna att växterna trivs nog för att inte dö.


16
11
theo111:

Över en månad har gått och mycket har hänt. Mossan belägen högst upp i terrariet har torkat och dött, dock växer mossan i mitten och nedertill överaskande bra. Lite nya växter och luftplantor har satts in, samt en fogger och byggde en stänkskärm. Ödlorna verkar trivas bra, dock verkar den ena vara mer dominant, köpte med som hona och hane men vet ej om detta är fallet då de är så små. Någon som har mycket erfarenhet av gastropholis prasina?

 

Här är en bild på hur det ser ut idag.

 


5104
3879
Tropfrog:
gastropholis prasina blir 40 cm lång. Enligt L80 är minsta lagliga utrymm för ett par 0,5 kvm. Det är altså minsta mått, större är alltid bättre. Ditt terrarium ser inte ut att vara ens i närheten av det. Så helt klart dags att starta nästa bygge. Att bryta mot L80 kan ge djurförbud, något du inte vill råka ut för.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild