jodopax- hjälper skada/ rutten-bukfjäll (scale rot)?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
13
bunnylover22:

då jag antar att min kungspyton har fått scale rot som man kallar det på engelska så letar jag efter något som kan behandla det, läste att betadine var det bästa men hittar bara jodopax? funkar jodopax till detta eller är det något annat jag ska använda? och om jag ska använda det då ska jag använda tops på stället eller blanda lite jodopax med en stor låda vatten? kan det inte vara farligt för dom att få det i ögonen eller i munnen? 

iaf jag ska göra nått annat åt dehär kan nån gärna berätta vad eftersom jag inte helt säker hur jag ska lösa detta. kan också va bra med tips om annat tillexempel att detta inte ska hända igen etc.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Gå rill veterinär och få en riktig diagnos till att börja med.
Är det fjällröta så får du rätt medicin för det. Ingen ide att någon här ska gissa om du gjort rätt egen diagnos och om det är rätt behandling.

Det är ditt ansvar som djurägare att ge rätt vård. 

31
13
bunnylover22:

Jimmy skrev:
Gå rill veterinär och få en riktig diagnos till att börja med.
Är det fjällröta så får du rätt medicin för det. Ingen ide att någon här ska gissa om du gjort rätt egen diagnos och om det är rätt behandling.

Det är ditt ansvar som djurägare att ge rätt vård. 

tänkter ringa på måndag men ändå bra o fråga om saker till andra om dom har haft detta problem så skulle det vara bra med tips o sånt,

kan vara bra o ha hemma något som funkar om det skulle vara fjällröta som du kallar det så det är därför jag frågar om det är säkert att använda/ någon har redan provat det så jag vet om det kan vara bra att ha hemma eller inte.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Om du vill ha råd så börja med att lägga upp en bild. Jag har ingen erfarenhet av fjällröta, men om du vill att någon på forumet ska kunna ha en åsikt alls så lägg upp en bild. 

31
13
bunnylover22:

Jimmy skrev:
Om du vill ha råd så börja med att lägga upp en bild. Jag har ingen erfarenhet av fjällröta, men om du vill att någon på forumet ska kunna ha en åsikt alls så lägg upp en bild. 


 


77
29
Insecta:
bunnylover22 skrev:


 

 

 


Börja med byt substratet och ha inte hög fuktighet på substratet 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Jag skulle kört på hushållspapper eller liknande i en plastback för en så ren miljö som möjligt. Sen byta papper ofta. Om jodpax är lämpligt vet jag inte.
Men veterinär är att rekommendera om du tror det är fjällröta.

31
13
bunnylover22:
uppdatering!! ormen är frisk!! använde inte medlet som jag fråga om här.. ((:

Medlem i SHF
87
67
do_it:
Bukröta är nog svenska ordet ni söker. Lycka till.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild