Erfarenheter av Agapadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Har läst det mesta jag hittat om Agapaddan eftersom jag länge velat ha en. Just paddor tycker jag

om extra mycket :-) Men skulle uppskatta andras råd och erfarenheter vad gäller denna art innan jag skaffar min första. Så vill du dela med dig så är du mer än välkommen, och gärna med bilder på hur era egna bor för lite inspiration!

matvanor, temperament m.m. Allt uppskattas :-) 

Sen vet jag att det kan vara lite olika från individ till individ men tycker det är kul at diskutera och höra andras åsikter om detta fina djur.


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Är det verlkigen ingen här som håller Agapadda?


268
19
Iguania:

Det är bara att kolla på Kända arter under Information och leta upp Rhinella(?) marinus så ska du kunna se om det är ngn som håller dom. De svarar säkert gärna på PM:-)


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Ja såklart! Tänkte inte på det :-) Tack


50
10
Malawi:

Jag håller ett helt gäng av agapaddor, 3st agapaddor och 4st bufo paracnemis, så jag kan förska svara på dina frågor.

Tycker dom är ganska lätta djur att hålla. Dom är matglada så dom äter en hel del speciellt min största som väger 1.4kg 

Terrarium till dom är ganska lätta att inreda, en stor vattenskål och ett tjocktlager torv eller något liknande och sen är det bra att ha korkbit eller växt som dom kan gömma sig under. Dom tycker om att skita i vattnet så man får byta ganska ofta, så man kan placera vattenskålen att den är lätt att ta ut och tömma.


68
27
Adamski:

Malawi hur stora burkar håller du dina agapaddor? Är dom aktiva av sig? Häftigt med en bjässe på 1,4kg.


50
10
Malawi:

Den största har jag ensam i ett 120x60x50(LxBxH) och resten har jag parvis i 120x60x50.

Dom är väl inte så jätte aktiva av sig, förutom när det är matdags.

Skulle vara kul och veta om det finns andra som har stora exemplar av agapaddor hemma? Den största som har funnits vägde väl ca 2,6kg


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

 

Behöver man en djup vattenskål så de kan doppa hela sig liksom eller räcker det med en grund?

Spelar det någon roll för en ung, liten padda om terrariet är i fullstorlek från början om det finns gott om gömställen? Eller är ett mindre att föredra och sen byta upp sig? 

Hur ofta matas din padda och hur mkt? Tänker på kostnaden av att köpa syrsor m.m...bara så jag vet på ett ungefär!

Härligt med en så stor padda :) Det är ju drömmen! Har du handskar på när du hanterar den? Har läst att man helst ska ha det men ser på bilder många som inte har det? Vad tycker du? 

 


50
10
Malawi:

Vattendelen ska vara ungefär en tredjedel av terrariumet. Tycker man ska ha så mycket vatten att dom kan doppa hela kroppen.

Om paddan skulle vara jätte liten när du får den så kan du ju ha den i en liten plast låda tills den har växt sig lite och sen sätta den i en fullstorlek terrarium. Har bara haft vuxna djur så har ingen aning hur små dom kan vara.

Brukar försöka mata mina 2ggr i veckan. Brukar bara mata på ett ungefär men om jag ska gissa kanske det går åt 5-10st kackerlackor(B Dubia) per padda i veckan. Om man matar med syrsor så går det åt lite mer. Det bästa är att odla foder själv så sparar man mycket pengar på det.

Jag har gjort det till en vana att alltid använda handskar när jag hanterar mina paddor eller grodor.


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Du har inte lust att slänga upp några bilder på dem?:)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild