nybörjar groda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

95
43
JAReptiles:

jag funderar på att köpa grodor vilka är bra nybörjar grodor?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det beror lite på vad du vill ha för typ av grodor. Det finns akvatiska som klogrodor och pipagrodor, halvakvatiska som t.ex. klockgrodor, mer eller mindre helt landlevande och trädlevande lövgrodor.

Jag tycker klockgrodor är en rätt bra nybörjarart, då de är aktiva på dagen, och väldigt roliga att kolla på. De är lätta att sköta, och tar ju inte enormt med plats heller :)


95
43
JAReptiles:

jag fundera på klockgrodor, mjölkgrodor, rödögd trädgroda och horngroda


Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

Egentligen är jag urdålig på grodor men jag har haft några korallfingergrodor & tycker dom är skithäftiga djur! I mina ögon relativt lättskötta grodor sen vad "experterna" säger vet jag ej ;) Jag har hållt både ensamma grodor och grupper på 3-5djur, alltid funkat bra hemma i mina terrarium så den kan jag slå ett slag för :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Okej :)
Mjölkgrodor är nattaktiva de med, så det är inte så mycket aktivitet på dagarna heller. De verkar dock vara lite mer pigga än korallfingergrodor, men det kanske beror på att mina är subadulta och att de är mera aktiva då.

Rödögda trädgrodor har jag själv försökt med, men de dog inom någon vecka. Har hört många andra som försökt men att de inte klarat sig. Sen finns de de personer som inte har några problem alls, och som det funkar hur bra som helst för.

Horngrodor har jag ingen erfarenhet om, men skulle gissa på att de är mindre aktiva än många andra grodor eftersom de väntar på att byten ska komma till dom snarare än att de är ute och jagar.

Klockgrodor är väldigt vanliga, och det kan avskräcka en del eftersom man vill ha något "speciellt", men de är helt klart de grodor som det är mest aktivitet hos här hemma hos mig.

Självklart ska man välja den art man tycker är mest intressant. Men jag hade lagt dom i denna ordningen:
1. Klockgrodor, aktiva och roliga, billiga och lättskötta
2. Mjölkgrodor, rätt kul med trädlevande, snygga, men tyvärr nattaktiva
3. Horngrodor, (förmodligen) mindre aktivitet, men finns annars i många olika snygga färger
4. Rödögda trädgrodor, nattaktiva, hamnar längst ner då de är bland de känsligare arterna

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild