min första majsorm har lite frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
PAPPAKEN:
hej! min orm kom hem nu idag och har fått ett terrarie och allt han ska behöva men behöver veta lite saker om just ormen i säg nu idag när han har sin första dag här så har han gjort en som att han tuggar eller hjäspar men han gör det jätte mycket samtidigt.

Vad kan detta bero på, vill vara säker på att han har det bra och ifall jag behöver göra något

vet inte om han får för lite luft fast jag har kollat så det ska gå bra eller om han är trött och jag överreagerar.

tack i förhand

5099
3873
Tropfrog:
Det enda rådet jag kan komma att tänka på är att slappna av.

Sen läsa skötselråd och se till att miljön är så bra som möjligt förstås, men det skall ju vara gjort innan ormen flyttar in.

Mvv
Magnus 

167
163
Imori:
Terorier, hypoteser och gissningar om ormars gäspande är många och denna lista är på inget sett komplett:

-Blottlägga sitt vomeronasala organ för att samla mer övergripande information om sin direkta omgivning
-Stretcha vissa senor och muskler i huvudet och käkarna
-Öka sitt syreupptag
-Uttorkning
-Luftvägssjukdomar, ofta orsakade av lång tids vistande i, för arten, ohälsosamma nivåer av luftfuktighet

Överensstämmer luftfuktighet och temperaturer med de värden skötselråden anger och terrariet har god ventilation så har du nog inget att vara orolig över.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Om den gäspar eller håller på med käkarna hela tiden så är det något som behöver kollas upp. Då kan den ha fått in substrat eller nåt i munnen.
Det är oftast något ormen gör efter den har ätit eller druckit. Men kan även göra rent spontant. 
Ett par gånger om dan - inget konstigt.

Hela tiden- kolla upp mer noggrant. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild