Luftfuktighet - vid mässor & export?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
JenniferEngdahl:
Jag har funderat lite över en grej.

Vissa reptiler kräver väldigt hög luftfuktighet, så hur gör ni alla när ni tar med dessa reptiler på mässor?
Lägger ni i någon våt mossa eller papper i den temporära boningen?
Hur ser ni till att de klarar av en hel dag på mässan samt resan dit och hem?

Om ni ska till exempel exportera dessa reptiler till andra sidan världen, hur gör ni då?

Det kan ju vara väldigt farligt för dem sorterna att vistas i våran miljö.
Så därför kom jag på den här frågan.

Tack på förhand!

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Gjorde en video om hur jag packar dem för några månader sedan:
youtu.be/jU5pW0Gorp4

Bommulspadsen är verkligen guld värda för grodor och andra djur som behöver väldigt mycket fukt. Mossa eller fuktigt hushållspapper fungerar förstås också, men bommulspadsen håller perfekt klimat utan risk att de torkar ut. Sedan är det också viktigt att inte ha för mycket ventilation; jag har bara 6-10 hål i en 250 ml behållare. 

229
223
Formula76:
Så extremt känsliga är dom sällan, även om dom vill leva i fuktig miljö så behöver det inte betyda att det är livsfarligt för dom att vistas i torrare klimat i en dag eller två. Och då menar jag inte groddjur.

Och skulle de ha tex ha hud som är känslig för uttorkning så räcker det ofta med fuktig mossa i lådan. 

7
0
JenniferEngdahl:
EmanuelKarl skrev:
Gjorde en video om hur jag packar dem för några månader sedan:
youtu.be/jU5pW0Gorp4

Bommulspadsen är verkligen guld värda för grodor och andra djur som behöver väldigt mycket fukt. Mossa eller fuktigt hushållspapper fungerar förstås också, men bommulspadsen håller perfekt klimat utan risk att de torkar ut. Sedan är det också viktigt att inte ha för mycket ventilation; jag har bara 6-10 hål i en 250 ml behållare. 


Jag såg videon, vart får du tag i dem där behållarna?
Så hur länge håller bomullspaddsen och hur ofta behöver man spruta dem med vatten?
Tänkte även om man ska importera djur från exempelvis Hamm mässan. 

7
0
JenniferEngdahl:
Formula76 skrev:
Så extremt känsliga är dom sällan, även om dom vill leva i fuktig miljö så behöver det inte betyda att det är livsfarligt för dom att vistas i torrare klimat i en dag eller två. Och då menar jag inte groddjur.

Och skulle de ha tex ha hud som är känslig för uttorkning så räcker det ofta med fuktig mossa i lådan. 


Jag läste det någonstans på forumet här på TD.
Men då är dem inte så känsliga?
Tänkte även på ödlor som geckos som kräver högre luftfuktighet.

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
En del groddjur andas enbart genom huden och att transportera i en torr låda är direkt livshotande.
En gecko som lever i regnskog ska förvisso ha hög luftfuktighet men den dör inte om den är i en transportlåda säg 24 h med säg 30%RH.

7
0
JenniferEngdahl:
Jimmy skrev:
En del groddjur andas enbart genom huden och att transportera i en torr låda är direkt livshotande.
En gecko som lever i regnskog ska förvisso ha hög luftfuktighet men den dör inte om den är i en transportlåda säg 24 h med säg 30%RH.


Så om man ska importera från t.ex Hamm mässan, vilket ev tar längre tid än 24 h, du behöver man hålla det fuktigt i behållaren?

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Det beror helt på vilket djur. En majsorm, nej ingen extra fukt alls. En pilgiftsgroda bör definitivt ha fuktigt mossa/papper eller liknande.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild