Skäggagam annorlunda pupill

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
3
Vidar:
Hej!

Ena pupillen på min skäggagam har fått annorlunda form och blivit mindre. Han sitter ofta blundar och blåser ibland upp ögat. I övrigt verkar han pigg och som vanligt, men verkar ha lite svårt med avståndsbedömningen när han ska äta.

Är det någon som vet vad detta kan vara och vad som borde göras? Har skäggagamen ont?

Tack på förhand

14
3
SurPappa:
Blåser upp vet jag inte riktigt vad du menar med. Är det uppsvält som vid en infektion?

Min andra tanke är att belysningen kan vara fel. För stark eller fel typ av ljus som påverkar deras syn.

5
3
Vidar:
Vad jag menade med att att han blåser upp ögat var att det ser ut som att det blir svullet runt omkring ögat. Det verkar som att det är något som skäggagamer kan göra ibland. 

14
3
SurPappa:
Har inte kunskap om det själv så försökte hitta information om blåsa upp ögonen. Det jag hittade att de gör det ibland och de tros vara för att stretcha på skinnet eller underlätta ömsning runt ögat.

Det förklarar dock inte varför han blundar. Vad har du för lampor i terrariumet? Verkar vara en vanlig orsak.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild