Men det roliga då?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
2
Genjion:

Jag har funderat på att skaffa en kompis och har funderat på både spindlar, ödlor och ormar i omgångar, men desto mer jag läser på om olika djur desto mer tappar jag sugen. Nästan allt jag tittar på (använder mest youtube) visar antingen djurhållning som inte lever upp till en standard jag skulle vilja ha eller så är allt bara väldigt kravfyllt.

Ni på forumet kan säkert hjälpa till, hur tillför era djur glädje till era liv?


20
26
PappaRK:
Det roliga är väl vad man gör det till?

Själv har jag alltid fascinerats av alla olika djur här i världen.
Har just införskaffat mig en kejsarboa efter långt uppehåll med denna hobby.
Frun frågar mig hur jag kan sitta och bara titta rakt i i terrariet på denna orm som knappt behöver vara så aktiv under den säg timme jag kan titta. 
Jag finner glädje och harmoni av att bara studera. Försöker tänka mig in i djurets tankar för just den stund djuret befinner sig i.

Kan hålla med dig om att när man kollar Youtube på folk som har massvis med ormar i små plastlådor som man inte ens kan se djuret undrar var glädjen med det är.. Inte snällt mot djuren som knappt kan röra sig.

Ett bra tilltaget terrarium som är snyggt uppskattar jag iallafall. 
Ser det som att ha en fin tavla fast med något levande istället.

61
33
bufo_bufo:
Först och främst tycker jag det är något alldeles särskilt med att ta hand om en annan levande varelse. Skötseln och pysslet är liksom avstressande och lugnande. Det är en härlig känsla att se djuren växa och trivas, och det ligger en stor glädje och tillfredsställelse i att ge dem så bra omsorg som möjligt.

Är man sedan lagd åt det nördiga hållet och gillar research finns det så mycket spännande att läsa och lära sig också. Klart det kan kännas stressande om ett djur mår dåligt, och visst är man rädd att göra fel ibland, men jag tycker ändå det positiva överväger.

Sedan håller jag med det som skrivs i föregående inlägg: Det är oerhört fascinerande att kunna observera djur på nära håll. Har fått höra någon gång att det är tråkigt med djur som "bara sitter still", men tar man sig tid att studera dem tycker jag nästan upplevelsen blir ännu häftigare när de väl gör något, än om jag skulle titta på ett djur som ränner runt för jämnan. :)

77
29
Insecta:
Genjion skrev:
Jag har funderat på att skaffa en kompis och har funderat på både spindlar, ödlor och ormar i omgångar, men desto mer jag läser på om olika djur desto mer tappar jag sugen. Nästan allt jag tittar på (använder mest youtube) visar antingen djurhållning som inte lever upp till en standard jag skulle vilja ha eller så är allt bara väldigt kravfyllt.

Ni på forumet kan säkert hjälpa till, hur tillför era djur glädje till era liv?


 eftersom dom djuren du skriver om är ingen kompis dom lever sina liv ensamma ska du ha en kompis finns det fåglar hundar katter osv 

61
33
bufo_bufo:
Insecta skrev:

 eftersom dom djuren du skriver om är ingen kompis dom lever sina liv ensamma ska du ha en kompis finns det fåglar hundar katter osv 


Insecta skrev:

 eftersom dom djuren du skriver om är ingen kompis dom lever sina liv ensamma ska du ha en kompis finns det fåglar hundar katter osv 


Bra poäng, vill man ha ett djur att umgås med och klappa är väl inte spindel det bästa valet.

Sedan tycker jag att man kan ha en relation även till sådana djur, fast de inte blir en "kompis" på samma sätt som en hund. Jag är t ex fäst vid mina paddor på ett sätt som jag aldrig kunnat föreställa mig innan vi skaffade dem. De har helt klart olika personligheter, och verkar känna igen oss som matar dem regelbundet. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta ut dem mot två andra individer av samma art, så någon slags relation får man nog kalla det. :)

77
29
Insecta:
bufo_bufo skrev:




Bra poäng, vill man ha ett djur att umgås med och klappa är väl inte spindel det bästa valet.

Sedan tycker jag att man kan ha en relation även till sådana djur, fast de inte blir en "kompis" på samma sätt som en hund. Jag är t ex fäst vid mina paddor på ett sätt som jag aldrig kunnat föreställa mig innan vi skaffade dem. De har helt klart olika personligheter, och verkar känna igen oss som matar dem regelbundet. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta ut dem mot två andra individer av samma art, så någon slags relation får man nog kalla det. :)

Jo det är väl klart mår dom bra så mår du bra känslan att man tar hand om dom, jag försöker Bonda med min orm han kommer gärna fram tittar noggrant vem som står vid terrariet sen går han tillbaka står jag där så är han mer uppmärksam och det gillar jag, men släpper jag ut han så vill han helst hitta ett ställe och gömma sig så en relation får man aldrig även om man försöker känna det, hehe

656
344
Johnexotics:
Tycker det är intressant att studera djuren man har hemma 

74
79
c0rr1z:
Johnexotics skrev:
Tycker det är intressant att studera djuren man har hemma 


bufo_bufo skrev:
Först och främst tycker jag det är något alldeles särskilt med att ta hand om en annan levande varelse. Skötseln och pysslet är liksom avstressande och lugnande. Det är en härlig känsla att se djuren växa och trivas, och det ligger en stor glädje och tillfredsställelse i att ge dem så bra omsorg som möjligt.

Är man sedan lagd åt det nördiga hållet och gillar research finns det så mycket spännande att läsa och lära sig också. Klart det kan kännas stressande om ett djur mår dåligt, och visst är man rädd att göra fel ibland, men jag tycker ändå det positiva överväger.

Sedan håller jag med det som skrivs i föregående inlägg: Det är oerhört fascinerande att kunna observera djur på nära håll. Har fått höra någon gång att det är tråkigt med djur som "bara sitter still", men tar man sig tid att studera dem tycker jag nästan upplevelsen blir ännu häftigare när de väl gör något, än om jag skulle titta på ett djur som ränner runt för jämnan. :)


+1 På detta.

5088
3857
Tropfrog:
Jag gillar att bygga miljöer som är vackra att titta på även om djuren inte syns. När de tittar fram är det en trevlig bonus. Sen har jag djur som låter. Trevliga naturliga ljud som gör mig glad.

Men jag har ju också hundar och fiskar som ger mig helt andra intryck och utmaningar. Gillar det med.

Mvh
Magnus 

39
20
MangeL:
Tropfrog skrev:
Jag gillar att bygga miljöer som är vackra att titta på även om djuren inte syns. När de tittar fram är det en trevlig bonus. Sen har jag djur som låter. Trevliga naturliga ljud som gör mig glad.

Men jag har ju också hundar och fiskar som ger mig helt andra intryck och utmaningar. Gillar det med.

Mvh
Magnus 


Precis så för mig med. Vackra miljöer som fungerar bioaktivt. Djuren är sedan en bonus och kommer först in i bilden när miljön är riktigt bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild