DAS modell lera, giftig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
1
Ronjastroemberg:

Tropfrog skrev:
Lera är ju en naturligt förekommande jordmån. Om det inte tillsatts något på vägen så är alla leror ofarliga. Jag skulle själv vänt mig till en affär som säljer lera till hobbykrukmakare. Brukar kosta en eller två hundralappar för 10 kilo.

Mvh
Magnus 



tack för svar! Jag ska gå och kolla där.


Medlem i SHF
35
32
Gingerteaser:
Den är helt obehandlad och ofarlig att använda till bla reptiler. Det är bättre med lufttorkande än med sånt som måste brännas eftersom obränd lera inte klarar vatten. 
Das kan du även lacks med lack från Panduro, finns i både blank och matt.

Har precis själv beställt lera och ska skapa till mina drakar 

5093
3863
Tropfrog:
Gingerteaser skrev:
Den är helt obehandlad och ofarlig att använda till bla reptiler. Det är bättre med lufttorkande än med sånt som måste brännas eftersom obränd lera inte klarar vatten. 
Das kan du även lacks med lack från Panduro, finns i både blank och matt.

Har precis själv beställt lera och ska skapa till mina drakar 


Det du säger lät helt orimligt i mina öron. En naturlig lera som inte kan återfuktas obränd. Var hämtar man sån i naturen och hur kan det komma sig att den aldrig torkat under de tusentals år den legat i marken? I rimlighetens namn måste den antingen behandlad med något eller så är den natulig och inte vattentät. Något annat borde vara helt omöjligt.

Så jag var tvungen att googla runt lite. Mycket riktigt hittade jag källor som säger att lufttorkad lera inte är vattentät och kommer att lösas upp i kontakt med vatten: tex denna

antemum.se/blog/diy-med-lufttorkande-sjalvtorkande-lera-hemma

Det låter mer rimligt för mig. Men då är bara frågan vad lufttorkande lera egentligen är? Kanske en lera av dålig kvalitet som pga sina egenskaper inte håller för att bränna? Nej, finns källor som säger att den går att brännas. Så där har jag ingen aning. I vilket fall måste all lergods lufttorka innan det bränns. Om det inte görs så spricker godset. Det får mig att anse att all lera är lufttorkande och att produktifieringen av helt vanliga naturprodukter gått alldeles för långt. Inte i sig förvånande när det sedan länge funnits speciella franska leror för många hundra tusen kronor som säljs som ansiktsmasker och sägs ha mycket speciella egenskaper. Också det helt orimligt. 

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild