Bromelia med "utskott"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

39
20
MangeL:

Kan jag klippa av detta utskott där jag markerat och "plantera" om den nya plantan. Eller hur ska jag göra här?

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:
Ja det kan du. Klipp av närmast moderväxten. Sen kan du sticka in pinnen i bakgrunden, om du har bakgrund som tillåter detta.

39
20
MangeL:
NellyNiklas skrev:
Ja det kan du. Klipp av närmast moderväxten. Sen kan du sticka in pinnen i bakgrunden, om du har bakgrund som tillåter detta.


Tack!

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Du kan klippa den som NellyNiklas beskriver, men jag tycker ofta att det är snyggare att låta dem vara kvar. Till slut får man ett helt gäng bromelior som växer från en enda planta i mitten, precis som i naturen. Det är ju dock helt och hållet en smaksak ;)

39
20
MangeL:
EmanuelKarl skrev:
Du kan klippa den som NellyNiklas beskriver, men jag tycker ofta att det är snyggare att låta dem vara kvar. Till slut får man ett helt gäng bromelior som växer från en enda planta i mitten, precis som i naturen. Det är ju dock helt och hållet en smaksak ;)


Ja, det har du ju rätt i, tänkte jag inte på. Denna nuddar glasdörren och tänkte också att jag kunde passa på att sätta den i ett av mina andra terrarium. Men nästa gång kanske jag får låta den vara kvar :)

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:
Så länge den sitter på moderplantan så tar den energi från moderplantan. Det i sig är ju inget problem i sig så länge de får sitt vatten och näring. Klipper man bort "tillskottet" så får moderplantan energi att producera nya plantor.

5092
3863
Tropfrog:
Både modern och bebisen fotosynterar och skapar därmed energi. Båda kommer inom sinom tid att producera nya bebisar oavsett om de separeras eller inte.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:

Här är vårt "lager" av bromelior. 4 moderplantor i botten. När vi klippte ner den så slutade vi räkna när vi nådde 40 "barn".

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild