Hjälp padda i min källare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
9
Zie:
Hjälp jag hittade en vaken Padda (Bufo bufo) i min källare. Jag kan inte direkt släppa ut stackarn i 50 cm snö och en nattemp på -20 just nu (Norrland)  Jag vet att dom är fridlysta men vill inte att stackarn ska dö. Hur ska jag göra för att den ska klara sig ca  2 månader så att jag kan släppa ut den. Det är svalt i källaren, ska jag ha kvar den där och hoppas att den går tillbaka och sover ett tag till eller ska jag ta i den i mitt reptilrum och börja försöka mata den. Just nu är den i ett plastterrarium med fuktig mossa och jord. Jag kan ingenting om paddor! 

663
345
Johnexotics:
Låt den vara i källaren. Då du inte få ta den och lär väl dö om du släpper ut den

229
224
Formula76:
Låt den vara kvar där den är. Den har väl varit där sen i höstas? Då klarar den säkert den tiden kvar till våren.

14
9
Zie:
Jag kan inte ha den lös i källaren, då vi rör oss rätt mycket där. Risken att den blir ihjältrampad eller skadad i det dåliga ljuset är för stor. Den satt mitt på golvet i pannrummet. Men jag kan behålla den i plastterreriet där och hoppas att den gräver ner sig. Paddor och grodor får man tydligen hålla ett tag. 

Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:
Jag tycker som övriga i tråden. Låt den vara kvar där du hittade den. Att stoppa in den i ett varmt terrarium avråder jag starkt ifrån! 

Kan den inte bo kvar i källaren någon enstaka vecka till? Nu när ni vet om det borde ni inte kliva på den : ) den har säkert varit där ett halvår redan. Svårt för många djur den här årstiden, räcker med lite värme på dagarna så vaknar dom till liv.. Men på natten blir det kallt! 

Lycka till hur du än löser det. 

229
224
Formula76:
Zie skrev:
Jag kan inte ha den lös i källaren, då vi rör oss rätt mycket där. Risken att den blir ihjältrampad eller skadad i det dåliga ljuset är för stor. Den satt mitt på golvet i pannrummet. Men jag kan behålla den i plastterreriet där och hoppas att den gräver ner sig. Paddor och grodor får man tydligen hålla ett tag. 


Vet inte riktigt vad för svar du söker på din fråga.
Om du FÅR ha kvar den över vintern?  Tror inte polisen tar dig.

Ha den svalt och fuktigt så klarar den sig till våren.

Medlem i SkHF
975
1091
NellyNiklas:

Jag misstänker att du har något vatten/damm eller pöl i närområdet? Det är väldigt vanligt att husägare med källare får påhälsning av våra amfibier framåt höst och vinter. Se det som ett privilegium. Skulle inte bli förvånad om det finns fler i er källare som ni inte sett än. 

Är den aktiv i källaren? Flyttar den runt mycket eller håller den sig mest i ett och samma område? 

Berätta för resterande familjemedlemmar att ni har paddor i källaren och framöver vara aktsamma vart ni sätter fötterna när ni går där. 

Om den mest ligger still i ett område, avlys det området/hörnet/del av rummet.

Mvh
Niklas


14
9
Zie:

Jonas_ skrev:
Jag tycker som övriga i tråden. Låt den vara kvar där du hittade den. Att stoppa in den i ett varmt terrarium avråder jag starkt ifrån! 

Kan den inte bo kvar i källaren någon enstaka vecka till? Nu när ni vet om det borde ni inte kliva på den : ) den har säkert varit där ett halvår redan. Svårt för många djur den här årstiden, räcker med lite värme på dagarna så vaknar dom till liv.. Men på natten blir det kallt! 

Lycka till hur du än löser det. 


Tyvärr norrland, det är månader innan den kan släppas ut tyvärr..
den får bo i en plastback i ett mörkt svalt rum i källaren tills det blir barmark. I pannrummet just bredvid vedpannan är inget bra paddställe.


14
9
Zie:
NellyNiklas skrev:
Jag misstänker att du har något vatten/damm eller pöl i närområdet? Det är väldigt vanligt att husägare med källare får påhälsning av våra amfibier framåt höst och vinter. Se det som ett privilegium. Skulle inte bli förvånad om det finns fler i er källare som ni inte sett än. 

Är den aktiv i källaren? Flyttar den runt mycket eller håller den sig mest i ett och samma område? 

Berätta för resterande familjemedlemmar att ni har paddor i källaren och framöver vara aktsamma vart ni sätter fötterna när ni går där. 

Om den mest ligger still i ett område, avlys det området/hörnet/del av rummet.

Mvh
Niklas



den var ganska aktiv, det var problemet. Den får bo i en plastback med substrat i en kall mörk del av källaren, så hoppas jag att den går ner i aktivitet. Den var i varmaste delen just framanför vedpannan, därför vågar jag inte lämna den där. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild