Belysning till gråsuggor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
2
Timweghammar:

Hej alla ha en fråga kring belysning till gråsuggor. Ska försöka formulera mig så tydligt som möjligt.

Kan inte jätte mycket om gråsuggor men blev rent allmänt intresserad av gråsuggor och började läsa lite. Läste då på cyberzoos hemsida kring skötsel om gråsuggor att man ska ha belysning för att skapa en dygnsrytm åt gråsuggorna för att dem skulle föröka sig.

Men när man tittar på tex youtube och man ser där att folk har gråsuggor i tex plastboxar staplade på varandra utan belysning och ändå får dem att föröka sig hur kommer det sig??

Förökar de sig ändå utan belysning om man bara ger dem rätt förutsättningar utom det bara att det tar längre tid? Eller förlkat  dem sig inte alls. Eller räcker det att ha dem i ljusare låda ied bra ljus insläpp i rummet och det blir mörkt på natten i lådorna för att skapa en dygnsrytm åt dem.

Tack för svar på förhand!


5088
3857
Tropfrog:
Jag har mina gråsuggor i plastlådor i stängt skåp utan ljus. Har haft det så i 5 år.

Att gråsuggor skulle bry sig om ljus finner jag udda. Har du någonsin sett gråsuggor frivilligt gå ut i ljuset? De ligger under stenar, löv och pinnar och skyr ljuset. Lyft på en sten med gråsuggor under och du kommer att se att de så snabbt de bara kan söker nytt skydd i mörker.

Inte för att jag tror att ljus är farligt för dem, bara att det är onödigt. Jag läste för länge sedan på arken zoos hemsida att fågelspindlar behöver värmemmatta. Varför tror du att ett företag som säljer prylar tycker att man skall ha prylar som inte behövs? :). 

Mvv
Magnus 

6
2
Timweghammar:
Tropfrog skrev:
Jag har mina gråsuggor i plastlådor i stängt skåp utan ljus. Har haft det så i 5 år.

Att gråsuggor skulle bry sig om ljus finner jag udda. Har du någonsin sett gråsuggor frivilligt gå ut i ljuset? De ligger under stenar, löv och pinnar och skyr ljuset. Lyft på en sten med gråsuggor under och du kommer att se att de så snabbt de bara kan söker nytt skydd i mörker.

Inte för att jag tror att ljus är farligt för dem, bara att det är onödigt. Jag läste för länge sedan på arken zoos hemsida att fågelspindlar behöver värmemmatta. Varför tror du att ett företag som säljer prylar tycker att man skall ha prylar som inte behövs? :). 

Mvv
Magnus 


Ja precis tyckte också att det verkade underligt att det skulle ha ljus eftersom som du säger man ofta finner dem ner i jorden under stenar och grenar och att de gärna gräver ner sig när kan lyfter på dem. Men ville bara få ett förtydligande från någon mer. Tackar för svaret

74
79
c0rr1z:
Jag har, precis som TropFrog nämner, mina i en välventilerad burk i ett mörkt skåp, som står under ett terrarie. Har massor med småttingar :) Ge dem bara lite löv, fuktighet, bark osv så klarar dem sig nog galant! 

6
2
Timweghammar:

c0rr1z skrev:
Jag har, precis som TropFrog nämner, mina i en välventilerad burk i ett mörkt skåp, som står under ett terrarie. Har massor med småttingar :) Ge dem bara lite löv, fuktighet, bark osv så klarar dem sig nog galant! 

 

okej, tack för tipset! 

Men till en annan fråga då hur stor burk skulle du rekommendera. Beror ju så klart på hur stor kolonin är det förstår till och med jag haha. Men på ett ungefär? Hur stor burk har du till dina och hur stora kolonier har du i dina burkar?


74
79
c0rr1z:
Timweghammar skrev:

 

 

okej, tack för tipset! 

Men till en annan fråga då hur stor burk skulle du rekommendera. Beror ju så klart på hur stor kolonin är det förstår till och med jag haha. Men på ett ungefär? Hur stor burk har du till dina och hur stora kolonier har du i dina burkar?



Har just nu en koloni i en 15x15x12 godisburk. Med lufthål såklart. Köpte 24st (2 lådor med 12 i vardera ca) och 12 av dom är här i, medans de andra 12 åkte in i ett av terrarierna. Hittade, i ett fuktigt hörn i terrariet, en koloni/näste av gråsuggor där det fanns massor av yttepytte små bebisar. I burken finns där också småttingar, kanske lite färre dock. Lyfte på ena barkbiten och såg ett par st iaf, dock har denna barkbit många små hål och krypin så kan vara fler än vad som syns hehe. 


Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

Tror det kan absolut vara en fördel med belysning, även till insekter och kryp som tillsynes inte är värst aktiva eller synliga under de ljusa timmarna. 

Det går inte att argumentera emot att det skulle ge en dygnsrytm/ljuscykel. Är det en nödvändighet? Kanske, kanske inte. Vi har lådor som inte är belysta utöver det ljuset som kommer in naturligt genom fönster och de ynglar av sig. Vi har också gråsuggor hos vår landsköldpadda och där går det verkligen ingen nöd på dem. Om det beror på en tydligare dygnsrytm med extra belysning etc avsedd till sköldpaddan eller om det möjligen är extra fuktigt hos sköldpaddan, kan jag inte direkt svara på men den gruppen hos sköldpaddan verkar mycket mer lyckad vad gäller antal.

Frågeställningen liknar väldigt mycket den som ställs gällande somliga ormar och varaner och behovet av UVA/UVB.

Mvh
Niklas


6
2
Timweghammar:
c0rr1z skrev:


Har just nu en koloni i en 15x15x12 godisburk. Med lufthål såklart. Köpte 24st (2 lådor med 12 i vardera ca) och 12 av dom är här i, medans de andra 12 åkte in i ett av terrarierna. Hittade, i ett fuktigt hörn i terrariet, en koloni/näste av gråsuggor där det fanns massor av yttepytte små bebisar. I burken finns där också småttingar, kanske lite färre dock. Lyfte på ena barkbiten och såg ett par st iaf, dock har denna barkbit många små hål och krypin så kan vara fler än vad som syns hehe. 


Okej tack för hjälpen :) En fråga till, hur djupt bottensubstrat skulle du säga är ett bra djup? Beror väl också lite på art men på ett ungefär?

74
79
c0rr1z:
Timweghammar skrev:

Okej tack för hjälpen :) En fråga till, hur djupt bottensubstrat skulle du säga är ett bra djup? Beror väl också lite på art men på ett ungefär?


Jag har ca 4-5cm skulle jag gissa på :) 

6
2
Timweghammar:
c0rr1z skrev:


Jag har ca 4-5cm skulle jag gissa på :) 


Okej tack för all hjälp :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild