Boehmei eller Hamorii

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
2
OliverC:

Hej hej :) 

köpte min andra tarantila igår i butik och det blev en Boehmei, men ju närmare jag tittar på bilder så misstänker jag att det är en Hamorii istället, vad tror ni? Denna är en juvenile, vet inte hur många ggr den har ömsat. Spindeln ser större ut på bild än verklighet  


Tacksam för alla svar! 

 


Medlem i SkHF
3
3
Bornholm:

Hej Oliver! Det var ingen bild i tråden så jag kollade på dina bilder! Den du har är inte B boehmei! Skulle också gissa på att det är hamorii (eller en hobby-hybrid) men det är svårt att se! För att artbestämma hamorii och smithi så måste kolla blandannat närmre på knäna!

Har/fick du härstamningsbevis på spindeln?  


Vill också rekommendera att titta på denna artikel skriven av Mendoza och Francke!
academic.oup.com/zoolinnean/article/188/1/82/5611858


11
2
OliverC:
Bornholm skrev:
Hej Oliver! Det var ingen bild i tråden så jag kollade på dina bilder! Den du har är inte B boehmei! Skulle också gissa på att det är hamorii (eller en hobby-hybrid) men det är svårt att se! För att artbestämma hamorii och smithi så måste kolla blandannat närmre på knäna!

Har/fick du härstamningsbevis på spindeln?  


Vill också rekommendera att titta på denna artikel skriven av Mendoza och Francke!
academic.oup.com/zoolinnean/article/188/1/82/5611858


Tack för ditt svar! Försökte ladda upp bilderna på min tråd men det gick inte av nån anledning (från mobilen). 


men ja, mina misstankar var korrekta iaf! 

Nej, fick inget bevis på spindel. Som nybörjare vet jag inte riktigt vad jag ska fråga och litar på att en djurbutik som säljer dessa ska då ge mig all nödvändig information. Kan dock fråga i efterhand om lite mer info. 

Ska läsa den artikeln! Tack så mycket för att du tog dig tid att svara mig! Uppskattar det! 


Medlem i SkHF
3
3
Bornholm:

Absolut ingen fara!

Hade en misstanke att du inte hade fått något härstammingsbevis, och kan även vara svårt för butiken att få fram beviset då det är resultat av hobbyn och äldre importer! 

Men det finns linjer av Brachypelma och Tliltocatl som har dykt upp de senaste åren som är direktimport från Mexico, vad som är viktigt såfall är vi markerar ut att det är en wildform eller hobbyform och inte blandar linjerna! 

Är själv osäker på om det finns en wildform av hamorii i hobbyn, och skulle även därför tippa att på det är hybrider sedan långt tillbaka (lite kill-gissande). 

Lycka till med spindeln! Ta inte på dig att något om att det är nybörjare misstag för detta här är ett gammalt problem! 


11
2
OliverC:
Så denna är kanske inte ens en Hamorii, utan en blandning, som du misstänker. Ja ja, den är jättefin ändå och ska lära mig av detta till nästa gång jag köper mig nästa spindel :)

Medlem i SkHF
3
3
Bornholm:

Jag blir osäker! Dels för bristen av härstamningsbevis och djuraffärens okunskap. Det jag vet är att man har länge gått på utseendet för att se skillnaden mellan hamorii och smithi, vilket man kan göra men man bör skulle använda artikeln som nyckel! 

vad som komplicerar även är att den som nuvarande heter smithi gick länge som annitha och den som som heter hamorii har gått som smithi! Och detta är för en import sedan långt tillbaka varav de antagligen kollade på utseendet (de är väldigt lika) och satte namnet smithi. 

Jag skulle kalla den för Brachypelma sp tills du kan se om det är en hamorii "Hobbyform"! 


11
2
OliverC:
Srt ska jag göra! Tack för all info! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild