120cm bygge. Vad ska jag göra?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Svalan:
Tjena!

Jag har nyligen byggt ett terrarium av MDF-skivor med måtten 120x60x60 och försökt fuktspärra det  med 3 lager båtlack från biltema. Frågan är då: Kommer detta funka till pilgift alltså 80-90% luftfuktighet? Om det inte gör det finns det något jag kan göra för att det ska gå? Och om det inte går att göra något annat vad hade ni haft i terrariet istället?

Tack på förhand för svar:)

5100
3877
Tropfrog:
Det finns nog inga garantier när det gäller mdf och hög fuktighet. Tror inte någon kommer att våga svara bensäkert ja på att det kommer att funka. Möjligtvis kanske, möjligtvis eller troligen.

Vi hade ett akvarium byggt av spånplatta som höll i 5 år. När det började läcka så svällde det ganska så snabbt och det var bara att köra till tippen.

Vill du ha pilgift så skaffa pilgift.

Mvh
Magnus 

39
20
MangeL:
Svalan skrev:
Tjena!

Jag har nyligen byggt ett terrarium av MDF-skivor med måtten 120x60x60 och försökt fuktspärra det  med 3 lager båtlack från biltema. Frågan är då: Kommer detta funka till pilgift alltså 80-90% luftfuktighet? Om det inte gör det finns det något jag kan göra för att det ska gå? Och om det inte går att göra något annat vad hade ni haft i terrariet istället?

Tack på förhand för svar:)


Du kommer ju förr eller senare sannolikt få lite stående vatten i botten. Då läcker det ju direkt om det finns minsta springa, MDF blir ju tyvärr som blöt kartong när det drar i sig vatten. Så försök åtminstone att täta ordentligt i botten och en bit upp. Jag hade nog kört 15 cm upp runt om hela botten samt hörnen hela vägen minst. Även runt alla eventuella hål och andra skarvar.

Det finns olika metoder. Men det man ska tänka på är att även MDF är ett levande material som kommer röra på sig vilket betyder att över tid kommer dina lager med lack spricka, särskilt i hörnen och där har du då en läcka. Den goda nyheten är att det är ganska enkelt att täta. Du kan ju tex köra med glasfiber och epoxy som blir helt vattentätt. Täck hela botten med glasfiber, kör remsor i hörnen hela vägen upp. Sen kan du ju köra ett lager epoxy över alla ytor om du har material kvar. Då har du säkrat vädligt mycket bättre än nu även om det fortfarande såklart inte duger som ett akvarium.

Allt det materialet går att köpa billigt på typ biltema så det behöver inte bli så dyrt och räknar du med antal år du förlänger livslängden på ditt terrarium så sparar du många fina slantar.

664
345
Johnexotics:
Testa sätta damduk i botten. Kanske hjälper 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild