Min skäggagam är lat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
0
PHROGGS:
Hjälp! 

Har en skäggagam på 5-6 månader nu och han är ca 40 cm i längd, ca 273 g rätt ljus till han, har han ute varje/varannan dag men han är ändå lat.. han ligger alltid med stängda ögon äter mindre vad han gjorde förr vet inte vad som är fel.. har vitamin och kalcium 3-4 ggr/veckan men han är ändå ja.. lat!

5117
3883
Tropfrog:
Googla på skäggagam + brumering. Fullt naturligt den här tiden på året. Lår den bara vara ifred och sluta att ta ut den ur sitt terrarium. Det mår den bäst av brumering eller inte.

Mvh
Magnus 

14
3
SurPappa:
Nu låter jag som en gammal surgubbe och det är inte min mening. Är ägare av en skäggagam sedan ca 5 månader tillbaka. Hon har nyligen vaknat efter sin brumering, så jag är oxå nybörjare.

Dock finns det väldigt många trådar och frågor om att de blir slö, äter mindre osv. Söker man i forumet så hittar du flera tips.

Men det jag främst vill säga. Läs på om ditt djur så mycket du kan för djurets skull. Jag läste om en person som brukade väcka sin ödla ur brunering. Ödlan blev knallsvart om skägget och den personen löste det genom att lägga den i ett bad 1gg/vecka.

Jag frågade dottern på 13år om det var en bra idé och hon sa nej (visste svaret själv) men vill att hon ska förstå djuret vi har hemma hos oss.

Det ovan hade gott undvika om personen läst på innan den skaffade sitt djur.

5117
3883
Tropfrog:
Jo, jag håller i princip med. Läs alltid på om djur du skaffar innan du skaffar dem. Det är inte bara för djurets skull utan även för din egen skull.

Sen är jag inte helt överens om all formuleringarna av surgubben. En del av dem riskerar att skrämma bort nybörjare från forumet och det är ju ännu sämre för djuret.

Mvh
Magnus 

121
69
Mirpa:
Det är bättre att våga fråga och lära sig än att inte fråga alls och förbli okunnig.

11
0
PHROGGS:
Svarar på alla lite i detta, har läst på en del. Hade det varit brumering hade han försökt gräva ner sig. Men han sitter rakt under lampan, så fort han hör min röst och sitt namn så kollar han på en. Han är aktiv när han själv bestämmer i karet med. 

Han har 10-14 cm substrat att gräva på så, men han väljer ändå och sitta under lampan.., och där är mellan 35-40° såvidare jag inte har öppnat dörren under längre tid.

Det är mycket möjligt är det är en lätt brumering men väldigt konstigt beteende isåfall.

14
3
SurPappa:
Det jag skrev ovan om surgubbe osv är för att personen som läser inte det ska få en vägg av negativa kommentarer. Som sagt, är oxå nybörjare.

Låter som han har riktigt med substrat men jag vet inte om de måste gräva ner sig vid brumering. Osäker här men tror det skiljer sig från individ till individ. 

En del säger att de inte ska brumera alls under 12månader men läser man runt så verkar en del skäggisar göra det ändå, så skulle inte oroa mig på den punkten. 

Solsidan rekommenderas 40-42 lite beroende på var man läser någonstans. Kan det vara så att när det inte riktigt kommer upp till 40 att han får lite problem med matsmältningen? Har du kollat över så du har rätt uvljus åt han? Skaffat nyligen så det tar en tid att "bo in sig"?

11
0
PHROGGS:
Han har exo-terra uvb/uva "all in one" han trivs med den vad jag har märkt, den ger värme och Uvb och han sitter alltid vid den kvittar hur varmt det blir och han har inga fel i ben eller hälsa så, kost ger jag allt han ska äta och har dubia koloni som han ska äta.. grönt, animaliskt och vitaminer är som det ska. Han bajsar som han ska osså stora hårda kommer då och då. Kallar man på han så kollar han runt, går lite sen bara somnar han igen. Äter ej, bara blundar och sover djupt efter.. badar jag han så somnar han halvt där i osså vilket är lite roligt men ja.. samma sak hela tiden.. brumering mycket möjligt. 

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Brumering innebär inte att djuret alltid gräver ner sig. Vissa individer gör det, andra inte. Vissa lägger sig i ett hörn och förblir där. 

Hur mäter du temperaturen under solplatsen? Beroende på utrustning och mätmetod så får man väldigt olika resultat. 

Vilken typ av UV belysning finns monterad i terrariet? Hur högt ligger UV belysningen ovanför solplatsen?

Kan du ta en bild på terrariet? Det kommer underlätta.

Mvh
Niklas


11
0
PHROGGS:

Bilden är på fel håll men han ligger alltid på den stocken under eller stenen bakom. Har mätare under som ni ser och en i kalla änden på 28°
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild