Min skäggagam är lat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
0
PHROGGS:
Hjälp! 

Har en skäggagam på 5-6 månader nu och han är ca 40 cm i längd, ca 273 g rätt ljus till han, har han ute varje/varannan dag men han är ändå lat.. han ligger alltid med stängda ögon äter mindre vad han gjorde förr vet inte vad som är fel.. har vitamin och kalcium 3-4 ggr/veckan men han är ändå ja.. lat!

5117
3883
Tropfrog:
Googla på skäggagam + brumering. Fullt naturligt den här tiden på året. Lår den bara vara ifred och sluta att ta ut den ur sitt terrarium. Det mår den bäst av brumering eller inte.

Mvh
Magnus 

14
3
SurPappa:
Nu låter jag som en gammal surgubbe och det är inte min mening. Är ägare av en skäggagam sedan ca 5 månader tillbaka. Hon har nyligen vaknat efter sin brumering, så jag är oxå nybörjare.

Dock finns det väldigt många trådar och frågor om att de blir slö, äter mindre osv. Söker man i forumet så hittar du flera tips.

Men det jag främst vill säga. Läs på om ditt djur så mycket du kan för djurets skull. Jag läste om en person som brukade väcka sin ödla ur brunering. Ödlan blev knallsvart om skägget och den personen löste det genom att lägga den i ett bad 1gg/vecka.

Jag frågade dottern på 13år om det var en bra idé och hon sa nej (visste svaret själv) men vill att hon ska förstå djuret vi har hemma hos oss.

Det ovan hade gott undvika om personen läst på innan den skaffade sitt djur.

5117
3883
Tropfrog:
Jo, jag håller i princip med. Läs alltid på om djur du skaffar innan du skaffar dem. Det är inte bara för djurets skull utan även för din egen skull.

Sen är jag inte helt överens om all formuleringarna av surgubben. En del av dem riskerar att skrämma bort nybörjare från forumet och det är ju ännu sämre för djuret.

Mvh
Magnus 

121
69
Mirpa:
Det är bättre att våga fråga och lära sig än att inte fråga alls och förbli okunnig.

11
0
PHROGGS: