synfel på majsorm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
vanja04:
har en juvenil på ca 6 månader som missar misen ovanligt mycket när jag håller utt den framför henne. är osäker på om det är något fel på hennes syn, Tips på vad jag borde göra?

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Även en blind orm borde kunna träffa maten då dom går på värme också : ) 

Men egentligen omöjligt att svara på din fråga utifrån informationen i inlägget. Är det defensiva hugg så missar ju ormen med flit eller hur man ska säga. Om den verkligen försöker träffa bytesdjuret och hugga tag men ändå missar varje gång är det nåt som känns fel. Men som sagt jättesvårt att svara på utan att ha sett det med egna ögon. 

Vissa lägger ju bara in bytesdjur i terrariet så ormen äter på det viset. Utan hugg/attack på bytesdjuret. Det fungerar utmärkt om ormen vill äta på det viset. Vissa kräver att bytesdjuret rör sig osv. 

Men att värma upp det riktigt innan man matar brukar hjälpa dom flesta ormar. 

12
0
vanja04:
Jonas_ skrev:
Även en blind orm borde kunna träffa maten då dom går på värme också : ) 

Men egentligen omöjligt att svara på din fråga utifrån informationen i inlägget. Är det defensiva hugg så missar ju ormen med flit eller hur man ska säga. Om den verkligen försöker träffa bytesdjuret och hugga tag men ändå missar varje gång är det nåt som känns fel. Men som sagt jättesvårt att svara på utan att ha sett det med egna ögon. 

Vissa lägger ju bara in bytesdjur i terrariet så ormen äter på det viset. Utan hugg/attack på bytesdjuret. Det fungerar utmärkt om ormen vill äta på det viset. Vissa kräver att bytesdjuret rör sig osv. 

Men att värma upp det riktigt innan man matar brukar hjälpa dom flesta ormar. 

Jag valde att lägga in mössen på en liten tallrik inne hos henne men hon verkar inte vilja äta alls nu, hon tar inte emot något alls, är det nägot jag borde titta upp eller avvakta?

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Just nu befinner vi oss i perioden då Majsormar fortfarande dvalas, alternativt börjar väckas upp ur dvalan.
De sover såklart inte, utan dvalning innebär att de är inaktiva pga den kallare temperaturen.
Det man nu gör vid denna tid på året är att man långsamt kan börja öka temperaturen och ljustimmarna under några veckor för att sen framåt April börja mata.
Jag gissar att din orm inte dvalats utan hållits i normal temp hela vintern. Det kan säkert funka att göra så för vissa individer, men jag skulle säga att en rimlig förklaring till att den inte vill äta är för att djurets biologiska klocka har vinter.
Det låter helt klart som defensiva hugg.
Nu är det för sent att börja dvala, men jag skulle rekommendera att du gör det till nästa vinter för att din orm ska få en "dvalning" under vintermånaderna.

Även ormar som dvalats kallt i flera månader kan vara segstartade med mat.
När jag hade Majsorm matade jag den sista gången i Oktober och fick sen gå någon månad till med normal temp, för att sen dvalas fram till februari/Mars, och den började äta någon gång i April/Maj.

210
109
Norrby89:
Jonas_ skrev:
Även en blind orm borde kunna träffa maten då dom går på värme också : ) 

Men egentligen omöjligt att svara på din fråga utifrån informationen i inlägget. Är det defensiva hugg så missar ju ormen med flit eller hur man ska säga. Om den verkligen försöker träffa bytesdjuret och hugga tag men ändå missar varje gång är det nåt som känns fel. Men som sagt jättesvårt att svara på utan att ha sett det med egna ögon. 

Vissa lägger ju bara in bytesdjur i terrariet så ormen äter på det viset. Utan hugg/attack på bytesdjuret. Det fungerar utmärkt om ormen vill äta på det viset. Vissa kräver att bytesdjuret rör sig osv. 

Men att värma upp det riktigt innan man matar brukar hjälpa dom flesta ormar. 


Har jag missat något men majsormar har väll ändå ingen möjlighet att gå efter värme då dom saknar heatpits? Är väl ändå snarare att dom luktar sig till deras byte med hjälp av tungan och deras Jacobsons organ? 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Norrby89 skrev:


Har jag missat något men majsormar har väll ändå ingen möjlighet att gå efter värme då dom saknar heatpits? Är väl ändå snarare att dom luktar sig till deras byte med hjälp av tungan och deras Jacobsons organ? 


Du har säkert rätt, blev väldigt osäker här och nu ska jag erkänna. Var så länge sen jag hade majsorm. Men även en blind snok kan träffa maten skulle jag säga : )
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild