stenkrypare hos daggeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
36
43
Lilja:
Låga odds på att det är Oxidus gracilis som smugit sig in med nån av dina växter. 
Som tidigare nämnts är det inget du vill ha i dina burkar. 

102
100
jonnyake:
Hej,

Jag minns att jag såg på dendroboard för längesen någon som fått in liknande kryp i sitt vivarium. Denna personen gjorde då ett test med att täta hela burken, och sedan på nåt sätt skicka in koldioxid för att på så sätt kväva alla levande djur däri. Givetvis hade han plockat ur grodorna först. 

Om jag minns det hela rätt kunde trådskaparen plocka ur en massa döda krypo av liknande sort efteråt. Det är ju synd på hoppstjärtar och eventuella gråsuggor, men såna kan man ju alltid ympa in nya.

Med vänliga hälsningar Jonny

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
jonnyake skrev:
Hej,

Jag minns att jag såg på dendroboard för längesen någon som fått in liknande kryp i sitt vivarium. Denna personen gjorde då ett test med att täta hela burken, och sedan på nåt sätt skicka in koldioxid för att på så sätt kväva alla levande djur däri. Givetvis hade han plockat ur grodorna först. 

Om jag minns det hela rätt kunde trådskaparen plocka ur en massa döda krypo av liknande sort efteråt. Det är ju synd på hoppstjärtar och eventuella gråsuggor, men såna kan man ju alltid ympa in nya.

Med vänliga hälsningar Jonny

Det är absolut en lösning. Antagligen användes kolsyreis som stoppades i vatten.

Nackdelen är att man inte alltid får död på ägg, så ibland kan äggen kläckas och återpopulera terrariet. Jag vet att många haft detta problemet (att skadedjuren kommer tillbaka efter ett tag, sannolikt på grund av att ägg överlevde) när de försökt bli av med plattmaskar/nemertiner med denna metoden, men jag vet inte om det skulle fungera med tusenfotingarnas ägg. Teoretiskt sätt borde det kunna lösas genom att göra det flera gånger med intervall bestämda av artens utvecklingstid, men att lyckas bestämma de rätta intervallen är nog lättare sagt än gjort. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild